עמותות המזוהות עם השמאל הגיבו היום (ראשון) לתזכיר החוק שהגישה מוקדם יותר שרת המשפטים איילת שקד, הנוגע למקורות המימון של עמותות. חלקן הזכירו את העובדה כי הן מגישות, על פי חוק, דו"חות כספיים לרשם העמותות, אשר כוללים את כל מקורות המימון שלהן. בדיקה קצרה באתרי האינטרנט של העמותות מגלה כי גם שם מפורסמים כל התורמים וסכומי התרומות.



כך, למשל, באתר מרכז עדאלה, בדו"ח שעוסק ברבעון הראשון של 2015, בהתאם לחוק חובת גילוי לגבי מי שנתמך על ידי ישות מדינית זרה, מופיעה תרומה של משרד החוץ השוויצרי על סך כ-113 אלף שקלים. באתר עמותת שוברים שתיקה מצוין כי ברבעון השני של 2015 התקבלה תרומה של כ-63 אלף שקל מהקונסוליה הצרפתית.



גורמים בסביבתה של איילת שקד הבהירו כי החוק החדש נועד כדי להודיע לנבחרי הציבור ולציבור עצמו איזו מדינה מייצג כל ארגון וכי יש חשיבות לכך שאדם שמופיע בפני ועדת כנסת ועוסק בשידול יידע את מי הוא מייצג. מוקדם יותר מסרה שקד כי "חוק השקיפות יהווה גדר מפני התערבויות בוטות של מדינות זרות בציבוריות הישראלית. הוא אינו פוגע בחופש הביטוי או בזכות לשוויון ותורם להגברת השקיפות. זכותו של הציבור ושל נציגיו לדעת מי בוחש בקלחת".



"מדובר בהצעת חוק שמטרתה לסמן קבוצות פוליטיות אשר מביעות עמדות שונות ומבקרות את מדיניות הממשלה", נמסר ממרכז עדאלה, אחת מהעמותות שהחוק של שקד מכוון אליה. "שרת המשפטים ודאי יודעת כי עמותות רשומות, ועדאלה ביניהן, מגישות על חוק דו"חות כספיים לרשם העמותות אשר כוללים את כל מקורות המימון שלהן, וניתן אף למצוא את הנתונים באתר העמותה.



"סיוע כספי ממקורות בינלאומיים לארגוני זכויות אדם הינו דבר מקובל ונחוץ במקומות ובמשטרים אשר בהם קיימת בעיה חמורה של הפרות זכויות אדם. על כן אנו סבורים כי הצעתה של שקד נועדה לרדוף ולהסית נגד ארגוני זכויות אדם, פרקטיקה אשר מאפיינת משטרים חשוכים בהיסטוריה ובהווה".



מהאגודה לזכויות האזרח נמסר: "הצעה זו היא ניסיון נוסף לפגוע בדמוקרטיה הישראלית באמצעות סתימת פיות מתוחכמת וניסיונות הפחדה. מדובר בתזכיר חוק שכל מטרתו היא ליצור דה לגיטימציה לארגוני זכויות אדם, ובמיוחד ארגונים העוסקים בזכויות פלסטינים בשטחים, ערבים בישראל ופליטים. 


"בנוסף, ההצעה לא חלה על תרומות מאזרחים זרים שמועברות לעמותות, פוליטיקאים וגופים אחרים בישראל, על אף שמדובר בסכומי עתק שהשפעתם הפוליטית והחברתית דרמטית לאין שיעור. התג שייאלצו לענוד נציגי הארגונים, משמש אות קין, ויהווה בפועל פגיעה קשה בחופש הביטוי בישראל".



מארגון בצלם נמסר: "איילת שקד שוברת שיאי ציניות כאשר היא משתמשת במילה 'שקיפות' על מנת להסתיר את מטרתה: להכפיש ולהטיל דופי בארגונים המבקרים את הכיבוש ומתנגדים למדיניות הממשלה. כבר היום, וללא כל הצעת חוק, בצלם מפרסם בהוקרה ובגאווה את רשימת תורמיו וימשיך לפעול בלי מורא לחשיפת האמת על המציאות בשטחים".




ארגון "בצלם"


על פי תזכיר החוק, עמותה אשר עיקר מימונה מגיע מישויות מדינתיות זרות תחויב לציין זאת בפרסומים ובדו"חות שהיא עורכת, המיועדים לציבור או זמינים לו. בנוסף, נציגי העמותות יחויבו לענוד בעת שהותם בכנסת תג זיהוי שבו יפורטו שמותיהם ושם העמותה אותם הם מייצגים. עוד אומר החוק כי בפניות לנבחרי ציבור ולעובדי ציבור ובדו"חות אשר העמותה מפיצה יהיה עליה לפרט, לצד ציון העובדה בדבר עיקר מימונה, גם את שמות הישויות המדיניות שתרמו לה בשנים הרלוונטיות.



ח״כ עאידה תומא סלימאן (חד״ש, הרשימה המשותפת) אמרה בתגובה לחוק, כי מדובר בעוד יוזמה ש"כל מטרתה היא הסתה וסימון של אנשים וארגונים שמתנגדים לכיבוש וחושפים את הפרות זכויות האדם של הממשלה".



ארגון מוסאוא: "שרת המשפטים היא שרת האנטי דמוקרטיה שפועלת ברוח המקרתיזם למנוע כל ביקורת. כמעט כל עמותות זכויות האדם מציינות את שמות התורמים מזה שנים רבות באתרים ובכל הפרסומים. עמותות זכויות אדם מתגאות בפעילות ולא מסתירים את שמות התורמים כפי שעושות עמותות המתנחלים ששקד משרתת ומעבירה אליהן מאות מיליונים מכספי הציבור".