משיב אש: ראש הממשלה, בנימין נתניהו התייחס הבוקר (ראשון) בפתח ישיבת הממשלה לדבריו של ג'ון קרי אמש בפורום סבן בוושינגטון שאמר כי פתרון שתי המדינות אינו סיסמה אלא חייב להפוך למדיניות וענה לו כי "ישראל לא תהיה מדינה דו לאומית".



נתניהו פתח ואמר: "אני מבקש להבהיר, ישראל לא תהיה מדינה דו לאומית. כד שיהיה שלום צריך שהצד השני ירצה גם הוא בשלום וזה לא מה שאנחנו רואים. ההסתה של הרשות הפלסטינית נמשכת והיא חייבת להפסק. אני רואה את הממונה הבכיר על המשא ומתן מטעם הפלסטינים הולך לנחם את משפחתו של מחבל שניסה לרצוח יהודים. לא רק שלא מגנה אלא הולך לנחם ונותן גיבוי ועידוד למעשים אלה".



ראש הממשלה המשיך ותקף גם את מרגוט וולסטרום, שרת החוץ של שבדיה: "כל מי שרוצה בשלום צריך לגנות את הדברים האלה כפי שאני עושה כאן. אני מגנה גם את דבריה של שרת החוץ של שבדיה. דברים שערורייתיים. היא כנראה מצפה שאזרחי ישראל יגישו את צווארם למי שמבקש לדקור אותם. זה לא יקרה, נמשיך להגן על חייהם של האזרחים".



נתניהו סיכם את דבריו בהתייחסות למותו של יוסי שריד: "יוסי שריד ישב בשולחן הזה. היה לו קול ייחודי בפוליטיקה שביטא את עצמו בצורה ייחודית, מושחזת משובחת. על כל דבר כמעט לא הסכמנו ובכל זאת אני הערכתי אותו ואת דרכו ואת הדרך שנתן ביטוי לדבריו מתוך ידיעה עמוקה של מורשת ישראל. אני בטוח שכל חברי הממשלה על השקפותיהם מבטאים הערכה עמוקה ליוסי שריד".



"שהמחויבות הזו לא תהפוך לסיסמה שזורקים אותה"


כזכור, מזכיר המדינה האמריקאי קרי אמר כי פתרון שתי המדינות לא יכול להישאר בגדר דיבורים. "בחודש שעבר נתניהו היה ברור לגבי רעיון שתי המדינות. הוא דיבר על דעאש ועל איראן והוא גם דיבר על מחויבותו לחזון שתי המדינות. אבל חשוב שהמחויבות הזו לא תהפוך לסיסמה שזורקים אותה, אלא למדיניות".



בנוסף, דיבר קרי על מאמצי ארצות הברית להביס את לוחמי המדינה האסלאמית בעיראק ובסוריה וענה לביקורת של שר הביטחון משה יעלון שאמר כי המאבק בדאעש הוא מאבק גלובלי ואני מאמין שארצות הברית צריכה להוביל אותו. "אי אפשר להביס את הארגון הזה ללא מעורבות של כוחות קרקעיים", הדגיש וקרא לארצות הברית להגביר את תמיכתה בארגונים הסוניים המתונים ובקבוצות הלוחמים הכורדים בסוריה.



המשבר בין שבדיה לישראל התגלע לאחר שוולסטרום נשאלה בראיון לתחנת טלוויזיה שבדית, זמן קצר לאחר מתקפת הטרור בפריז, אם היא מודאגת מההקצנה של צעירים בשבדיה שנלחמים עבור דאעש. על כך היא השיבה: "כמובן שיש לנו סיבה לדאגה, לא רק בשבדיה, אלא בכל העולם כיוון שיש רבים שעוברים הקצנה. ושוב, זה מחזיר אותנו לסיטואציות כמו זו שבמזרח התיכון, שם הפלסטינים רואים ש'אין לנו עתיד, עלינו לקבל את המציאות המייאשת או לפנות לאלימות'".



עקב דבריה, מנכ"ל משרד החוץ, ד"ר דורי גולד, זימן את השגריר השבדי, קרל מגנוס נסר לשיחת נזיפה. בשיחה ביקר ד"ר גולד בחריפות את דבריה הפוגעניים של השרה השבדית ואמר כי כל זיקה בין טרור דאעש לסוגיה הפלסטינית הוא חסר בסיס וכי דבריה עשויים להתפרש כהצדקה לטרור הפלסטיני. במהלך השיחה, מחה מנכ"ל משרד החוץ על כך ששבדיה הינה אחת המדינות המובילות בקריאה לסימון מוצרים וכי מדובר בצעד מפלה המייחד לרעה את ישראל. עוד הוא הדגיש כי סימון מוצרים לא יקדם את התהליך המדיני ועלול דווקא לפגוע בפלסטינים המועסקים בתעשיות ישראליות מעבר לקו הירוק.