ראש הממשלה, בנימין נתניהו, סיכם את פגישתו עם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אתמול בבית הלבן, כ"טובה, להבדיל מפגישות בעבר". נתניהו הוסיף כי בפגישות בין שני המנהיגים בעבר היו עימותים, דיבייטים כלשונו, וכי הפגישה הזאת היתה מהטובות שהיו להם.



היום (שלישי) יפגש נתניהו עם מזכיר המדינה, ג'ון קרי, פגישה שלא תוכננה מראש, ואולי מעידה על טיב הפגישה עם אובמה. שני נושאים מרכזיים עלו בפגישה בין שני המנהיגים: בראש ובראשונה הסיוע הביטחוני האמריקני לישראל. נתניהו ביקש להגדיל את הסיוע ולשם כך יוקמו צוותי עבודה משותפים שיקדמו את הנושא הזה.




פגישת אובמה-נתניהו. צילום: רויטרס


בנושא הפלסטיני, ראש הממשלה אמר שהנשיא לא העלה את הדרישה להקפיא את הבניה בהתנחלויות. בעניין התחממות הגבול עם סוריה, נתניהו אמר שישראל לא תיתן לסוריה להפוך לזירת התקפות על ישראל. נושא נוסף המלווה את ביקורו של נתניהו בוושינגטון הוא מינוי רן ברץ לראש מערך ההסברה. לדברי נתניהו, הנושא לא עלה במהלך הפגישה. ראש הממשלה נשאל האם האפשרות שימונה לתפקידו עדיין קיימת ותגובתו היתה שהוא יטפל בנושא כשישוב ארצה.



כזכור, פגישת נתניהו ואובמה נמשכה 45 דקות מעבר למתוכנן. בפתח הפגישה אמר הנשיא האמריקאי: "אני מגנה את האלימות הפלסטינית, לישראל יש את הזכות להגן על עצמה. אני רוצה לשמוע את הרעיונות של נתניהו כדי להוריד את הלהבות עם הפלסטינים. הביטחון של ישראל בראש סדר העדיפויות. המצב הביטחוני במזרח התיכון מידרדר".



"אין מנהיג שפגשתי לעיתים קרובות כל כך, וזו עדות ליחסים שלנו עם ישראל. יש לנו שיתוף פעולה צבאי ומודיעני קרוב יותר מלכל שני ממשלים בהיסטוריה. אנו מוודאים שאחת מבנות בריתנו הקרובות תוכל לא רק להגן על עצמה, אלא גם להיאבק באיומים באזור. אני רוצה לדון עם ראש הממשלה איך אנחנו יכולים לחזור למסלול של תהליך השלום".



לגבי הסכם הגרעין עם איראן אמר: "זה לא סוד שלי ולנתניהו היו מחלוקות בקשר להסכם הגרעין עם איראן, אבל אנו מסכימים על כך שישראל צריכה להגן על עצמה. רוצים להבטיח שישראל תוכל להגן על עצמה".



ראש הממשלה נתניהו אמר לאובמה: "תודה לך על ההזדמנות לחזק את הידידות שלנו, שהיא חזקה גם ככה. אני חושב שהיא מושרשת בערכים המשותפים שלנו. יש ערכים משותפים ותחושה של גורל משותף בין שתי המדינות. אנו נבחנים היום בחוסר היציבות והאלימות במזרח התיכון, כל אחד יכול לראות זאת, עם הפראות של דאעש והתוקפנות של איראן. מאות אלפים נטבחים ולא יודעים מה יהיה הלאה".



לאחר מכן המשיך נתניהו ואמר: "זוהי הזדמנות חשובה לראות כיצד אפשר להגן על עצמנו מול הטרור הזה וזוהי מעשה קשה. אנחנו לא זונחים את שאיפתנו לשלום, אני מחויב לפתרון שתי מדינות לשני עמים. מדינה פלסטינית שתכיר במדינה יהודית. איש לא יכול לפקפק בנחישותה של ישראל במלחמה בטרור ואסור לפקפק שאנחנו רוצים שלנם עם כל אחת המחויבת לשלום.