על רקע פרשת הנשיכה של כלבת משפחת נתניהו והכנסתה להסגר, החליטה היום (ראשון) הממשלה לשפר את הטיפול והמניעה בצער בעלי חיים ולהשאיר את הסמכויות במשרד החקלאות ובכך לאמץ את מסקנות הצוות הבין-משרדי שדן באחריות המיניסטריאלית לחוק צער בעלי חיים. עיקרי המלצות הוועדה הן הגברת הצעדים לטיפול בתחום צער בעלי חיים והשארת הסמכויות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר. כמו כן החליטה הוועדה להשאיר את סמכויות צער בעלי חיים במשרד החקלאות ופיתוח הכפר. ההחלטה נבעה בשל נחיצותו של ידע וטרינרי מקצועי לטיפול בתחום צער בעלי חיים.



על פי המלצות הוועדה, תוגדל היחידה הייעודית לטיפול בתחום צער בעלי חיים, שייעודה קידום ההגנה על חיות משק ובית ורווחתן בהתאם לחוק. על פי מסקנות הצוות הבין-משרדי ינקטו שורת צעדים לתגבור הפעילות בתחום, ביניהם: הגדלת המסגרת ארגונית ייעודית לטיפול בתחום, המחויבת במתן דין וחשבון על פעילותה; הקצאת משאבים נדרשים לתחום; הרחבת האסדרה המשפטית בתחום; הגברת הפיקוח, האכיפה והענישה בתחום, ביצוע מעקב ובקרה. לצורך תגבור הפעילות בתחום צער בעלי חיים תתוקצב היחידה בהיקף שנתי של 6.6 מיליון ₪ לשנה, החל משנת 2016, זאת בנוסף לתקציב בסך 4.5 מיליון ₪ הקבוע בחוק למניעת התרבותם של בעלי חיים משוטטים.



"הוועדה עשתה בדיקה רצינית מול משרדי הממשלה על כלל הנושאים והתוצאה היא תוצאה טובה", אמר שר החקלאות אורי אריאל, "החלטת הממשלה לאמץ את מסקנות הוועדה תיתן לנו כלים טובים יותר להגן על בעלי החיים ולשמור על רווחתם וכך אכן נעשה".



בארגוני בעלי החיים מדגישים כי משרד החקלאות יחויב גם להגיש עד אמצע שנת 2018 תקנות לפי חוק צער בעלי חיים לגבי תנאי ההחזקה של פרות, תרנגולים בתעשיית הבשר, תרנגולות בתעשיית הביצים, כבשים, עזים ודגים, וכן תקנות לגבי שיטות ההמתה בתעשיות המזון מהחי.



"הממשלה הורתה גם על הקמת ועדה ציבורית מייעצת לתחום צער בעלי-חיים, אלא שרק שניים מתוך 19 חבריה הם נציגי ארגונים להגנת בעלי-חיים", אומרים בעמותות אנונימוס לזכויות בעלי-חיים ותנו לחיות לחיות ומוסיפים: "איננו תולים תקוות רבות בוועדה הציבורית המייעצת, שהרכבה מעלה חשש שמדובר בחותמת גומי בלבד. הצלחת המהלך תיבחן במעשים, ולא בהצהרות. אנו נעקוב אחר יישום החלטת הממשלה, ובעוד שנתיים וחצי ניתן יהיה לבחון האם משרד החקלאות הצליח לפעול באופן משמעותי לצמצום ההתעללות, או שניגוד העניינים המובנה בעבודתו מונע ממנו לבצע את תפקידו".



עם זאת, בארגונים מברכים על ההחלטה באשר לתוספת התקציב וכוח האדם ליישום ואכיפת חוק צער בעלי חיים, "זאת נוכח התנאים הקשים בהסגרים הרשותיים, היקפי ההרג של כלבים, החסר בעיקורים ובסירוסים, ושורת התחקירים שחשפו את ההתעללות היומיומית בבעלי-חיים במדגרות, ברפתות, בלולים ובמשחטות".