בשל המצב הביטחוני וגל הטרור: יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין (הליכוד) החל הערב (שלישי) במגעים לניסיון לגבש ממשלת אחדות. 
אדלשטיין פנה השבוע ליו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג, והוא צפוי לפנות בהמשך לח"כ יאיר לפיד וח"כ אביגדור ליברמן ולהציע להם להצטרף לממשלה, אפילו באופן זמני, עד שיחלוף המצב הביטחוני הקשה. 
בנאומו של אדלשטיין בישיבה לזכרו של רחבעם זאבי (גנדי) ז"ל, קרא אדלשטיין למהלך של ממשלת אחדות כשאמר: "אזרחים רבים זועקים כבר ימים ושבועות מאז החל גל הטרור הזה, שהגיעה השעה לעשות מעשה. זוהי שעת מבחן לישראל!".

אדלשטיין הוסיף: "זו השעה להניח את המחלוקות בצד. זוהי השעה להתאחד כולנו אל מול הטרור. זוהי השעה לעמוד כחזית אחת. חזקה ואיתנה. לכן, אני קורא לכולכם בבית הזה ולהנהגה בישראל, ולכל מי שגורלה, עתידה וחוסנה של ישראל חשוב ויקר לו, לקום ולהצטרף לממשלה. זוהי השעה לממשלת אחדות! אין זו שעה של חשבונות קטנים, אין זה הזמן למשחקי כבוד או כסאות".

אך נדמה כי ההצעה איננה רלוונטית ותרד מהפרק. מסביבתו של הרצוג אישרו ששוחח עם אדלשטיין בנושא, אך הדגישו כי הוא ענה בנאומו בכנסת לאדלשטיין, ואמר כי אם הממשלה תתחיל לעשות הוא יגבה צעדים מדיניים בטחוניים מהאופוזיציה. כאמור, אדלשטיין צפוי לשוחח עם לפיד וליברמן בהמשך. 

מלשכתו של יצחק הרצוג, נמסר: ''גם נתניהו וגם אדלשטיין שמעו את הרצוג אומר כי כדי לגבות את הביטחון ולהיאבק בטרור הוא לא צריך להיות מיניסטר בממשלת האין מוצא ואין חזון''.

במפלגת ישראל ביתנו התייחסו גם כאן לקריאת יו"ר הכנסת וציינו: "נתמוך בכל הצעדים שהממשלה תנקוט נגד הטרור אבל אנחנו לא עוסקים עכשיו בפוליטיקה". גם במפלגת יש עתיד דחו את ההצעה. מהמפלגה נמסר: "יש עתיד לא תכנס לממשלה, נקודה. בכל מה שחשוב לביטחון מדינת ישראל, 'יש עתיד' תתמוך מבחוץ".

"נתמוך בממשלה, אך לא נעסוק בפוליטיקה", ליברמן. צילום: הדס פרוש , פלאש 90

הקבינט המדיני-ביטחוני התכנס

במקביל לכך, במערכת הביטחון התקבלו היום מספר החלטות לגבי צעדים בניסיון לבלום את גל הטרור, אשועיקרן עיבוי של כוחות המשטרה, בעזרת יחידות של צה"ל באזור מזרח ירושלים.

המגמה המסתמנת היא שצה"ל יסייע למשטרה באמצעות פריסה של יחידות לא קרביות, כגון: משטרה צבאית, פיקוד העורף וחניכי קורסים שונים כדי שיפגינו נוכחות ברחובות, באזור השכונות של מזרח ירושלים, אך עדיין האחריות היא של משטרת ישראל. המשטרה תקבל החלטה כיצד לבצע את הפעילות המבצעית הזו כשהמגמה היא שיגבירו את הבדיקות של תושבי השכונות ביציאתן. 

במקביל, הוחלט לבקש מהמערכת המשפטית לבדוק את האפשרות כיצד לקדם הריסת בתים ולטפל במשפחות של מחבלים. עם זאת, לא התקבלה שום החלטה לבצע הריסות בתים או להביא למעצרים של בני משפחה החשודים בפעילות טרור: "חייבים להפעיל לחץ על המשפחות", הדגיש גורם ביטחוני.

יחד עם זאת, ההערכה במערכת הביטחון היא שהגדה המערבית עדיין יחסית אינה מצטרפת לפיגועי הטרור שעיקרם במזרח ירושלים ושעל פי תפיסת מערכת הביטחון, המוקד הוא הר הבית והטענות כי החמאס, הפלג הצפוני של התנועה האסלאמית של ישראל ובמידה מסוימת גם הרשות הפלסטינית, מתסיסים את האווירה בטיעונים שלדברי ישראל הם שקריים, כאילו יש כוונה לשנות את הסטטוס קוו.