סערה היום (שני) בכנסת בעקבות כוונתו של יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ דוד ביטן (ליכוד) להביא מחר לוועדה הצעת החלטה בדבר העדפת מוצרי התנחלויות ברכישות הנעשות מתקציב הכנסת.
 
חבר הכנסת דב חנין (חד"ש, הרשימה המשותפת) פנה ליושב-ראש הכנסת בדרישה לבטל את הדיון המתוכנן בנושא. 
 
לדברי ח"כ חנין, "הכנסת היא מוסד שמייצג את כלל האזרחים בישראל, ואיננה יכולה להיות כלי למימוש של העדפות פוליטיות של רוב על פני המיעוט. המהלך המתוכנן חמור במיוחד, שכן הוא מחלק את האזרחים במדינה לסוג א' ולסוג ב', קובע שהמתנחלים הם סוג ראשון, ואילו יתר האזרחים והעסקים - נמצאים מאחוריהם. אין מקום לשימוש בכנסת כדי להפלות לרעה את רוב אזרחי המדינה".
 

ח"כ מיכל רוזין (מרצ), פנתה ליועץ המשפטי לכנסת בבקשה לחוות דעתו על הצעה למתן העדפה לתוצרת מיהודה ושומרון לרכישות מתקציב הכנסת. "הכנסת כגוף ציבורי מחויבת לעקרונות הקבועים במשפט המנהלי החלים על גופים ציבוריים וחלים על מכרזים מטעמם לצורך רכישת טובין ומצרכים", כתבה.
 
לדבריה "הקריטריון המוצע אינו נוגע לאיכות או מחיר ומבטא העדפה פוליטית בלתי סבירה תוך פגיעה בשוויון. הוצאת הכנסת ללא הצדק מגדר החובות החלים על כלל הגופים הציבוריים מהווה תקדים מסוכן". 


"שיקולים פוליטיים ואינטרסים  אישיים" 

חברי הכנסת מאיר כהן, חיים ילין ואלעזר שטרן (יש עתיד) פנו אף הם בקריאה ליו"ר הכנסת למנוע את קבלת ההחלטה. לדבריהם "תקציב כנסת ישראל הינו של כלל הציבור ולא שייך לסקטור פוליטי כזה אחר, ולשימוש לגזירת קופון פוליטי".
 
בפנייתם טענו כי ועדת הכנסת מתכוונת לדון מחר בחטף, על מתן העדפה לתצורת מיהודה ושומרון לרכישות מתקציב הכנסת. "מדובר בהליך שמהווה פתח מסוכן לדמוקרטיה הישראלית ולמדינת ישראל ונותן העדפה לאזרח אחד על חשבון האחר. הכנסת, בית העם של כלל אזרחי ישראל ומחובתו לפעול בשוויון ושקיפות", טענו. 
.
"כנסת ישראל מייצגת את כלל מדינת ישראל ואין שום הצדקה וזה לא ראוי שתתקבל החלטה, שהכנסת מעדיפה אזור זה או אחר", אמר ח"כ מאיר כהן.
ח"כ חיים ילין הוסיף כי "צריך לתת העדפה מתקנת למדינת ישראל ולא אזורים ספציפיים מתוך שיקולים פוליטיים ואינטרסים  אישיים". 
 
לדברי ח"כ אלעזר שטרן מדובר ב"כוחניות פוליטית שתפגע בעיקר במתיישבים ביהודה ושומרון. זהו פופוליזם זול של הימין הקיצוני ושל עושי דבריהם בכנסת. היכן הם היו בצוק איתן, בעוטף עזה ובלבנון השנייה בגליל? הדברים הללו מביאים לניכור ופוגעים בעיקר במתיישבים וביחס העם כלפיהם".
 
בתגובה אמר יוזם ההצעה, יו"ר ועדת הכנסת ח"כ דד ביטן: "בכל הכבוד הראוי לכל המתנגדים השאלה היא לא פוליטית. בכל מקום בו תושבים ישראלים מוחרמים ומופקרים עלינו כחברי כנסת לעמוד לימינם. אם זה אלקנה ואם זה תל אביב, אין הבדל. כשהעולם מחרים אוכלוסייה שלמה בארץ ישראל זוהי חובתנו המוסרית לחזק אותם. הישיבה הזו תתקיים. הערבות ההדדית היא זו שמייחדת את העם שלנו ועלינו להיות מאוחדים מול העולם ולכן דווקא הביקורת היא פוליטית".

איל ינון, היועץ המשפטי לכנסת, מסר בתגובה: "פנית אלי בעקבות הזמנה שנשלחה היום לחברי ועדת הכנסת לדיון שייערך מחר בנושא שבנדון, וביקשת את חוות דעתי. אכן, כפי שציינת, מינהל הכנסת כפוף לעקרונות המשפט המינהלי וחוק חובת המכרזים והתקנות שמכוחו חלים על פעולות הרכש של הכנסת. סוגיית מתן העדפה במכרזי רכש היא סוגיה מורכבת, ובהיעדר פרטים על תוכן הבקשה ונימוקיה, לא ניתן בשלב זה לחוות דעה לגביה".
 
עוד הוסיף ינון, "מכל מקום, היועצת המשפטית לוועדת הכנסת והיועצת המשפטית למינהל הכנסת, העוסקת בסוגיית הרכש ובמכרזים בכנסת, ישתתפו מחר בישיבת הוועדה ויעירו את הערותיהן המשפטיות, הן לעניין הסמכות והן לעניין המהות, לאחר שיוצגו פרטי ההצעה על ידי יו"ר הוועדה".