ועדת האתיקה של הכנסת החליטה היום (שלישי) לנזוף בשר העלייה והקליטה והשר לענייני ירושלים, זאב אלקין, בעקבות תקרית חריפה במליאת הכנסת שבה האשים את חבר הכנסת אחמד טיבי באחריות לפיגועי טרור שאירעו לאחרונה.



הוועדה קבעה כי השר אלקין הפר את כללי האתיקה של הכנסת ועל כן הוחלט להטיל עליו נזיפה. במקביל הוחלט כי חבר הכנסת טיבי לא ינהל את ישיבות הכנסת לתקופה של שבועיים לאחר שסילק את השר אלקין מדוכן הנואמים בעקבות אותה תקרית.



השניים הגישו קובלנות הדדיות לועדת האתיקה בעקבות ההתרחשויות שהיו במליאה במהלך דיון בהצעות לסדר על החלטת הקבינט להטיל סגר, עוצר וכתרים על שכונות במזרח ירושלים.



ח"כ טיבי ניהל את הישיבה בתוקף היותו סגן יו"ר הכנסת. בסוף הדיון עלה השר אלקין לדוכן להשיב בשם הממשלה ואז התפתחו ביניהם חילופי דברים חריפים במהלכם הטיח השר בח"כ טיבי כי "לך, אדוני היושב ראש, כחלק מחבריך, יש אחריות כבדה ביותר לדם שנפשך היום ברחובות מדינת ישראל".



אלקין הסביר כי טיבי וחבריו "מפיצים שקרים בידיעה מוחלטת על מה שמדינת ישראל עושה כביכול כדי לשנות את הסטטוס קוו בהר הבית. אתם אחראים לדם שנשפך, גם של יהודים וגם של ערבים".



בעקבות הדברים דרש טיבי מאלקין לחזור בו: "נאמרו פה דברים קשים חסרי תקדים. אני מבקש ממך לחזור בך מיד מהדברים שאמרת. אם לא תחזור בך אני מוריד אותך מהדוכן". 



אלקין סרב ואמר לטיבי: "אין לך זכות להוריד אותי מהדוכן. כנראה הדברים כואבים לך" והוסיף: "סוף סוף אמרו לך את האמת בפנים, אחמד".



טיבי ענה: "אתה עשית מעשה נקלה. זאת הסתה חסרת אחריות". הוא הוסיף כי הוא הריבון בכנסת ועל כן הוא דורש מאלקין לרדת מדוכן הנואמים. על כך ענה לו השר: "אתה לא ריבון כאן ולא תהיה ריבון כאן".



טיבי: "אני מבקש ממך לעזוב את האולם מיד. לא חזרת בך מהדברים שהם הסתה חמורה חסרת תקדים. אני בימים האחרונים נתון להתקפות, להסתה לקריאה להוצאה להורג, לשחיטה".



בסופו של דבר הורחק השר אלקין מהאולם. לגבי אלקין קבעה הועדה כי "הפניית אצבע מאשימה כלפי סגן יושב ראש הכנסת והטלת האחריות עליו לפיגועי הטרור האחרונים חרגו באופן קיצוני משיח לגיטימי שבין נואם לבין יו"ר הישיבה".



לדעת הועדה פגיעה בסגני היו"ר בעת ניהול הדיונים כמוה כפגיעה בכבוד הכנסת. בנסיבות אלה נקבע כי אלקין הפר את כללי האתיקה וכי יש להטיל עליו נזיפה.



"החלטה תמוהה"



לגבי ח"כ טיבי קבעה הועדה כי לא היה מקום להוציא את השר אלקים מאולם המליאה מבלי שנקרא לסדר שלוש פעמים כנדרש בתקנון. בנסיבות אלה סברו רוב חברי הועדה כי בהחלטתו להוציא את השר אלקין מן המליאה לאחר שכבר הורידו אותו מהדוכן עשה טיבי שימוש שלא כדין בסמכותו כיו"ר הועדה והפר את כללי האתיקה. נוכח הפרה זו ובהתחשב בכך שאין זו הפעם הראשונה שבה דנה הועדה בתלונות נגדו הוחלט כי לא ינהל את ישיבות הכנסת למשך שבועיים.



ח"כ טיבי סרב להגיב אולם מקורביו מסרו כי ההחלטה של ועדת האתיקה תמוהה ומושפעת מהאווירה ככללית. לדבריהם טיבי הורחק רק משום שהעז להוריד מהדוכן, על פי התקנון, שר מסית. לדבריהם אם ח"כ ערבי היה פונה כך ליו"ר הכנסת אלדשטיין הוא היה מוענש בחומרה. "ועדת האתיקה היא ועדה יהודית ולא דמוקרטית", טענו מקורבי טיבי.



השר אלקין הגיב על החלטת ועדת האתיקה להטיל עליו נזיפה ואמר: "אני גאה להיות ננזף על הגנה על כבוד האומה ועל אמירת האמת בפרצופו של אחמד טיבי".



אלקין הבהיר כי אינו חוזר בו מדבריו והוסיף כי "אחמד טיבי ושותפיו בדברי ההסתה ועלילות הדם שלהם כנגד מדינת ישראל וחייליה נושאים באחריות לגל הטרור הנוכחי ודם שנשפך גם של יהודים וגם של ערבים".



"אמשיך במאבק נוקב כנגד אויבי מדינת ישראל ואעשה הכל כדי להבהיר לאחמד טיבי שהוא לא הריבון כאן. אני מצר על כך שועדת האתיקה משיקולים של לחץ פוליטי בחרה בעונש מצחיק לח״כ טיבי של הרחקה לשבועיים בלבד. אני פונה ליו"ר הכנסת ומבקש ממנו להשתמש בסמכויותיו העומדות לרשותו ולהרחיק את ח"כ טיבי מניהול ישיבות לתקופה הרבה יותר ארוכה. הגיע הזמן, שנפסיק להתקפל ולפחד להשיב מלחמה נוקבת כנגד המסיתים ומשמיצים את מדינת ישראל מתוך כנסת ישראל", הוסיף אלקין.