פעם כדי לקבוע את תוצאות הבחירות לכנסת היו ממתינים לקולות הימאים אבל מזה כמה מערכות בחירות הפסיקו לספור את קולותיהם. הסיבה, אין יותר ישראלים המשרתים באניות המפליגות תחת דגל ישראל. כעת מבקש יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל ממשרד התחבורה להתקין תקנות שיחייבו העסקת ישראלים באניות ישראליות.



ח"כ כבל אמר את הדברים בדיון שקיימה היום (שני) ועדת הכלכלה בראשותו בטענה לפיה המדינה חוסמת תעסוקת ישראלים ופוגעת בספנות הישראלית פגיעה אנושה, זאת לבקשת ח"כ מיכל בירן (המחנה הציוני), ח"כ אורן חזן (הליכוד), ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) וח"כ ינון מגל (הבית היהודי).



במהלך הדיון התברר כי לפני חמש שנים פקעו תקנות שחייבו להעסיק באנייה ישראלית רב חובל ישראלי ועוד שישה קצינים ככל האפשר. משרד התחבורה טען כי התקנות לא חודשו מאחר שהצדדים הנוגעים בדבר לא רצו בהם, בעוד שאיגוד קציני הים הכחיש וטען כי האיגוד מעוניין בתקנות. לנוכח הדברים הפנה כבל דרישה ברורה למשרד התחבורה – להתקין את התקנות ולקבוע את חובת העסקת הישראלים בתוך חודש.



ח"כ בירן אמרה בתחילת הדיון כי "ישראל היא מדינה מוקפת אויבים וזה מאוד מטריד שלא תהיה לה עצמאות ימית ברגעי משבר. ימאים זרים לא יהיו מוכנים לעגון בחיפה או באשדוד כשבקרבת מקום נופלים טילים". היא הוסיפה כי משרד האוצר מקדם חקיקה שתעניק הטבות מס לאניות בבעלות ישראלית, אך במקביל חסרות התקנות שיחייבו העסקת ישראלים. ח"כ חזן אמר "מעודדים העסקת עובדים זרים על חשבון הישראלים – זו עבודה זרה וקץ הציונות. ביד אחת המדינה רוצה לעודד תעסוקה, וביד שנייה נותנת הטבות מס על העסקת זרים. זו חוצפה לשמה, צריך לעודד חברות ספנות ישראליות להעסיק ישראלים".


נשיא לשכת הספנות הישראלית, ד"ר יורם זבה, אמר כי חברות הספנות שהוא מייצג תומכות בחידוש תקנות הציוות. יו"ר איגוד קציני הים, אבי לוי, אמר כי זה לא סביר לתת הטבת מס לספנות בלי שתהייה חובת העסקת ישראלים. נציגת משרד התחבורה, עו"ד בילי בירון, אמרה כי לפני חמש שנים, עוד בטרם פקעו תקנות הציוות, כל הגורמים, בהם גם איגוד קציני הים, ביקשו שלא לחדש את התקנות, אך לוי הכחיש זאת. עו"ד בירון הוסיפה כי ב-2014 התקבלה הודעה מאיגוד קציני הים שהם מעוניינים בתקנות וכרגע הליך התקנת התקנות תקוע בהיוועצות עם משרד הכלכלה.



היו"ר כבל סיכם כי לא יעלה על הדעת שהסאגה הזו נמשכת כבר חמש שנים, מאז פקעו התקנות ב-2010. הוא דרש ממשרד התחבורה לדווח לוועדה תוך חודש שהעניין נפתר באופן סופי והתקנות הותקנו. עוד הוסיף היו"ר כבל כי אם יסתבר שההליך מעוכב, הוא דורש לדעת על כך בזמן אמר כדי שניתן יהיה לפנות לגורם המעכב ולקדם את התהליך. "אם יסתבר שמישהו מעכב אני רוצה לדעת על מי לצעוק", אמר.