ועדת הכלכלה של הכנסת החליטה היום (ראשון) פה אחד להסיר את רפורמת הפטם מחוק ההסדרים. הרפורמה שהובילו פקידי האוצר בתמיכת שר האוצר משה כחלון נועדה להסיר את המגבלה שנקבעה למגדלי העופות על מספר האפרוחים במדגרות כדי "להציף" את השוק ולהביא לירידת מחירי העוף.



ארגוני הסביבה ובעלי החיים וכן החקלאים התנגדו לרפורמה בטענה שזו תייצר עודפי עופות בשוק, תביא למותם לשווא של עוד כ-20 מיליון אפרוחים בשנה ולא תביא לירידת המחירים בענף. חברי הכנסת השתכנעו בטיעוניהם והכנסת לא תצביע על הרפורמה כחלק מחוק ההסדרים הנלווה לתקציב. ההצעה תפוצל כעת מחוק ההסדרים והממשלה תצטרך לקדמה בהליך חקיקה נפרד כהצעת חוק ממשלתית אם תהיה מעוניינת בכך.



יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) אמר כי על החקלאים מוטל לנסות להוריד את מחירי העוף אבל בשום אופן שלא באמצעות עוד מוות ושחיטה מיותרת של בעלי חיים. כבל קרא לפקידי האוצר להתחשב בבעלי החיים גם בכל חקיקה עתידית בענף: "אני תובע מכם שתדעו לעשות הכל כדי לשמור על זכויות בעלי החיים. שלא יימצא בפעולתכם שום מעשה שעלול חס וחלילה להגדיל את המוות וההרג של האפרוחות והאפרוחים".



מארגון "אנונימוס" לזכויות בעלי החיים נמסר: "חברי הכנסת קיבלו את ההחלטה הנכונה והמוסרית. 217 מיליון אפרוחים שעלולים להישחט לשווא בישראל כל שנה הוא מספר מחריד. שינוי כמויות השחיטה חייב ללכת רק לכיוון אחד, כלפי מטה". בארגונים "אנונימוס" ותנו לחיות לחיות הוסיפו עם תום הדיון בוועדת הכלכלה: "ההחלטה להוציא את רפורמת העודפים מחוק ההסדרים היא ניצחון גדול לארגונים להגנת בעלי-חיים. היא מוכיחה שבישראל לא ניתן להעביר רפורמות כלכליות שלא לוקחות בחשבון את בעלי-החיים. אפרוחים הם לא מלפפונים. הם יצורים חיים וחשים. מי שחשב שניתן להתעלם מסבלם בתחשיב כלכלי קר קיבל היום שיעור חשוב ברגישות של החברה הישראלית לצער בעלי-חיים".



ניצחון לארגוני זכויות בעלי החיים



ארגוני זכויות בעלי החיים טוענים כי מדובר בהישג משמעותי. לפני שלוש שנים החליטו מועצת הלול והממשלה להילחם דווקא בהיצע העודף הקיים בשוק העוף בישראל, כלומר בעודפי האפרוחים שבוקעים במדגרות. אז נחתם הסכם בין מועצת הלול ל־14 קבלני הרבייה הגדולים בענף, ולפיו מספר האפרוחים שיבקעו במדגרות יוגבל עד 217 מיליון בשנה. הרפורמה, שהוסרה מחוק ההסדרים היתה עלולה להעלות את המספר ל־240 מיליון אפרוחים מומתים בשנה.



באוצר טוענים כי בפועל, מתוקף ההסכם מ־2012, נוצר "קרטל" שהביא לעלייה של 20% במחיר לצרכן בתוך שנתיים. מנגד, בעמותות זכויות בעלי החיים אומרים: "האוצר מציג נתונים מגמתיים. ההסכם הקודם בא למנוע עודפים בענף העוף וחסך סבל עצום מעשרות מיליוני אפרוחים בשנה. השינוי במחיר העוף הוא בהתאם למדד מחירי המזון. הרפורמה לא צפויה לגרום להוזלה במחירים, אלא לתנודתיות גבוהה יותר בשוק".



ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "לצערנו ועדת הכלכלה החליטה לפצל את תיקון החוק וזאת חרף אין ספור ניסיונות להגיע להסכמות הוגנות עם הנהגת החקלאים. התחייבות החקלאים להפחתת המחיר אינה מגובה בשום מסמך מחייב, אינה ברורה ואף במהלך הדיון בכנסת כבר הושמעו הסתייגויות בדבר מימושה".



מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר אמר כי "עכשיו נצטרך להוכיח שזה אפשרי לייעל את הענף אבל לא בכלים שמופעלים דרך חוק ההסדרים. אני מקווה שהמו"מ יימשך ושנצליח לייצר תכנית אב ל-15 שנה לחקלאות הישראלית".