סיעת יהדות התורה תובעת לאשר בשבוע הבא בשלוש קריאות במליאת הכנסת את התיקון לחוק הגיוס המבטל את הסנקציות הפליליות כלפי חרדים, עוד בטרם אישור תקציב המדינה. זאת לאחר שיו”ר הקואליציה, ח”כ צחי הנגבי (הליכוד), הכריז כי חוק הגיוס החדש יאושר סופית רק לאחר אישור תקציב המדינה.

ברקע הסערה המאיימת על שלום הקואליציה עומדים דברים שהשמיע אתמול ח”כ הנגבי בישיבת ועדת הכנסת, שבה הוחלט על סדרי הדיון בחוק ההסדרים ובחוק התקציב שיובאו בשבוע הבא לאישור מליאת הכנסת במרתון שיימשך שלושה ימים. במהלך הישיבה הודיע הנגבי כי התיקון לחוק הגיוס יובא בשבוע הבא רק בקריאה ראשונה, וכי סיום החקיקה בעניין זה יהיה רק לאחר אישור תקציב המדינה. “איני יכול להתחייב על מועד לקריאה שנייה ושלישית לחוק הגיוס”, הסביר הנגבי, “בכוונתי לשכנע את מי שצריך לקיים דיון רציני בנושא בוועדת חוץ וביטחון. המטרה היא לא למרוח אלא לקיים דיון רציני”.
 
הדברים עוררו זעם בקרב אנשי יהדות התורה, שכן לדבריהם בהסכם הקואליציוני שנחתם איתם נקבע כי אישור חוק הגיוס החדש יהיה במקביל לאישור תקציב המדינה ולא אחריו. בישיבת הנהלת הקואליציה שהתקיימה אתמול הזהיר יו”ר הסיעה החרדית, ח”כ מנחם אליעזר מוזס: “אם בשבוע הבא לא יאושר חוק הגיוס החדש סופית, גם התקציב לא יאושר”.
 

שר הבריאות מטעם יהדות התורה, יעקב ליצמן, אמר אתמול בעניין זה כי “הקואליציה חייבת לעמוד בסיכום שבהסכם הקואליציוני, ולהעביר את חוק הגיוס במקביל לאישור התקציב ביום רביעי הבא. לא ויתרנו על הדרישה שלנו. הסכם חייבים לקיים”. מנגד העריך אתמול ח”כ הנגבי כי לא צפוי משבר וכי אם הממשלה תדרוש זאת - יוקדם הדיון בחוק הגיוס.
 
אתמול קיימו פעילים של הפורום לשוויון בנטל הפגנה מול ביתו של ח”כ יואב קיש (הליכוד) ברמת גן, בהמשך למאבק נגד הכוונה לבטל את הסנקציות הפליליות נגד החרדים בחוק הגיוס. חברי משמרת המחאה – פעילים של מפלגת יש עתיד ושל קואליציית הארגונים הפועלים נגד ביטול השוויון בנטל – קראו לח”כ קיש “לא לבגוד” בציבור ובאג’נדה שהביאה אותו לתפקידו כיום בכנסת. נוסף לכך דרשו חברי משמרת המחאה מח”כ קיש, שטרם כניסתו לבית המחוקקים עמד בראש מחאת המילואימניקים לשוויון בנטל, לא להיכנע לשיקולים פוליטיים ולא להצביע נגד אמונתו.


פעילים למען שוויון בנטל. צילום: ללא קרדיט
 
ח”כ קיש, העומד בראש ועדת משנה של ועדת החוץ והביטחון לנושא כוח אדם, קיים אתמול בוועדה דיון בסוגיית גיוס החרדים לצה”ל ואמר: “נכון לשנת 2015, נתוני הגיוס אינם עולים בקנה אחד עם יעדי הגיוס שהוצבו בזמן לפיד”.
 
לדברי ח”כ קיש, אם חוק הגיוס היה ממשיך במתכונת שהתקבלה בכנסת הקודמת, “היו המתווה ואופי הפעולה של יאיר לפיד מציבים אותנו על סף מלחמת אחים. אנו נדאג להעביר חוק שקול ואחראי, מתווה שיקרב בין כל חלקי העם, ועם זאת יקדם באמת את השוויון בנטל”.
 
אתמול תקף יו”ר ישראל ביתנו ח”כ אביגדור ליברמן את הליכוד בנושא זה: “הכניעה המוחלטת של הליכוד למפלגות החרדיות בנושאים של השוויון בנטל, הגיור וברית הזוגיות נוגדת את הרוח של הציונות שקמה כתנועה חילונית לחלוטין”.
 
יו”ר ישראל ביתנו טען כי לא מעט מגדולי ישראל היו לוחמים: “יהושע בן נון, דוד המלך ויהודה המכבי היו יהודים לא פחות, ומעולם לא הציגו את היהדות מול הצבא. הליכוד, בתור מפלגה המתיימרת לייצג מחנה לאומי, עושה כאן דבר שלא ייעשה. יש פה ניסיון לסלף את כל ההיסטוריה של הציונות ואת המהות של המחנה הלאומי”. 
 
כתבנו נועם אמיר מוסיף: שר הביטחון משה (בוגי) יעלון אישר אתמול כי חוק הגיוס המתוקן יובא ביום ראשון הקרוב לאישור הממשלה ובהמשך לכנסת, מתוך הנחה שעד ההצבעה על תקציב המדינה בעוד עשרה ימים הוא יעבור לפחות בקריאה ראשונה. על פי נתוני הצבא, גיוס החרדים בעלייה מתמדת. עד היום התגייסו יותר מ־5,000 חרדים לצה”ל. מהם כ־1,800 פנו למסלול “שחר”, יותר מ־1,600 התגייסו לגדוד החרדי “נצח יהודה” והשאר התגייסו למערך הטכני, למסלול “תמר” שהוקם במיוחד בחטיבת גבעתי ולישיבות ההסדר. לא מעט מתגייסים חרדים הביעו רצון להתגייס לחטיבת הצנחנים ולגדודי ההנדסה השונים.