נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן מאותת על רצונו לחמם את היחסים עם ישראל ואומר כי כל האזור ירוויח מנרמול היחסים. 



ארדואן אמר לעיתונאים מהלך טיסה חזרה מטורקמניסטן, כי "נרמול היחסים עם ישראל אפשרי אם הצדדים יגיעו להסכם על פיצוי משפחות ההרוגים בתקרית המרמרה ואם ישראל תסיר את המצור על רצועת עזה".  



הדברים של הנשיא הטורקי באים בעקבות אמירתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בדיון בוועדת הכלכלה על הפעלת סעיף 52 בשבוע שעבר, בו גילה כי התקיימו מגעים בנושא ייצוא הגז עם טורקיה: "אני יכול לעדכן אתכם שהרבה לפני הדיון היו לנו מגעים עם טורקיה באמצעות נציג בכיר אישי שלי עם נציג בכיר טורקי. בדיון עלתה אפשרות לייצא גז ישראלי לטורקיה ודרכה. לא ייצרנו את זה לצורך הדיון. זה אמיתי". 


היחסים בין שתי המדינות הורעו לאחר תקרית המרמרה בה נהרגו תשעה בני אדם בפשיטה של כוחות צה"ל על הספינה הטורקית שניסתה לפרוץ את המצור על רצועת עזה. בעקבות האירוע הפכה אנקרה למבקרת הגדולה ביותר של פעולות ישראל ברצועה וניסיונות הפיוס בין שתי המדינות נכשלו.  

ההתפתחות החדשה באה על רקע הרעת היחסים בין טורקיה לרוסיה בעקבות הפלת המטוס הרוסי על  ידי מטוסי קרב טורקיים לאחר שחדר למרחב האווירי הטורקי. בתגובה אמר על כך הנשיא ולדימיר פוטין כי מדובר ב"תקיעת סכין בגבה של רוסיה", והטיל סנקציות כלכליות על אנקרה, אחת מהן היא על יבוא פירות וירקות מטורקיה והאפשרות לייבא מישראל במקום.

מאז אירעו שתי תקריות נוספות שהצביעו על המתיחות בין שתי המדינות: מלח על גבי ספינה רוסית הציג לראווה משגר רקטות בעת שעברה דרך איסטנבול, דבר שהרגיז את השלטון הטורקי. תקרית שניה אירעה אתמול, כשמשחתת רוסית נאלצה לירות יריות אזהרה לעבר ספינת דיג טורקית בים האגאי, משום שזו התקרבה אליה יותר מדי. משרד ההגנה הרוסי זימן את הנספח הצבאי הטורקי לשיחת בירור בעקבות המקרה.