על רקע הדיווחים כי ממשל אובמה לא יתערב על מנת לסייע לעליית ג'ונתן פולארד לישראל: יו״ר ועדת הכנסת ח"כ דוד ביטן (הליכוד) יניח היום (שלישי) על שולחן הכנסת הצעת חוק המכונה "חוק פולארד". הצעת החוק מנחה את הממשלה להבטיח לפולארד תנאי מחיה סבירים עם שחרורו עד סוף חייו, באמצעות גמלה שתכלול מגורים, טיפול רפואי וקצבה חודשית למחיה.

ח"כ ביטן הסביר את הצעת החוק ואמר כי "יש לנו חוב מוסרי כלפי פולארד, במיוחד לאור העובדה שישב בכלא 30 שנה מבלי שמדינת ישראל הצליחה לשחררו. ברור שלאור גילו וישיבתו הממושכת בכלא לא יוכל פולארד להתקיים בכוחות עצמו באופן סביר ללא סיוע של ממשלת ישראל".
פולארד אמור להשתחרר מכלא באטנר שבצפון קרוליינה בעוד עשרה ימים, אך עדיין לא ידועים תנאי השחרור. על פי החוק בארצות הברית, יאסר על פולארד לצאת מגבולות המדינה במשך חמש שנים והוא יצטרך להתייצב אחת לתקופה מול רשויות החוק של ארצות הברית.
 

על פי הפרסומים בעבר בתקשורת זרה, ישראל שילמה מאות אלפי דולרים לפולארד עבור שירותי הריגול שלו לטובת ישראל, ואף נפתח חשבון בנק עבורו בשוויץ. פולארד הוכר בעבר ע"י המדינה כסוכן ישראלי ואף קיבל אזרחות ישראלית. 

אובמה לא יתערב

במקביל לכך, דווח הבוקר ב"וושינגטון פוסט" כי נשיא ארצות הברית ברק אובמה לא יתערב כדי לאפשר לפולארד לעלות לארץ. כאמור, על פי תנאי שחרורו של פולארד, הוא חייב להישאר תחת פיקוח בארצות הברית במשך חמש שנים. אך לפי גורמים בממשל אובמה לא יתערב בהליך המשפטי שיבטל את חמש השנים אליהן הוא מחויב לאחר שחרורו הצפוי בעוד עשרה ימים. 

תומכיו של המרגל הישראלי בארצות הברית ובישראל הציעו כי אובמה יאפשר לוותר על תנאי זה על מנת שפולארד ישוב לארץ. עוד דווח כי הדבר אולי יתאפשר בזכות ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בארצות הברית השבוע ופגישתו עם הנשיא אובמה. בן רודס, סגן היועץ לביטחון הלאומי של אובמה, אמר בשבוע שעבר כי הוא "לא יהיה מופתע" אם נתניהו יעלה את מקרה פולארד בפגישה בבית הלבן עם אובמה. לאחר הפגישה בין השניים אתמול, נתניהו לא הגיב לכתבים ששאלו על פולארד.