מקור פלסטיני החבר בוועד הפועל של אש"ף חשף הלילה (שני) כי יחלו שיחות סודיות בין ישראל לרשות הפלסטינית בהשתתפות ירדן, מצרים והממשל האמריקאי.



הגורם הפלסטיני אמר לעיתון "אל-חליג' אונליין", היוצא לאור במפרץ, כי מטרת המגעים היא לתת הזדמנות חדשה לשיחות שהופסקו לפני למעלה משנה וחצי.



לפי הדיווח, המפגשים יחלו בקהיר בינואר הקרוב וימשכו עד מרץ 2016. על פי הסיכום, קהיר בירת מצרים תקלוט את המפגשים הראשונים בין הצדדים הפלסטיני והישראלי, בחסות ובפיקוח ישיר של מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי, כדי לקבוע יסודות ברורים לחידוש המו"מ.



עוד דווח כי עמאן תארח את המו"מ בשלושת החודשים הנוספים, בשל רגישות התיקים שידונו בהם בחודשים הללו. מדובר במגעים שימשכו לכל היותר שישה חודשים.



הגורם התייחס למפגשים שנערכו בבירה הירדנית בין המלך הירדני לבין אבו מאזן ומזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי, ואמר כי "הונחו יסודות חדשים לפי לוח זמנים מוגבל, כדי להניע את המו"מ בין הצדדים".




בתיווך הממשל האמריקאי. ג'ון קרי. צילום: רויטרס



הגורם הפלסטיני ששוחח עם כתב האתר ברצועת עזה, אמר עוד כי מזכיר המדינה האמריקאי שכנע את יו"ר הרשות במהלך פגישתם בבירת ירדן כי יעשה כל מאמץ אפשרי על מנת להחזיר את שני הצדדים, הפלסטיני והישראלי, למסגרת המו"מ שהופסק במרץ 2014.



אבו מאזן דחה תחילה את המו"מ


עוד הוסיף המקור כי "אבו מאזן דחה תחילה על הסף את הפנייה האמריקאית למתן הזדמנות נוספת לחידוש המו"מ אך לאחר לחצים ערביים, במיוחד מצד מצרים וירדן, הוא השתכנע ונתן אור ירוק לקרי והזדמנות אחרונה למו"מ בין הצדדים".



הגורם חשף עוד כי "אבו מאזן התנה את חידוש המו"מ בערבויות חזקות מצד מדינות ערב וארצות הברית, ביניהן לשחרר את האסירים מלפני הסכם אוסלו במסגרת הפעימה הרביעית, הכרזת ממשלת ישראל על הפסקה לכל בנייה בהתנחלויות ובגדה המערבית והפסקת הפגיעה במקומות הקדושים במסגרת שלושת החודשים הראשונים של המו"מ".



"קרי הבטיח לנשיא אבו מאזן למלא אחר התנאים בתקופה המוצעת, בתנאי שיסכים בתקופה האחרונה של המגעים בין הצדדים ובתנאי שתהיה התקדמות בתיקים הנדונים, לעריכת פגישה משותפת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בבירה הירדנית", הוסיף הגורם.



כמו כן גילה העיתון כי אבו מאזן הורה להקים ועדה מיוחדת למו"מ, ברשות מזכ"ל הוועד הפועל סאיב עריקאת, ובהשתתפות ראש מנגנוני המודיעין הפלסטיני מאג'ד פראג' וחבר הוועד הפועל של אש"ף מוחמד אשטייה.



יש לציין כי עריקאת נמצא כעת בקהיר, שם הוא מקיים פגישות עם גורמים בכירים. על פי הדיווח, מזכ"ל הוועד הפועל דן בנושאים חשובים בהם גם תוצאות הפגישה של קרי, אבו מאזן והמלך הירדני עבדאללה בסוף השבוע בירדן.



ההצעה הצרפתית



כמו כן דווח כי "המגעים שימשכו בעמאן במשך שישה חודשים, יתקיימו במקביל למגעים במועצת הביטחון של האו"ם, שבמסגרתם תובא הצעה לסיים את הכיבוש הישראלי, להכרה בזכויות הפלסטינים ובמקומות הקדושים, וכן פריסת פקחים בהר הבית, בתמיכה צרפתית".



מזכיר המדינה האמריקאי אמר שהמאמצים לחידוש תהליך השלום והיציבות באזור נמשכים. במסיבת עיתונים שערך לפני שעזב את ירדן, ציין קרי את הפגישה של ראש הממשלה בחודש הבא, בתשעה לנובמבר עם ברק אובמה, במהלכה יהיו ישיבות ומפגשים רבים לגבי הנושאים הללו.