אחרי דיון מרתוני שהחל אתמול בערב וכלל שלוש שעות הפסקה בגלל טעות של השר אורי אריאל, אישרה הלילה (חמישי) מליאת הכנסת את תקציב המדינה לשנים 2016-2015 בקריאה שנייה ושלישית. בעד הצעת התקציב הצביעו 61 חברי הכנסת של הקואליציה, לעומת 59 שהתנגדו לה. 



במהלך הדיון היו 402 הצבעות אלקטרוניות ו-20 הצבעות שמיות על ההסתייגויות שהגישו חברי האופוזיציה שנדחו ועל החלטות ועדת הכספים. לאחר שיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין הכריז על התוצאה, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון וחברי כנסת מהקואליציה פרצו במחיאות כפיים.



גובה התקציב לשנת 2015 עומד על 329.5 מיליארד שקלים ולשנת 2016 על 347.7 מיליארד שקלים. יעד הגירעון יעמוד בשנים 2016-2015 על 2.9% מהתוצר. בהצעת התקציב נכללות גם תוספות למשרדים השונים, בהן תוספת של 6.5 מיליארד שקלים למשרד החינוך, תוספת של 5.9 מיליארד שקלים למשרד הבריאות ו-800 מיליון שקלים למשרד הרווחה. כמו כן, חיילי החובה יזכו לעדכון בשכרם.



שר האוצר משה כחלון אמר המהלך הדיון כי "התקציב מביא בשורה אמיתית לאזרחי ישראל. ייעדנו כמיליארד שקל לדיור ציבורי. 5.3 מיליארד שקל לדוח אלאלוף. הימים שהרמטכ"ל והקצינים היו צריכים לחזר אחרי הפתחים נגמרו. לכל אחד ואחת בבית הזה חובה מצפונית לתמוך בתקציב. החלשים לא יפגעו לעולם כשאני שר אוצר".




לאחר ההצבעה. צילום: הדס פרוש, פלאש 90


במהלך ההצבעה ארע רגע מביך, כשהשר אורי אריאל (הבית היהודי) הצביע בטעות עם האופוזיציה וכתוצאה מכך אושרה הסתייגות שלה נגד התקציב. הסעיף שאושר חזר לדיון מחודש בוועדת הכספים ורק לאחר שלוש שעות שבה המליאה להצביע על יתר הסעיפים, כשגם ההסתייגות שאושרה חזרה למליאה, אולם הפעם היא נדחתה. 



עם תחילת ההצבעות הוכרז בקואליציה, הנשענת על רוב דחוק של 61 ח"כים, על "עוצר שירותים". על חברי הכנסת של הקואליציה נאסר לצאת לשירותים אלא במהלך הצבעות שמיות, שהן ארוכות יותר או במהלך הפסקות יזומות עליהן הכריז יו"ר הכנסת. כדי לצמצם את האפשרויות לטעויות בהצבעה הניף יו"ר הקואליציה, ח"כ צחי הנגבי, שלט שעליו כתב "נגד".



ח"כ אורן חזן (ליכוד), שאושפז בתחילת השבוע בבית חולים בילינסון, הגיע להצבעות ובהפוגות ישב בפאתי המליאה עם מכשיר אינהלציה. ראש הממשלה בנימין נתניהו ניגש אליו ודרש בשלומו ואף אמר: “כל הכבוד חזן”.




נתניהו, חזן והאינהלציה



אגב, כשהתגלו תקלות צייץ חזן: “ממממ, למה אני לא מופתע?”, אולי רמז לפרשת ההצבעות הכפולות והניסיון להוציא את “המוח” של המערכת ממחסני הכנסת שבה היה מעורב אביו, ח”כ לשעבר יחיאל חזן.



מאוחר יותר אישרה הכנסת גם את חוק ההסדרים. 57 חברי כנסת תמכו בחוק לעומת 55 שהתנגדו לו. הסתייגויות רבות שהגישה האופוזיציה עברו ללא הצבעה.