ראש הממשלה ממשיך בפגישות בארצות הברית. לאחר שקיבל מהנשיא ברק אובמה עדכון על השיחות בווינה, שם דנות המעצמות ואיראן על נושא סוריה, נאם היום (שלישי) ראש הממשלה, בנימין נתניהו, במכון למורשת אמריקנית American Enterprise Institut. נתניהו קיבל אות הוקרה וסיפר על פגישתו בנוגע לסוריה עם נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין וגם על שיחתו בנושא עם אובמה.



נתניהו אמר כי "אני לא רוצה שישתמשו בסוריה כבסיס לשיגור טילים נגדנו. אמרתי זאת לפוטין בפגישתנו. לא נרשה שאיראן תקים בסיס בגולן ונפעל בתקיפות כמו שפעלנו עד כה נגד זה. לא נרשה שהצבא הסורי או מישהו אחר יתקוף אותנו ולא נרשה שישתמשו בשטח הסורי להעברת כלי נשק מתקדמים לחיזבאללה בלבנון".



עוד הוא אמר: "הבהרתי לפוטין שנמשיך לפעול נגד המטרות האלה. יש דיבורים על הסדר כלשהו בסוריה ודיברתי על זה עם אובמה שאני לא בטוח שאפשר להרכיב חזרה את המפטי דמפטי. זאת אומרת שאפשר להחזיר את סוריה לקדמותה, אבל כל הסדר שלא יכלול את התוקפנות של איראן נגדנו לא יכובד על ידנו. ההגנה של ישראל היא שמדאיגה אותי".



עוד הבהיר נתניהו: "לא נקבל הסדר בסוריה שמשאיר אותה כזירת התקפות של איראן וגרורותיה. הסדר צריך לכלול גם הפסקת השימוש בשטח סוריה להתקפות ישירות או עקיפות על ישראל".



"הביטחון של ישראל בראש סדר העדיפויות"


כזכור, אתמול נפגש נתניהו עם אובמה בפגישה שנמשכה 45 דקות מעבר למתוכנן. בפתח הפגישה אמר הנשיא האמריקאי: "אני מגנה את האלימות הפלסטינית, לישראל יש את הזכות להגן על עצמה. אני רוצה לשמוע את הרעיונות של נתניהו כדי להוריד את הלהבות עם הפלסטינים. הביטחון של ישראל בראש סדר העדיפויות. המצב הביטחוני במזרח התיכון מידרדר".



"אין מנהיג שפגשתי לעיתים קרובות כל כך, וזו עדות ליחסים שלנו עם ישראל. יש לנו שיתוף פעולה צבאי ומודיעני קרוב יותר מלכל שני ממשלים בהיסטוריה. אנו מוודאים שאחת מבנות בריתנו הקרובות תוכל לא רק להגן על עצמה, אלא גם להיאבק באיומים באזור. אני רוצה לדון עם ראש הממשלה איך אנחנו יכולים לחזור למסלול של תהליך השלום".



לגבי הסכם הגרעין עם איראן אמר: "זה לא סוד שלי ולנתניהו היו מחלוקות בקשר להסכם הגרעין עם איראן, אבל אנו מסכימים על כך שישראל צריכה להגן על עצמה. רוצים להבטיח שישראל תוכל להגן על עצמה".



ראש הממשלה נתניהו אמר לאובמה: "תודה לך על ההזדמנות לחזק את הידידות שלנו, שהיא חזקה גם ככה. אני חושב שהיא מושרשת בערכים המשותפים שלנו. יש ערכים משותפים ותחושה של גורל משותף בין שתי המדינות. אנו נבחנים היום בחוסר היציבות והאלימות במזרח התיכון, כל אחד יכול לראות זאת, עם הפראות של דאעש והתוקפנות של איראן. מאות אלפים נטבחים ולא יודעים מה יהיה הלאה".