"ישראל עוברת הידרדרות דומה לזו שהתחוללה בגרמניה של שנות ה-30 והביאה "ליל הבדולח", כך אמרה היום חברת הכנסת חנין זועבי (הרשימה המשותפת), במהלך טקס שנערך באמסטרדם לציון 77 שנים ל"ליל הבדולח", הפוגרום שבוצע ביהודי גרמניה ואוסטריה.



הטקס נערך באנדרטה לזכר פרטיזנים יהודים, ליד בניין עיריית אמסטרדם בהשתתפות כ-150 איש ביניהם חברי ארגון השמאל היהודי "קול יהודי אחר". מנגד היתה במקום הפגנה של חברים בקהילה היהודית שהתנגדו לאירוע אולם על פי הדיווחים הוא הסתיים בשקט והתנהל ללא תקריות.

זועבי באמסטרדם בטקס לציון 77 שנים ל"ליל הבדולח"


חברת הכנסת זועבי היתה הנואמת המרכזית בטקס ומלבדה דיברו עוד שתי פרופסוריות הולנדיות. נאומה של חברת הכנסת זועבי עסק בלקחים אותם ניתן ללמוד לדבריה מליל הבדולח, אותו היא רואה כשיא של התדרדרות ארוכה שהתרחשה בגרמניה תחת השלטון הנאצי שבו נחקקו לדבריה חוקים גזעניים ואנטי יהודים, בעוד שהציבור הגרמני שתק מולם.



"יש לי הכבוד לדבר לזכר קורבנות ליל הבדולח. ובשם כל קורבנות הגזענות והרדיפה. יש לי הכבוד לדבר בשם ההתנגדות היהודית ובשם כל אלה אשר מתנגדים לדיכוי במהלך חייהם. רוב הציבור בישראל מאמין שערכי הציונות היהודית חשובים יותר מערכים דמוקרטיים. קל להבחין בהידרדרות ההדרגתית של הערכים (בישראל) שמזכירה לנו את גרמניה במהלך שנות השלושים של המאה ה-20", הוסיפה זועבי.



לדברי זועבי בדומה לכך בישראל התקבלו במרוצת השנים האחרונות כ-80 חוקים בעייתיים וגזעניים כלשונה, הגורמים להדרה ברורה של העם הפלסטיני. כדוגמא הביאה את החקיקה נגד איחוד משפחות פלסטיניות, חוק ועדת קבלה ליישוב, את הפקעת הקרקעות במגזר הערבי, הריסת בתים ועוד.

זועבי ביצעה השוואה בין החוקים שנחקקו על ידי השלטון הנאצי לחקיקה הישראלית היום והפנתה אצבע מאשימה כלפי ישראל: "במהלך ליל הבדולח נרצחו יהודים רבים והוחרבו בתי כנסת ועסקים בבעלות יהודית. אלפים נעצרו והועברו למחנות. רכושם נשדד והועבר לבעלות נאצית. קדם לליל הבדולח תהליך ממושך של צעדים הולכים ומחמירים נגד היהודים. הדמוקרטיה הוגבלה יותר יותר, צעד אחר צעד. רבים אולי לא הסכימו עם כל צעד, אך הם שתקו והתרגלו עד שהמצב הפך לנורמה מקובלת. בדומה לגרמניה גם בישראל התקבלו עשרות רבות של חוקים גזעניים ואנטי דמוקרטיים. ובדומה לגרמנים, יש ישראלים רבים שאינם מסכימים עם חוקים אלה. ובדומה לגרמניה בשנות השלושים, רבים פשוט שותקים אל מול חוקים אלה. עד שחוקים אלה הופכים לנורמה מקובלת. אך השותק מול מעשים גזעניים, הופך לשותף להם".

השר לוין: "זועבי - גיס חמישי בכנסת ישראל"

זועבי מתחה ביקורת על חבר הכנסת אביגדור ליברמן: "ליברמן קורא להשתמש בגרזן, אלה אמירות שמעידות על כך שהלקח המרכזי מליל הבדולח לא נלמד. ליל הבדולח לא נפל מהשמיים סתם כך, לא נוצר בחלל הריק, הייתה זאת תוצאה של תהליך לאורך זמן, ואנחנו יכולים לראות שתהליך דומה מתרחש בישראל בשנים האחרונות".

בתגובה לדבריה של ח"כ זועבי אמרה סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי: "הופעתה של חנין זועבי באירוע לזכר ליל הבדולח הערב הוא לעג לרש. חנין זועבי משתמשת בטרגדיה של העם היהודי בשביל להפיץ את דברי הבלע והשקרים שלה, בזמן שהיא בעצמה מעודדת טרור ורצח יהודים".

שר התיירות, יריב לוין, תקף את זועבי ואמר: "חנין זועבי הוכיחה היום שוב שהיא גיס חמישי ושאין לה מקום בכנסת ישראל. זועבי ממשיכה לנצל את תפקידה בכנסת כדי להשמיץ את המדינה ולעוות את ההיסטוריה. קשה להבין למה עוד זקוקים שופטי בג"ץ על מנת לקבוע שאין לה מקום בכנסת, ואחת ולתמיד לאפשר את פסילת מועמדותה מכאן ולהבא".