סערה במחנה הציוני בעקבות פנייתו של ח"כ איתן ברושי ליו"ר המפלגה יצחק בוז'י הרצוג להצטרף לממשלה בראשות בנימין נתניהו.



ברושי שלח אתמול מכתב להרצוג בו כתב כי עתה, לאחר אישור תקציב המדינה, כניסה של המחנה הציוני לממשלה יכולה לדבריו "לעצור את הדהירה של הממשלה למדינה דו לאומית".



ח"כ ברושי אמר למעריב כי שוחח בנושא זה עם בכירים בליכוד ועם בכירים בעבודה ומצא בשני הצדדים אוזן קשבת למהלך. עם זאת אמר כי נתניהו הוא זה שצריך לפנות להרצוג ולהזמין אותו להצטרף לממשלה על בסיס קווי יסוד חדשים ועל בסיס תמיכה ברעיון שתי המדינות: "נתניהו הכריז מספר פעמים כי הוא תומך ברעיון שתי המדינות ומוכן למשא ומתן מדיני ללא תנאים מוקדמים. עתה, משהתקציב מאחורינו, הגיע השעה לבחון את רצינות כוונותיו. ברור לנו שהוא לא יוכל לקדם את הרעיונות האלה בהרכב הנוכחי של ממשלתו. לשם כך הוא צריך אותנו והשאלה היא האם אנו רוצים להיות גורם משפיע על דמותה ועל אופייה של המדינה או להמשיך ולעסוק בהצעות לסדר ובהגשת שאילתות בכנסת".



"אנו עומדים בפני הכרעות גורליות ולכן צריך להקים ממשלה משותפת עם הליכוד ועם כולנו. אני מניח שבממשלה כזאת לא יישארו הגורמים הקיצוניים מימין ומשמאל אבל אני מאמין שיש לה רוב בציבור. אם מהלך כזה יבשיל יהיה צורך להביא אותו לאישור ועידת מפלגת העבודה ואני מאמין שיהיה לכך רוב", הוסיף ח"כ ברושי.



לדבריו, המכתב לא תואם עם הרצוג מראש ולא נשלח מטעמו של יו"ר האופוזיציה. "הודעתי לו על הכוונה אבל אני לא צריך לקבל ממנו אישור לשלוח מכתבים", הוסיף. מלשכתו של הרצוג נמסר כי המכתב הגיע רק הבוקר לשולחנו של יו"ר המפלגה וכי הרצוג לא הזמין, לא תאם ולא ביקש את המכתב. עוד נאמר כי הרצוג יגיב על יוזמתו של ברושי בימים הקרובים.




המכתב של ברושי להרצוג


כאמור המכתב עורר סערה במחנה הציוני. יו"ר הסיעה ח"כ מרב מיכאלי אמרה: "אני בקשר רציף עם הרצוג שחזר והבהיר פעמים רבות שסיעת המחנה הציוני לא מצטרפת לממשלת נתניהו הרעה והמזיקה. הספין הזה חוזר ועולה כדי להלחיץ גורמים מסוימים לנוחותו של נתניהו אבל אני חוזרת ומבהירה: למחנה הציוני אין מה לחפש בממשלה הזאת".



ח"כ סתיו שפיר אמרה בתגובה: "הצטרפות של המחנה הציוני לממשלת נתניהו תוך הפרה של הבטחת בחירות מופרשת שניתנה לציבור עצום, תהיה בגידה חמורה באמון הבוחרים וטעות הרסנית שמשמעותה מתן יד להפקרת בטחון ישראל, שוד הגז ולמדיניות כלכלית הרסנית".



לדבריה, "ניסיונותיהם של עסקנים דוגמת ברושי, שנכנסו לכנסת כתוצאה משריון, להתחנף לימין כדי לקבל ג'ובים וליהנות ממנעמי השלטון בזמן שמדינת ישראל בסכנה הם מגונים ועלובים ואני קוראת לחברי לצאת נגדם בכל החריפות הנדרשת", הוסיפה שפיר.



מזכ"ל המפלגה, ח"כ חיליק בר אמר אף הוא כי "כניסה לממשלת נתניהו היא טעות חמורה שלא תשרת את מדינת ישראל, לא את המפלגה ולא את הדמוקרטיה בישראל. קיום אופוזיציה אמיתית ולוחמת שמצביעה על כשלי הממשלה היא מהות הדמוקרטיה ולא הלבנת כשליה של הממשלה בישיבה משותפת עמה".



ח"כ אראל מרגלית תקף את נתניהו ואמר כי הוא תוקע אותנו בבונקר כלכלי ומדיני ומנטלי. "לאן בדיוק ניכנס? מה בדיוק טיב השותפות שברושי מציע לי עם החבר'ה האלה? צריך להחליף דיסקט במדינה ולהחליף ממשלה בירושלים", אמר.



ח"כ יוסי יונה הוסיף כי "שיקוליו של ברושי בעד כניסה לממשלה נגועים באינטרסים סקטוריאליים צרים ומשוללים כל ראיה רחבה".


ח"כ איילת נחמיאס ורבין כינתה את המהלך של ברושי "ספין והוסיפה: "אין שום סיבה הגיונית להיכנס לממשלה אשר עקרונות היסוד שלה אינם תואמים בשום צורה את עמדותיו של המחנה הציוני".



ח"כ איציק שמולי צייץ בטוויטר: "החל מרוץ הפרחת בלוני ניסוי במפלגת העבודה. מפרגן לחברי ברושי שהיה הראשון לזנק. מצטייד בסיכה קטנה לקראת השבוע הבא".