מתח רב בעבודה לקראת ההתמודדות היום (שני) על התפקיד הנחשק של יו"ר קק"ל (קרן קיימת לישראל).



כ־2,000 צירי ועידת המפלגה ועמם כמה עשרות צירי תנועת העבודה העולמית לקונגרס הציוני יכריעו אם יו"ר קק"ל המכהן, אפי שטנצלר, ייבחר לתקופת כהונה נוספת או אם אחד המתמודדים האחרים – ח"כ דני עטר או ראש מועצת ירוחם, מיכאל ביטון - יפתיע ויזכה בתפקיד. תוצאות ההצבעה אמורות להתפרסם עוד הערב. ח"כ נחמן שי הסיר אמש את מועמדותו.



שטנצלר, המכהן כיו"ר קק"ל מאז 2007, מנהל קמפיין תחת הסיסמה "עם אפי שטנצלר קק"ל בידיים טובות". גורמים בעבודה העריכו כי הוא עשוי ליהנות מהעובדה שמולו מתמודדים שני יריבים, שכן הדבר עשוי לפצל את התמיכה בהם.

בראיון שהעניק ל"מעריב־סופהשבוע" התייחס שטנצלר לביקורת המוטחת בארגון שבראשו הוא עומד ואמר: "אני מודע לטענות על טעויות שנעשו בארגון. ייתכן שבלהט העשייה אכן נעשו טעויות - אבל מי שלא עושה, לא טועה".
 

לדבריו, קק"ל הפכה תחת הנהגתו "מארגון חדל פירעון – שמכר לפני כניסתי נכסים במאות מיליוני שקלים למימון גירעונות – לארגון בריא, לארגון שהוא הגדול והמוביל בעולם היהודי. אנחנו פועלים ב־48 מדינות בעולם וצמצמנו משמעותית את כמות השליחים". הוא הודיע כי אם ייבחר שוב יפעל להגדיל את רמת השקיפות בקק"ל, והמוקד יהיה המשך פיתוח התשתיות והסביבה הירוקה בארץ.

ראשי סניפים מעולם שיגרו מכתב תמיכה בשטנצלר 
עשרות מראשי סניפים של קק”ל במדינות שונות ברחבי עולם שיגרו אתמול מכתב תמיכה גלוי בבחירתו של שטנצלר אל ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו”ר האופוזיציה ומפלגת העבודה, ח”כ יצחק (בוז’י) הרצוג ולראשי מפלגות נוספים, בו ציינו כי שטנצלר גרם למהפכה ביחס למעמד קק”ל בעולם היהודי, הידק וטיפח את יחסי קק”ל עם יהדות העולם וראשי מדינות ואף הקים 25 סניפים נוספים של הקרן ברחבי העולם. הם גם מציינים במכתב את הליך ההתייעלות שהוביל שטנצלר, שהביא לצמצום במספר השליחים בעולם, אשר עומד כיום על 17 בלבד ב-49 מדינות.
 
שטנצלר מצדו מזהיר מפני קריאתה של מפלגת הירוקים בסקוטלנד לביטול מעמד סניפי קק”ל בריטניה כארגוני  צדקה. קק”ל מוגדרת במסמך ההצעה הסקוטית כאחד מעמודי התווך של האפרטהייד. “קק”ל לא תיכנע לקמפיינים של הסתה ותמשיך בדרך של פיתוח הנגב והגליל, בייעור, בייזום של פרויקטים בתחום המים ופרויקטים ‘ירוקים’, ותשמור על הקשר ההיסטורי בין ישראל לתפוצות”, הדגיש.
 
המתמודד ח"כ דני עטר טוען כי הוא זוכה לתמיכתו של יו"ר מפלגת העבודה (והמחנה הציוני), ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, אולם מלשכתו של הרצוג נמסר כי הוא אינו תומך באיש מהמועמדים כדי להימנע מקרב מחנות. נוסף לכך, תומכים בעטר גם יו"ר הסיעה ח"כ מרב מיכאלי, מזכ"ל המפלגה ח"כ חיליק בר והח"כיות איילת נחמיאס־ורבין ורויטל סוויד.
 
מי שהתגייס לסייע לו במלוא כוחו הוא ח"כ איתן כבל, שאמר כי עטר הוא "המועמד המתאים והראוי ביותר בשל אישיותו, ניסיונו ויכולתו הביצועית".
 
מועמד נוסף הוא ראש מועצת ירוחם מיכאל ביטוון, הזוכה לתמיכה מצד יריבתו הפוליטית של הרצוג, ח"כ שלי יחימוביץ'. היא הסבירה כי ביטון, שהתפקד והצטרף למפלגת העבודה, הוא "איש מקסים ומיוחד במינו, עם מנוע אידיאולוגי ותובנות עמוקות על החברה הישראלית".
 
בביטון תומכים גם הח"כים יוסי יונה, סתיו שפיר ומיקי רוזנטל, שאמר: "ביטון הוא האדם המתאים ביותר לתפקיד. יש לו רקורד של עשייה ציבורית מוכחת, ותרומתו לקהילה ולחיזוק הפריפריה משמעותית ביותר. קק"ל הוא גוף מהותי, החולש על תקציבי ענק".
 
ח"כ נחמן שי, שהתמודד אף הוא לראשות קק"ל, פרסם מכתב ששיגרו 33 מנהיגים יהודים מארה"ב, ממקסיקו, מאוסטרליה, מצרפת וממדינות נוספות אל חברי ועידת העבודה וציריה, ושבו הביעו את תמיכתם במועמדותו, אך אמש במפתיע, הודיע כאמור כי הוא מסיר את מועמדותו.