חיילים ברחובות, הריסת בתי מחבלים תוך ימים, הצבת מחסומים במזרח ירושלים ושלילת תושבות למשפחות המחבלים, אלה הצעדים שראש הממשלה בנימין נתניהו, נחוש לבצע כדי לעצור את גל הטרור.



במערכת הביטחון התקבלו היום (שלישי) שורה של החלטות לגבי צעדים בניסיון לבלום את גל הטרור ועיקרן עיבוי של כוחות המשטרה, בעזרת יחידות של צה"ל באזור מזרח ירושלים.



בדיון הסוער שהתרחש, שרים בעיקר מ"הבית היהודי", הציעו לנקוט בצעדים חריפים ביותר שלא התקבלו: הטלת סגר, מצור או כיתור על שכונות במזרח ירושלים ובגדה המערבית.



השב"כ וצה"ל בגיבוי שר הביטחון, משה יעלון, הביעו התנגדות להצעות אלה מתוך הנימוק כי הדבר עלול רק להחריף את מצוקת האוכלוסייה ולגרור אנשים נוספים שיצטרפו ויביעו נכונות לבצע פיגועים.



פריסת יחידות לא קרביות במזרח ירושלים


המגמה המסתמנת היא שצה"ל יסייע למשטרה באמצעות פריסה של יחידות לא קרביות, כגון: משטרה צבאית, פיקוד העורף וחניכי קורסים שונים כדי שיפגינו נוכחות ברחובות, באזור השכונות של מזרח ירושלים, אך עדיין האחריות היא של משטרת ישראל. המשטרה תקבל החלטה כיצד לבצע את הפעילות המבצעית הזו כשהמגמה היא שיגבירו את הבדיקות של תושבי השכונות ביציאתן.



במקביל, הוחלט לבקש מהמערכת המשפטית לבדוק את האפשרות כיצד לקדם הריסת בתים ולטפל במשפחות של מחבלים. עם זאת, לא התקבלה שום החלטה לבצע הריסות בתים או להביא למעצרים של בני משפחה החשודים בפעילות טרור: "חייבים להפעיל לחץ על המשפחות", הדגיש גורם ביטחוני.



יחד עם זאת, ההערכה במערכת הביטחון היא שהגדה המערבית עדיין לא לוקחת חלק בפיגועי הטרור שעיקרם במזרח ירושלים. שעל פי תפיסת מערכת הביטחון, המוקד הוא הר הבית והטענות כי החמאס, הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית של ישראל ובמידה מסוימת גם הרשות הפלסטינית, מתסיסים את האווירה בטיעונים שלדברי ישראל הם שקריים, כאילו יש כוונה לשנות את הסטטוס קוו.



מאמץ בינלאומי להרגעת הרוחות


בצד המאמץ המבצעי הטקטי בשטח, ממשלת ישראל הייתה רוצה להביא להרגעת הרוחות באמצעות מאמץ בינלאומי, אך לפי שעה, אין כל יוזמה כזו במיוחד בכל הקשור להר הבית וכל הרעיונות שהועלו כמו הודעה משותפת של ישראל, הרשות הפלסטינית או התערבות של האפיפיור שינסו לנטרל את היסוד הדתי של הסכסוך אינם מבשילים.



במערכת הביטחון אין שום הערכה בשלב זה לאן פני הדברים - האם להמשך ההסלמה בימים או בשבועות הקרובים או לדעיכה של גל הטרור, האלימות, הפרות הסדר וההפגנות.



כל לובש מדים הוא מטרה לפיגוע


מצה"ל נמסר כי הם נערכים למצב בו ידרשו לספק מאות לוחמים ויותר לצורך תגבור המשטרה ומשמר הגבול, בהתאם להנחיות הדרג המדיני שצפויות להתקבל הלילה בישיבת חירום. משטרת ישראל דרשה את התגבור בין היתר כדי לפזר כוחות מבצעיים בכלל האזורים הרגישים וגם בערים נוספות בהתאם להערכות מודיעין.



בצה"ל כבר הודיעו למספר יחידות להתכונן לאפשרות שלוחמים ישלחו לתגבר את המשטרה, חופשות בוטלו בכמה מהיחידות וחיילים שיצאו לחופשות מתודרכים לשמור על ערנות מתוך הבנה כי כל לובש מדים ברחוב הוא מטרה לפיגוע. חייל שיוצא בכל יום לביתו סיפר ל"מעריב אונליין": "קיבלנו הוראות ברורות לשמור על ערנות, לא להירדם באוטובוסים וברכבות, לא להסתובב ברחוב עם אוזניות על האוזניים ולהשתדל לא לעמוד חשופים בתחנות הסעה לא ממוגנות". 



עוד החליטו בצה"ל לבטל מספר תרגילים, ומילואימניקים שגויסו קיבלו הוראה שלא להתייצב בעקבות הדחייה. גורם צבאי מסר כי התרגילים שבוטלו הם של יחידות שנדרשות לתפוס כוננות בכמה גזרות. גם לוחמי מעברים ומאבטחים ישלחו לסייע למשטרה במידה ויוחלט סופית לבצע "כתר נושם" סביב מזרח ירושלים.



"סגר לא מרסן טרור"



מטרת המהלך היא ליצור לחץ ביציאה ממקומות רגישים כמו מזרח ירושלים, הכולל הצבת מחסומים ביציאה ובכניסה במטרה ליצור שליטה על הבידוק בדומה לפעולות שנעשים במעברים ובמטרה ליצור הרתעה. "מניסיון שלנו, כשמחבל מגיע למעבר מאובטח, או שהוא נלכד או שהוא מבצע את זממו במעבר. הלוחמים במעברים יודעים לזהות את הסממנים ולהתמודד עם הפתעות שהמפגעים מכינים", אמר הגורם בצה"ל. בנוסף, באותם מחסומים יוכל צה"ל לבצע בידוק גם לרכבים חשודים. הגורם הביטחוני הבהיר כי צה"ל לא הולך לתפוס פיקוד על הגזרות שבאחריות המשטרה אלה להיות תחת פיקודה.



ביחס לסגר, אמרו גורמים ביטחוניים ל"מעריב אונליין" כי "סגר בשטחים הוכח בעבר כגורם שלא מרסן טרור, ההפך הוא הנכון. עד היום המטרה המרכזית הייתה הגנה על הצירים ושמירה על השגרה". לטענת הגורמים, ישנו חשש שסגר ילהיט את הרחוב עוד יותר והפרות הסדר יתמקדו במחסומים.