אין מה להתרגש מביקורו החטוף היום (שלישי) של מזכ"ל האו"ם באן קי-מון בירושלים וברמאללה.



מוטב גם לא לתלות תקוות וציפיות מפגישותיו עם ראש הממשלה ויושב ראש הרשות. באן קי-מון איננו מעז לבקר בסוריה ולא עולה בדעתו לסור לתימן. הוא גם חושש להראות פיזית באוקראינה ולא נראה שהוא מתכונן לבקר באחד מצמתי הגבולות באירופה ששם מתגלגלים אלפי פליטים ועקורים, נשים וילדים, ומתחננים על נפשם.



אבל בישראל, זה משהו אחר, שונה. למרות חודש של פיגועי טרור ותקיפות קטלניות נגד אזרחים – המדינה מתפקדת, המוסדות הממשלתיים פעילים, כוחות הביטחון מתמודדים עם הסכינאים הטרוריסטים, לראש הממשלה פנאי וראש להיפגש עם אורחים רמי מעלה. זה גם ביקור שקרוב לוודאי ידווח בערוצי טלוויזיה בארצות הברית ובאירופה. ממש תענוג.



הבריון בשכונה מתנכל לנשים ולזקנים


הבעיה היא, העיקרון המקודש של המזכ"ל - האיזון. הבריון בשכונה מתנכל לנשים ולזקנים. התלונות שלהם צודקות ואפשר להבין את זעמם ואת חוסר הסבלנות שלהם מול מעלליו של הבריון. אבל אי אפשר להתעלם מרגשותיו של הבריון. לכן, פונים אליו ואומרים לו, אכן אפשר להבין את התסכול שלך ממצבך הכלכלי ומתנאי החיים הקשים שלך.



אבל, אנא ממך אולי תפסיק להתנפל על נשים ולהכות זקנים. תבין, זה לא יפה. זהו בערך המסר שעלה מההודעה המיוחדת שהופצה אתמול במרכז האו"ם בניו יורק לקראת צאתו של המזכ"ל לאזור "סאלם עליקום ושלום" מתחילה ההודעה. "אני מבין את התסכול שלכם", פונה המזכ"ל לצעירים הפלסטינים.



"אני מודע לכך שהתקוות שלכם לשלום נכזבו פעמים רבות. אתם זועמים על המשך הכיבוש והתרחבות ההתנחלויות. רבים מכם מאוכזבים ממנהיגיכם ומאיתנו, הקהילה הבינלאומית בגין חוסר היכולת שלה לשים קץ לכיבוש".



"הניחו את נשק התסכול"



אבל, "אלימות רק תחבל בשאיפות הפלסטיניות הלגיטימיות למדינה וברצון הישראלים לביטחון". בהמשך מבקש המזכ"ל, "אני לא מבקש מכם להיות פאסיביים, אבל הניחו את נשק התסכול".



ולישראל אומר באן קי-מון, "אני מעריך את הדאגה האמיתית שלהם לשלום ולביטחון. אני גם מבין את הכעס שישראלים חשים". אבל "אין דבר כזה פתרון לביטחון. הישראלים כמו הפלסטינים חייבים לראות באופק פתרון פוליטי שיפרוץ את מעגל האלימות והפחד".



האיזון במיטבו. וזה מה המזכ"ל צפוי לומר לראש הממשלה וליושב ראש הרשות. אחר כך ישוב לניו יורק, למנוחה קצרה ולטיסה הבאה שלו לאחת מהארצות החברות בארגון.



גם מישיבת החירום הצפויה של מועצת הביטחון מחרתיים אין הרבה מה לצפות. הרבה תלוי איך ינהגו האמריקאים מול יוזמות צפויות מצד צרפת. מלבד ההצעה הצרפתית להציב משקיפים בהר הבית שכנראה תסוכל "מתגלגלת" במועצת הביטחון הצעה החלטה צרפתית ישנה הכוללת לוח זמנים לחידוש המשא ומתן בין ישראל לפלסטינים ומרכיבים נוספים שישראל שוללת ודוחה על הסף. לקראת הפגישה הצפויה בין הנשיא ברק אובמה לראש הממשלה בנימין נתניהו בראשית החודש הבא, קרוב לוודאי שהאמריקאים לא יניחו לצרפת או לחברה אחרת במועצת הביטחון להתערב באופן פעיל בסכסוך.