שרת המשפטים איילת שקד דיברה היום (שני) בכנס לציון פתיחת מרכז יהודי-דמוקרטי שאירח פורום ארוחת הבוקר באוניברסיטת בר אילן. שקד ציינה במפתיע מקור השראה ל"חוק הלאום" אותו היא מתכוונת להעביר. את הדברים אמרה בפורום ארוחת הבוקר של הפקולטה למשפטים.



"בכנסת הקודמת הגשתי חוק יסוד ישראל מדינת הלאום של העם היהודי. יהדותה של המדינה היהודית לא הצליח לקנות לה מקום של כבוד ושחבנו כי יש להעניק מעמד מיוחד להיותה של ישראל יהודית. זמן מה לאחר שהגשתי את הצעת החוק נתקלתי בטקסט מכונן, שהצליח לנסח באופן מושלם כיצד אני תופסת מדינה יהודית. הרגשתי שיש הגדרה חיובית ומלאה ליהדותה של המדינה" סיפרה השרב.



שקד ציטטה את דבריו של השופט אהרון ברק: "מדינה יהודית היא מדינתו של העם היהודי. מדינה יהודית היא ששפתה עברית ועיקרי חגיה משקפים את תקומתה הלאומית. מדינה מטפחת תרבות יהודית, חינוך יהודי ואהבת היהדות. שערכיה שאובים ממסורתה הדתית, שדיני נשואים וגרושים מוכרעים בה לפי דין תורה. - אלה טקסטים של השופט אהרון ברק, מפתיע בהתחשב בפסקי הדין המפורסמים שלו". 
 

"מפתיע כי חוק הלאום בא לעולם על רקע פסיקותיו של ברק, והנה פתאום המושג יהודית מקבל כל כך הרבה משמעויות, ודווקא אצל ברק. אולי זה לא כל כך מפתיע. אולי הפער הזה הוא בדיוק הפער בין סמל לנורמה המסדירה התנהגות של פרט ושל חברה" הוסיפה השרה.
 
"אנחנו רוצים לייסד כאן מדינה יהודית דמוקרטית, שכל אחד מהמושגים מקבל מקום, שישמשו זה לצד זה. אני מודה שהמושג מדינה יהודית מעלה שאלות קשות בדבר מי שעשוי להיפגע בעקבות כך. אני מאמינה שדווקא כשרוצים מדינה דמוקרטית, חובה עלינו להעמיק את יהדותה. אני מאמינה שנהיה מדינה דמוקרטית יותר ככל שנהיה מדינה יהודית יותר. ההכרעה היא בין מדינה יהודית השומרת על הדמוקרטיה של בכל מחיר, לבין מדינה שעם הזמן תהפוך לערבית, שגם דמוקרטיה לא תהיה בה. ראינו מה קרה במדינות ערביות שבהן האביב הערבי, שסחף את כולן אל עבר פי פחת" אמרה שקד. 

"האיחוד האירופי נוהג בצביעות"

על נציבות הביקורת על הפרקליטות והקרב בינה לבין הפרקליטות אמרה שרת המשפטים: "מאז שנבחרתי לתפקיד לא שיניתי את דעתי על גוף הביקורת על הפרקליטות. ההשקפה היא אותה השקפה. קודמתי לתפקיד הקימה גוף ביקורת על הפרקליטות, חבלי הלידה לא היו פשוטים אהבל ממש עכשיו מסיימים במשרד המשפטים תזכיר שמעגן את הביקורת בחקיקה ואוביל חקיקה בכנסת שתעגן את גוף הביקורת על הפרקליטות. אחרי שיהיה חוק, יהיו פחות חיכוכים והפרקליטות וגם "הנציבות יוכלו לעבוד יותר טוב". 
 
לגבי החלטת האיחוד האירופי לסמן מוצרים מההתנחלויות אמרה שקד: "האיחוד האירופי נהג בצביעות. משום שיש הרבה אזורים עם סכסוך כמו אצלנו אך האיחוד האירופי לא טרח לסמן שם מוצרים. יש הרבה מדינות אירופיות שחשות אטי נוחות עם ההנחיות האלה. אני בודקת עם משרד המשפטים את ההתכנות של מהלך משפטי, לראות אם אין כאן השפעה פוליטית. כרגע רוב המאמץ הוא במישור הדיפלומטי וההסברתי". 

בנושא הארכת ההתמחות של עורכי דין לשנתיים הוסיפה השרה: "אפרסם עוד תזכיר שמעלה את תקופת ההתמחות לשנתיים, יחד עם זאת כרגע בדיאלוג עם ראשי האוניברסיטאות להגיע למתווה שכולנו נוכל לחיות איתו. עם השנים יש זילות במעמד עורכי הדין. מחר אני הולכת להסמיך עוד 1300 עורכי דין. צריך לעשות שינוי בעניין הזה. בפגישתי הראשונה עם היועמ"ש הוא אמר לי: את יכולה להאריך את ההתמחות לשנתיים. לא ככ הבנתי מה הוא רוצה אבל הנחתי שוינשטיין אדם נבון. כעבור כמה שבועות לשכת עורכי הדין באה אלי עם אותה בקשה. שאלתי את כל מי שנתקלתי בו מתחום המשפט, דיברתי כמעט עם כולם. חוץ מראשי המכללות כולם חשבו שזה דבר נכון לעשות. אני מקווה שנגיע למתווה שכולם יהיו מרוצים ממנו".