ועדת השרים לענייני חקיקה הפילה היום (ראשון) בישיבתה, את הצעת החוק של ח"כ מיכל רוזין (מרצ), לפיה, הסכמי היעדרות הדדיים, הידועים בשמם כ"קיזוזים", יהיו מעתה גלויים ופומביים.



בתגובה אמרה ח"כ רוזין: "מה יש לשרי הממשלה שלנו להסתיר? ממתי הפכנו למדינה שבה ביקורת ומעקב ציבורי מטילים אימה על נבחרי הציבור?"



לדבריה, החלטת חברי ועדת השרים לחקיקה להתנגד להצעתי, שמבקשת להטיל שקיפות על אחד המנגנונים המרכזיים ביותר שעל פיו הכנסת מתנהלת, מעלה חששות כבדים. מנגנון הקיזוזים מוסתר כיום באופן מוחלט מעיני הציבור ולכן זהו פתח מבני ומסוכן להתנהלות לא נאותה בעבודתם של נבחרי הציבור. במקום לתמוך בהצעת החוק ולהבטיח שההצבעות והפעולות של נבחרי הציבור יהיו שקופות, ישרות והגונות, הממשלה שוב מפחדת מעיני הציבור ומסתתרת במחשכים. כשמתאמצים לשמור על שלדים בארון, אין פלא שאמון הציבור בנבחריו בשפל".



בדברי ההסבר להצעת החוק כתבה ח"כ רוזין כי "הסכמי קיזוז בין חברי וחברות הכנסת הם נוהג מקובל בכנסת ישראל. עם זאת, מדובר בהסכמים בעלי חולשה מובנית משום שהם אינם מחויבים בגילוי נאות לציבור. בכך, נשללת זכותו של הבוחר לפיקוח ומעקב אחר נבחריו ומנוגדת לכללי המנהל התקין וכללי שקיפות נאותים".



הצעת החוק מבקשת לחייב את רישומם וגילויים של הסכמי הקיזוז על מנת להבטיח כי לא נפלו בהסכמים אלו פגמים על רקע שיקולים זרים. לדברי ח"כ רוזין "הצעת החוק היא בבחינת יתרון המבטיח חוזק מבני לעבודת חברי הכנסת שראוי לשמרו ולקדמו וכן עשויה לחזק את אמון הציבור בכך שהצבעות ופעולות נבחריו הן ישרות, הגונות, ענייניות ושקופות". היא הדגישה כי בהצעת החוק אין כדי לשלול את מנגנון הסכמי הקיזוז כשלעצמו, החיוני במידה מסוימת לתפקידו של חבר הכנסת.



יצוין כי עם הקמת הממשלה, הנשענת על רוב זעום של 61 חברי כנסת, הכריזו באופוזיציה כי לא יאפשרו קיזוזים. זאת על מנת לרתק את חברי הקואליציה למשכן במהלך הצבעות ולהוות איום מתמיד על הרוב הקואליציוני. אלא שמהר מאוד התברר כי מדובר בגזירה שחברי כנסת אינם יכולים לעמוד בה, ותופעת הקיזוזים רווחת בכנסת, למעט בהצבעות חשובות במיוחד.