הצעת חוק חדשה שאושרה אתמול בוועדת החוקה חוק ומשפט לקריאה ראשונה קובעת קנס של 14 אלף ו-400 שקלים על קריאת שווא למוקדי חירום.



את ההצעה יזמו חברי הכנסת ניסן סלומינסקי, עומר בר-לב ומרב מיכאלי. חוק הבזק הנוכחי קובע כי "המשתמש במיתקן בזק באופן שיש בו כדי לפגוע, להפחיד, להטריד, ליצור חרדה, או להרגיז שלא כדין, דינו מאסר שלוש שנים". אולם, חברי הכנסת סבורים שבשל חומרת העונש, לא מעמידים לדין מטרידים. נציגי משרד המשפטים אישרו כי מעולם לא הועמד אדם לדין בגין סעיף זה.



חברי הכנסת מבקשים לקבוע עבירה חדשה בחוק העונשין. על פי הצעתם, קריאת שווא למוקד חירום והצלה – מוקד החירום של המשטרה, מגן דוד אדום, שירותי כבאות והצלה ודומיהם – תהיה עבירה פלילית שעונשה קנס בסך 14 אלף ו-400 שקלים. במקרה של פניות שנעשו במטרה לשבש את עבודת כוחות החירום וההצלה, העונש על כך יהיה קנס בסך 75 אלף ו-300 שקלים.



ח"כ ניסן סלומינסקי אמר בדיון "הרעיון להצעת החוק עלה כשנחטפו שלושת הנערים. אז נטען, כי לא הייתה התייחסות רצינית לאותה שיחת טלפון. המשטרה הסבירה שקרוב ל-60% מהשיחות, מקורם בהטרדות, צריך לשים לכך סוף. זה גורם נזקים ואולי אף אבדות בנפש. אני מציע קנס כספי מדורג, עונש משמעותי שירתיע מפני משחק". סלומינסקי הודיע כי בדיון בהצעת החוק לקראת הקריאה השנייה והשלישית, הוא יציע שחברת תקשורת תנתק קו טלפון שיטריד מוקד חירום, לשבוע ימים. לדבריו, "עונש הניתוק, יעיל גם כנגד מטרידים מרצועת עזה".



ח"כ ענת ברקו אמרה, "אני נגד הכתמת אדם ברישום פלילי עקב מעשה קונדס. צריך להציג נתיב שאינו פלילי".



לעומתה, אחד מיוזמי הצעת החוק ח"כ עומר בר-לב אמר כי יש לחוק משמעות סמלית. בר-לב אמר כי הוא תומך בענישת קטינים לרבות ניתוק קו טלפון לפרק זמן.



נציג המשטרה רפ"ק ג'ורג' קיוורקיאן אמר "התופעה מאוד מכבידה ומפריעה לנו בעבודה. כ-20% מכעשר מיליון שיחות בשנה שהם כשתי מיליון שיחות בשנה, הן שיחות מטרידות. שיחת הטרדה עלולה לעלות בחיי אדם. משמעות הצעת החוקר היא שבשנה יפתחו מאות אלפי תיקים פליליים. לא נוכל לפתוח כמות כה גדולה של תיקים פליליים. זה דורש כח אדם עצום. ההמלצה שלנו היא פעולות מניעה ולא רק ענישה. קיוורקיאן גילה כי בהתייעצות עם משרד המשפטים, המשטרה קבעה נוהל, לפיו שיחה שמזוהה כשיחה מטרידה, מספר הטלפון של בעל הקו מסומן והוא יקבל אזהרה. אם ההטרדה נמשכת, שיחה נוספת מקו זה לא נענית.



נציג המשטרה הציע שחברות התקשורת יחייבו את המטריד במחיר גבוה על השיחה. בנוסף, אנחנו מציעים חסימה מנהלית של קו הטלפון ללא רישום פלילי. "אנחנו חושבים שהקנס לא ימנע את ההטרדות". אמר הנציג.



נציגת מד"א אמרה כי הם פועלים לפי נוהל דומה. לדבריה, "23% מהשיחות, למוקד מד"א, הן שיחות הטרדה. מחודש מרץ השנה עד היום, נטרלנו 230 אלף שיחות מטרידות. אנו מאפשרים להם לחייג למספר אחר בתשלום אם הוא יזדקק לטיפול רפואי".



בתום הדיון, הוועדה החליטה לאחד את ההצעות של שלושת חברי הכנסת להצעה אחת ולאשר את ההצעה הממוזגת להצבעה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה.