מנתקים מגע עם האיחוד האירופי: ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה הערב (ראשון) להשעות את המגעים המדיניים עם מוסדות האיחוד האירופי ונציגיו בעניין המשא ומתן עם הפלסטינים. הנחיה זו התקבלה בעקבות החלטת האיחוד האירופי על סימון מוצרים מהתנחלויות. מדובר בצעד סמלי בלי משמעות שתפגע במסחר בין ישראל לאיחוד האירופי המוערך במיליארדי אירו. מדובר בצעד פוליטי שנועד בעיקר להעביר מסר חד וחריף לאיחוד האירופי.



נתניהו הורה למשרד החוץ לקיים הערכה מחדש לגבי מעורבות מוסדות האיחוד האירופי בכל הקשור לתהליך המדיני עם הפלסטינים. עד להשלמת תהליך ההערכה מחדש, יושעו המגעים עם מוסדות האיחוד. במשרד החוץ הבהירו כי ישראל מקיימת מגעים מדיניים עם מדינות באירופה כגון גרמניה, בריטניה וצרפת - אך לא עם מוסדות האיחוד האירופי.



באיחוד האירופי הופתעו לקרוא על ההחלטה הדרמטית של נתניהו בכלי התקשורת. שגריר האיחוד האירופי בישראל לארס פאבורג אנדרסן אמר ל"מעריב אונליין" כי ההחלטה על סימון מוצרים היא לא חרם אלא אקט טכני צרכני שנועד לסמן את מקור המוצר. בנוסף אמר אנדרסן כי הם מנסים להבין מה החלטת נתניהו אומרת במישור האופרטיבי".



בנציבות האיחוד האירופי החליטו לסמן מוצרים מההתנחלויות, מזרח ירושלים ורמת הגולן. המוצרים יסומנו מתוצרת הגדה המערבית (התנחלות ישראלית) או מתוצרת רמת הגולן (התנחלות ישראלית). בהחלטה הסבירו שאם הכיתוב יהיה "מתוצרת הגדה המערבית" או "מתוצרת רמת הגולן" זה יטעה ולכן חייבים להוסיף בסוגריים - התנחלות ישראלית.



בישראל רואים בסימון חרם ואילו בארצות הברית ובאיחוד האירופי טענו שלא מדובר באקט שמחרים את ישראל. "לא ניתן לשייך תיוג מצרים כחרם. אנחנו הרי לא רואים את ההתנחלויות כחלק מישראל ולכן אי אפשר לראות סימון מוצרים כחלק מהחרמת ישראל משום שהם לא בשטחה", אמר דובר מחלקת המדינה מארק טונר. "אנחנו מבינים את המטרה של האיחוד האירופי להסביר לצרכניהם בדיוק מהיכן מגיעים המוצרים שהם רוכשים כפי שהחוק האירופי קובע. האיחוד הבהיר מפורשות שהמהלך אינו חרם".



בישראל פתחו בקמפיין נגד הסימון וטענו כי סימון המוצרים יפגע בראש ובראשונה באלפי הפועלים הפלסטינים שמועסקים במפעלים אלה.



במערכת הפוליטית הגיבו במהרה וח"כ נחמן שי מסר: "נתניהו יוצא לעוד קרב אבוד. לאחר שכשל בעימות הפומבי עם הנשיא אובמה הוא מתגושש מול מוסדות האיחוד האירופי בשל ההנחיות לסימון המוצרים. חמורה ככל שתהיה פעולת סימון המוצרים, אין בה הצדקה לפגוע פגיעה מהותית ביחסי ישראל עם האיחוד האירופי. במו ידיו מוביל ראש הממשלה את ישראל לבידוד בינלאומי״. ח"כ מרב מיכאלי צייצה בטוויטר: "לאור סימון המוצרים, נתניהו הודיע שישעה את מעורבות האיחוד האירופי בתהליך המדיני. עכשיו הוא רק צריך להתחיל תהליך מדיני". ח"כ ציפי לבני כתבה: "ההחלטה בעניין האיחוד האירופי מיותרת ומזיקה. לצאת בהודעה ריקה מתוכן שנשמעת טוב בארץ אבל גורמת נזק מדיני לישראל. נתניהו קלאסי".