השר לשעבר ד”ר רענן כהן, ששימש עד לפני שנתיים כיושב ראש החברה הממשלתית שאמורה הייתה להקים את השוק הסיטונאי בקרבת אור יהודה, פנה אתמול בתלונה יוצאת דופן למבקר המדינה יוסף שפירא. במכתב, שתוכנו הגיע לידי "מעריב־השבוע", מטיח ד”ר כהן האשמות כבדות בפקידי האוצר, שלדבריו טרפדו במזיד וביודעין את הקמת השוק הסיטונאי תוך עקיפת החלטות הממשלה.



“היום אינני נושא משרה בשוק הסיטונאי”, הבהיר כהן, והוסיף: “עם זאת, חובה עלי כאזרח שהדאגה לסדרי ממשל תקינים הם נר לרגליו, להתריע על התנהלות פקידי האוצר ועל כך שהם מסכלים החלטות ממשלה שכבר התקבלו בנושא.
 
“הממשלה בהובלתו של הראל לוקר קיבלה את ההחלטה על הקמת השוק כבר באוגוסט 2012, ואולם פקידי האוצר לא הצליחו לגבש מכרז בשיטת ה־BOT, שעליה הם בעצמם המליצו, ומנעו את הקמת השוק בלוח הזמנים שנקבע”, קבע כהן.
 

השוק אמור היה לפעול כבר בשנת 2014, ועל פי מחקר שערך ד”ר יאיר צבן, הפעלת השוק הייתה חוסכת לאזרחי המדינה סכום הנאמד ב־3 מיליארד שקל לשנה בפערי התיווך. כהן סבור כי המבקר חייב היה להתריע בפני הממשלה על התנהגותם של פקידי האוצר, והמכתב נועד להאיץ בו לפעול.
“מקרה השוק הסיטונאי הוא דוגמה נוספת ותמרור אזהרה לאי יכולתה של הממשל למשול על ידי טרפודו באמצעות הפקידות המבצעת”, כתב. יש לציין כי  משרד המבקר אכן התייחס לפנייתו של השר לשעבר ואולם מבחינה מעשית לא נעשה דבר.
 
כהן הוביל את הקמת השוק הסיטונאי, שעלות הקמתו נאמדה בכ־400 מיליון שקל. אלא שאנשי אגף התקציבים התעקשו שהפרויקט יבוצע כאמור בשיטת ה־BOT ומאז לא יצא דבר.