מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, יפרסם היום (רביעי) בשעה 16:00 דוח ביקורת חמור בנושא מימון הבחירות המקדימות, הפריימריז, שנערכו במפלגות השונות לקראת הבחירות לכנסת ה־20. באחד המקרים מדובר בחשש עד כדי עבירה פלילית של אחד המתמודדים.



הדוח, המגלה כמה חריגות בולטות בנושא גיוס תרומות ומימון הפריימריז, יועבר כולו לידי היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין, כדי שזה יחליט אם יש מקום לפתוח בהליכים נגד המוזכרים בדוח.



הדוח בדק הוצאות על החשבונות של המתמודדים בבחירות המקדימות לתפקיד יו"ר המפלגה במפלגות האיחוד הלאומי־תקומה, הבית היהודי, הליכוד ומרצ וכן את חשבונות ההוצאות של המתמודדים בבחירות המקדימות במפלגות השונות.



לדוח גם מצורפים נתונים על התרומות שקיבלו המועמדים לתפקיד יו"ר מפלגה וחבר כנסת. מתברר כי לא מעט מתמודדים חרגו מתקרת ההוצאות שקבע החוק והכנסותיהם בפריימריז חרגו מהאיסורים ומהמגבלות הקבועים בחוק, ועל כן אחדים מהם ספגו קנסות כבדים. 



ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), יו"ר הוועדה לביקורת המדינה בתגובה לדוח מבקר המדינה שיצא היום בעניין הוצאות כספי ח"כים ושרים בהליך הפריימריז: "מה שמונח כאן על הכף זה אמון הציבור במשרתי הציבור שלו. הדוח הוא חמור ביותר ומצביע על כשל מערכתי, אישי ופגיעה קשה ביושרה הציבורית. מדובר בהתנהלות כספית לא תקינה, דיווח לקוי של נתונים למבקר המדינה וניסיונות טיוח של התנהלות בעייתית בתהליך הפריימריז".



"אלו ממצאים קשים מאוד שמעידים על שחיתות פוליטית ואולי אף פלילית. הדוח הזה מסמל יותר מכל את התפוררות ערכי היושרה, השקיפות והמנהל התקין במפלגות שבהן נערכים פריימריז ועל כן, אני קוראת ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה עניינית בהתאם להמלצות מבקר המדינה ולמצות את החקירה באופן המהיר והיסודי ביותר".



האם מקרה עמרי שרון עומד לחזור על עצמו בעקבות דו"ח המבקר שיפורסם היום? יצויין כי בעבר הורשע הח"כ לשעבר עמרי שרון ברישום כוזב במסמכי תאגיד, עדות שקר והפרת חוק מימון המפלגות. מבקר המדינה דאז החל לחקור את הפרשה. עמרי שרון, לפי כתב האישום שיקר לו ביודעין. לאחר מכן נפתחה חקירת משטרה ממושכת בעניין ובעקבותיה החליט היועץ המשפטי להגיש נגדו כתב אישום.



האשמות אלו התייחסו לתקופה שבה כיהן כמנהל מסע הבחירות של אביו בליכוד. ב-15 בנובמבר 2005 הודה והורשע במסגרת עסקת טיעון‏ בעברה שיש עימה קלון ונאלץ להתפטר מהכנסת. ב-14 בפברואר באותה שנה נגזרו עליו תשעה חודשי מאסר בפועל, תשעה חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך של 300 אלף שקלים‏ בגין אותן עברות. שרון ערער על גזר דינו, טען כי בית המשפט החמיר במקרה שלו מעבר לסביר וטען לאפליה חמורה‏. בעקבות הערעור בית המשפט המחוזי בתל אביב החליט להפחית את עונשו לשבעה חודשי מאסר בפועל‏.



שרון ערער על ההחלטה לבית המשפט העליון, אך זה דחה את ערעורו. שרון החל לרצות את מאסרו ב-27 בפברואר 2008, בכלא "מעשיהו".



כמו כן, בעבר הורשעה חברת הכנסת לשעבר נעמי בלומנטל בשוחד בחירות, הדחת עדים ושיבוש מהלכי משפט על עבירות שביצעה במהלך הבחירות המקדימות בליכוד. 
בלומנטל מימנה את לינתם של 12 חברי מרכז ליכוד במלון שרתון סיטי טאוור לפני ההצבעה. במהלך חקירתה בחרה לשמור על זכות השתיקה ופוטרה על ידי ראש הממשלה אריאל שרון מתפקידה כסגנית שר. 
בעקבות הרשעתה, דן אותה בית המשפט לשמונה חודשי עבודות שירות וקנס של 75 אלף שקלים. עונשה הומתק על ידי הנשיא שמעון פרס והומר לעבודות שירות.