יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה) נאלץ לקטוע היום (ראשון) את הישיבה של ועדת הכספים, בעקבות קולות מחאה של חברי הכנסת הערבים וראשי רשויות מהמגזר הערבי. גפני קטע את הישיבה בטרם הספיק להציג את עיקריי ההסכמות לגבי תקציב הביטחון ובין סיעות הקואליציה. גפני הביע הבנה לטענות חברי הכנסת הערבים וראשי הרשויות ואמר ש"יפעל בנושא מול שר האוצר", אלא שלאחר שלא עלה בידו להפסיק את פעולות המחאה מצדם, נאלץ להפסיק את הישיבה, חצי שעה לאחר שהחלה.



ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), הסביר מדוע המפלגה פתחה במחאה ואמר כי "במשך חודשים דנו עם ראשי האוצר על תכנית חומש למגזר הערבי, מו"מ מקצועי, שהיה רציני עם צוותי עבודה, זכינו לתמיכת נשיא המדינה, נפגשנו עם שר האוצר וראש אגף התקציבים. ראשי הרשויות הגישו נייר עבודה שדיבר על 32 מיליארד שקלים לחמש שנים. תוך כדי היה ברור שבתקציב המדינה יטו אוזן לצרכים של היישובים הערביים שהפער ביניהם לבין היישובים היהודים הוא פער אדיר שנוצר בגלל הממשלה. ב- OECD ישראל טוענת שפועלת לצמצום הפערים. אנחנו לא מרגישים זאת".




נאלץ לעצור את הישיבה. משה גפני. צילום: הדס פרוש, פלאש 90



עוד אמר טיבי כי "במגעים של 48 השעות האחרונות עם האוצר הגענו למבוי סתום. ביקשנו שבתקציב המדינה יופיע ביטול העוול ההיסטורי במענקי האיזון, פיתוח מבני ציבור ושיקום שכונות ותיקות. רצינו לקבל כלים מהמדינה לשרת את הציבור. הצרכים האלה לא באו על סיפוקם מבחינת צוות המו"מ ואתמול התכנסנו בנצרת והחלטנו על צעדי מחאה. כולם אומרים לנו שאנחנו צודקים. היחס ל- 20% מהאוכלוסייה הוא לא מכובד. וזאת כשאני שומע בימים האחרונים שניתן מענה לדרישות של מיליארדים". טיבי סיכם את דבריו ואמר: "לא נוכל לעבור לסדר היום על תקציב שאין בו היענות לצרכים שלנו. גם עצם ההתעלמות האוטומטית הזאת מבטאת את יחס הממשלה ל- 20% מהאוכלוסייה".



ח"כ באסל גטאס (הרשימה המשותפת), הוסיף כי "אחרי חודשים של מו"מ הצטמצמנו לארבע-חמש דרישות, אנחנו מדברים על 7.5 מיליארד שקלים לחמש שנים. מתוך 400 מיליארד שקלים, 1.5 מיליארד שקלים לשנה עבור מגזר שהוא 20% מכלל האוכלוסייה". ראש עיריית כפר קאסם עאדל בדיר, שהיה בדיון אמר: "לא רוצים שוויון רוצים רק לשמור על הפער. בדיר אמר שאם המצב הזה יימשך הוא "יחזיר את המפתחות".



"ראש הממשלה צריך לתקן"



חברי כנסת נוספים בוועדת הכספים הצטרפו לקולות המחאה של הח"כים הערבים: ח"כ זהבה גלאון (מר"צ), אמרה: "לא יכול להיות שנגיע לעימות עם אזרחי ישראל הערבים אחרי שנים של אפליה בהקצאת משאבים". 



ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), התייחס גם כן לנושא ואמר: "כל פעם אני שומע מח"כים מהקואליציה 'תפסיקו להתעסק בפלסטינים אלא באוכלוסייה שלהם'. אז הנה, כשמתעסקים בכך - דוחים אותם. ראש הממשלה כבר הודה שטעה ביחס לאזרחים הערבים בבחירות אז עכשיו שגם יבוא ויתקן". ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) הוסיפה: "אנחנו נמצאים בנסיגה במקום להתקדם, במקום שצרכי כל המגזרים יינתנו באופן שווה זה הולך לחברה מפורקת מגזרים ופערים ביניהם. המגזר הערבי מקבל פחות מכולם, פשוט מקבל פירורים".



חברי כנסת מהקואליציה, ניסו לשווא להרגיע את הרוחות ואף להסביר מדוע דווקא עכשיו המחאה אינה במקומה. ח"כ רועי פולקמן (כולנו) וניסה להסביר אילו שינויים מהותיים נוספים נעשים ע"י שר האוצר משה כחלון ביחס לציבור הערבי, אלא שמחאה חריפה מצד חברי הכנסת העברים מנעה ממנו לפרט. ח"כ יואב קיש (הליכוד) אמר כי "הכיוון ראוי אבל לא מקבל את האיומים, יש להגיע להסכמות". ח"כ נורית קורן (הליכוד) הוסיפה כי "אם הרשויות היו קוראות לתושבים לעשות שירות אזרחי, הם היו תורמים לעצמם. חשוב שהרשויות יעודדו את התושבים לעשות שירות אזרחי בתוך האוכלוסייה הערבית. צריך להעניק זכויות, אך על האזרחים הערבים גם למלא את חובותיהם. לתת שירות אזרחי". כאמור, לאחר שלא עלה בידו להרגיע את הרוחות, נאלץ יו"ר הוועדה, ח"כ גפני להודיע על הפסקה בדיון ודחה את תחילת ההצבעות על התקציב לזמן מה. 



פעם שנייה בשבוע



כזכור, רק לפני ארבעה ימים הופסקו הדיונים בוועדת הכספים בעקבות חילוקי דעות בין סיעות הקואליציה. יו"ר ועדת הכספים החליט לנעול את הישיבה רבע שעה לאחר שהתחילה. זאת לאחר סדרת דחיות של מועד התחלת ההצבעות ולאחר שבבוקר, הודיע גפני, שההצבעות יתקיימו למרות אי ההסכמות בנושא תקציב הביטחון ב- 2016. 



במהלך הישיבה דרשה מפלגת ש"ס לתקצב את נושא מע"מ אפס לתחבורה ציבורית ולהוזיל מחירי מים וחשמל לארבעת העשירונים התחתונים. על פי גורם בוועדה, יו"ר ש"ס, אריה דרעי, הורה לנציגיו שלא להגיע לדיון. בשל כך, החליט גפני לנעול את הישיבה ולא לחדש אותה עד הודעה חדשה, ככל הנראה עד תחילת שבוע הבא. עוד נודע כי קשיים בנושא אישור תקציב הביטחון מונעים גם הם את המשך ההצבעות בוועדה.