בסקר "מדד הישראליות", שנערך לקראת כנס שדרות לחברה שיערך בשבוע הבא במכללת ספיר ובעיר שדרות, ובחן את מידת האהדה שרוכש הציבור למגזרים ולבעלי התפקידים והגופים הבולטים במדינה, מוצגת השנה עלייה באהדת הציבור לאנשי כוחות הביטחון וההצלה, לצד עליה קטנה באהדה לימנים וכן לישראלים שבוחרים לחיות בחו"ל.



מהסקר עלה כי חמשת הגורמים האהודים ביותר לשנת 2015 הם (מהמקום הראשון לחמישי) : צה"ל, זק"א, מד"א, רופאים ואנשי צבא. השנה, אנשי הצבא שתפסו את מקומם של הסטודנטים בדירוג חמשת הגורמים האהודים ביותר. חמשת הגורמים הכי פחות אהודים לשנת 2015 הם (מהכי פחות אהוד): צעירים שלא משרתים בצה"ל, פוליטיקאים, מפלגות, ערבים וחברות סלולאר.



ניתן להניח כי העלייה באהדה לצה"ל, מד"א, זק"א, המשטרה, בתי חולים ולאנשי צבא, קשורה לגל הפיגועים והטרור בתקופה האחרונה. במקביל, גדלה גם האהדה לימניים, לתלמידי ישיבה, ולישראלים שבחרו לחיות בחו"ל, קבוצה שבשנה שעברה דווקא סבלה מירידה ניכרת באהדה אליה. 



פחות אהודים- הפוליטיקאים. מליאת הכנסת. צילום: דוברות הכנסת



בעלי התפקידים האהודים ביותר הם רופאים, אנשי צבא ומורים, והפחות אהודים מכולם הם פוליטיקאים, ובפער גדול יחסית אחריהם עורכי דין, עיתונאים ואנשי תקשורת. כמו כן, המגזרים האהודים ביותר הם חילונים ועולים חדשים, והמגזרים הפחות אהודים מכולם הם ערבים, שמאלנים ועובדים זרים. יש לציין כי מידת האהדה לבג"ץ ירדה בכ-12 נקודות בשנתיים האחרונות, וכך גם האהדה למבקר המדינה שירדה בכחמש נקודות בשנתיים האלה.



תמרור אזהרה



נשיא הכנס, אלוף (מיל') עוזי דיין, התייחס לסקר ואמר כי "הישראלים מפגינים גם השנה עקביות ואפס סובלנות לחוסר צדק. כך זוכים לאהדה אנשי הביטחון, המשטרה וההצלה, לאור תפקידם החשוב בעת הזו, ומנגד בוז למשתמטים וחוסר שביעות רצון מתפקודם של נבחרי הציבור והמוסדות הפיננסיים הגדולים".



נשיא מכללת ספיר, הפרופ' עמרי ידלין, אמר כי "תוצאות הסקר משקפות הלכי רוח שאנחנו קולטים גם מהתקשורת ומהרשתות החברתיות. אני מאוד מזדהה עם האהדה לסטודנטים, עם זאת, צר לי לראות את היחס השלילי לפוליטיקאים. תחושת הסלידה כלפי המנהיגות, אם וככל שהיא באמת קיימת, שמה בפנינו תמרור אזהרה. גם הטינה כלפי ציבורים שלמים מחייבת אותנו בחשבון נפש עמוק".



הסקר נערך על ידי מכון רותם בניהולו של ד"ר אריה רותם, בקרב 500 גולשים יהודיים בגיל 18 ומעלה. הנדגמים דירגו את מידת אהדתם על פי ציון בסולם 1-5, כשציון 1 מבטא חוסר אהדה מוחלט, וציון 5 מבטא אהדה רבה מאד. לבסוף לאחר איסוף הנתונים תוקנו הציונים הממוצעים לסולם של בין 0-100.