חברי ועדת החוץ והביטחון אישרו הערב (חמישי) את נוסח התיקון להצעת החוק שירות ביטחון ("שוויון בנטל"). הוועדה אישרה את נוסח ההצעה כפי שהגיע מהממשלה ללא שינוי. ביום שני תובא הצעת החוק לקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת. 



על פי הצעת החוק, שר הביטחון יהיה מוסמך לדחות את גיוסם של תלמידי ישיבות ויבוטלו הסנקציות הפליליות נגד חרדים שלא יתגייסו לצבא. 



ח"כ יאיר לפיד (יש עתיד), שנושא השוויון בנטל הוא אחד מהדגלים אותם הוא נושא מאז תחילת דרכו הפוליטית, נעדר מההצבעה ובמקומו הצביעה חברת הכנסת עליזה לביא. ח"כ יואב קיש (הליכוד) שדרש להכניס שינויים בנוסח החוק הודח הערב מההצבעות על ידי יו"ר הוועדה צחי הנגבי והוחלף על ידי חברת הכנסת שרן השכל. 



קיש, שהיה חבר ועדת שקד שניסחה את חוק הגיוס המקורי שבוטל למעשה עם אישור התיקונים לחוק הגיוס בקריאה ראשונה בראשית השבוע, וספג ביקורת נוקבת מצד חבריו לשעבר בפורום לשיוויון בנטל, דורש כעת, לקראת הקריאה השניה והשלישית, להכניס שינויים בהצעת החוק והוא איים שלא לתמוך בה



בהודעה שפרסם אמר ח"כ קיש: "אתנגד להעברת חוק הגיוס כלשונו בוועדת החוץ והבטחון ואפעל לגיבוש מתווה מוסכם שיהפוך חוק בכפייה לחוק בהסכמה". "אצביע עם קואליציית העם, הדורשת שינוי של המצב הקיים, שוויון בנטל, אחדות, זהות בזכויות ובחובות, תוך הסכמה של הציבור החרדי ולא נגדו", אמר.



הוא מסר כי בכוונתו לפעול להכנסת מספר שינויים שיאפשרו מחד את המשך תהליך השילוב של המתגייסים החרדים ובפרט הלוחמים, אך מאידך יאפשרו להגיע להבנות ולהסכמות עם החרדים ולריכוך החוק הקודם בלי שיפגע מהותית בפתרון לשוויון בנטל.



שלח: "החוק לא חוקתי ולא יעמוד במבחן בג"צ"


יו"ר ועדת הכנסת, ח"כ דוד ביטן אמר בדיון כי הוא תומך בתיקון חוק הגיוס והוסיף: "כל ח"כ של הליכוד חייב לישר קו עם הקואליציה בעניין זה. שמירת הקואליציה מאפשרת לליכוד לשמור על הממשלה הלאומית וליישם מדיניות ורפורמות לטובת עם ישראל".



בחוות דעת שהפיצה אמש היועצת המשפטית של ועדת החוץ והביטחון, עורכת הדין מירי פרנקל שור, נכתב כי אין הצדקה לחלק מהסעיפים בתיקון לחוק, ביניהם, הארכת תקופת ההסתגלות בשלוש שנים נוספות לשנת 2020 וכן, נטען כי לא מוצדק לדחות את יישום הענישה הפלילית בשלוש שנים.



חבר הכנסת עופר שלח מסיעת יש עתיד הגיב על חוות הדעת ואמר כי היא "מוכיחה את מה שאנחנו טוענים מהרגע הראשון - התיקון המגונה, שמביאה הממשלה, פשוט לא חוקתי". לדברי שלח, "הוא לא יעמוד במבחן בג"צ, אבל יגרום נזק ערכי ומעשי שאי אפשר יהיה לתקן אותו".