נדיר מאוד לראות עימותים גלויים בין חברי הקואליציה, בעיקר בוועדות למיניהן ובעניינים תקציביים מהותיים, אך נדמה כי היום (שלישי) קיבלנו הצצה מאחורי הקלעים של הקואליציה השבירה. 



הכל החל בדיון בוועדת הכספים, שם החל דיון סוער לגבי העברת כספים לסיום השנה. באופוזיציה זעמו על כך וטענו כי מדובר במחטף. ח"כ דב חנין טען כי "היו לנו בעבר ממשלות רעות ותקציבים רעים. אבל הממשלה הזאת שוברת שיאי ציניות. פתאום מתגלים 18 מילארד שקלים אחרי העברת התקציב. ובמקום להכליל אותם בתקציב עושים ממש בצמוד להעברת התקציב 'העברה תקציבית' בדיון חפוז.






"הקומבינה המסריחה של הפגיעה בהפרשות הפנסיוניות נעשתה תמורת כסף קטן מאוד שניתן לחברי הועדה, תוך טענה שאין ברירה וחייבים לאזן את התקציב. ואז מסתבר פתאום שיש עוד 18 מילארד לחלק למי שרוצים. בנסיבות העניין, כשמדובר בהעברה תקציבית כל כך גדולה וכל כך סמוכה להעברת התקציב לא מדובר בהעברה תקציבית אלא בשינוי של חוק התקציב.

"הדרך לעשות זאת היא בשינוי חוק. אחרת לא יישאר קו אדום. שהתקציב יהיה כמה מילארדים וכל השאר יעבור בהעברות תקציביות. אנחנו הופכים את תקציב המדינה לדבר ריק מתוכן". 

במהלך הדיון, הודיע ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ מהבית היהודי שהוא עוצר את כל ההצבעות על הפניות התקציביות המתקיימות בוועדת הכספים בעקבות החלטת היו״ר גפני להוציא מסדר היום פניות של עוטף עזה ושל ההתיישבות ביו"ש.

"גפני שכח שהוא בקואלוציה וממשיך להתנהל כמו איש אופוזיציה.  כלל ההעברות, כמו חוק החטיבה להתיישבות שהוא עדין תוקע, הן נגזרות של ההסכמים הקואליציוניים שגפני וחבריו ליהדות התורה מחוייבים להם. ההתנהלות הזו שלו, שבה לאחר שהמחויבויות הקואליציוניות כלפיו מומשו הוא תוקע מחויבויות קואליציוניות כלפי הבית היהודי היא לא אחראית, לא הגונה ולא מתאימה לשותפים קואליציוניים. אם הקואליציה לא מצליחה לאפס אותו ולגרום לו לכבד את הכללים היא לא תצליח לתפקד. עד שהעניינים לא ייושבו לא יהיו הצבעות על כלום. הבית היהודי לא יהיה ילד הכאפות של הקואליציה והסוגיות החשובות לנו לא יהיו בני ערובה לגחמותיו של פוליטיקאי קטן שמרחר ריב ומדון", אמר סמוטריץ.

מי שנכנסה לעובי הקורה וזעמה על ההתנהלות, היתה חברת הכנסת רחל עזריה מ"כולנו", אשר תקפה במילים קשות את סמוטריץ' ואמרה לו: "אתה מבייש את הכיפה שעל ראשך. אתה סוחט בשביל כמה ישובים שאיש לא מבין למה הם צריכים לקבל יותר. אתה דואג לכמה מדריכים ביישובים קטנים בעוד שצריכים את הכספים גם במקומות אחרים". סמוטריץ' השיב כי מדובר "בתת רמה של דיון", והרוחות בין הצדדים התלהטו. 

עימות בקואליציה. ח"כ סמוטריץ'. צילום: פלאש 90


ח"כ עזריה: "סמוטריץ מצייץ במהלך הדיונים"

מאוחר יותר הגיבה ח"כ עזריה ואמרה: "מה שקורה עכשיו זה שנמנעות העברות שצריכות לסגור את השנה. משרד הקליטה לא יכול לתפקד, אנחנו צריכים להעביר את הכסף. יש העברות תקציביות כל הזמן. הרבה פעמים מתכננים תוכניות, צריך להעביר את הכסף לשנה הבאה. הוא החליט שלא מצביעים עד שלא מיישרים את 280 מיליון לחטיבה להתיישבות. גפני מבקש שזה יופנה ליישובים החרדים מעבר לקו הירוק והוא לא התייחס. הוא מצייץ בטוויטר, מוציא הודעה לתקשורת. אנחנו בדיון, אבל לא באמת בדיון. הקואליציה צריכה לפתור את הדברים. כל אחד דואג לאינטרסים שלו, אני לא יכולה לסבול את זה. לא יכול להיות שבגלל שהוא לא מרוצה, אני לא יכולה לדאוג לניצולי שואה".

סמוטריץ' המשיך במתקפה ואמר בראיון לערוץ הכנסת: "או שקואליציה מתפקדת, או שלא. לא ייתכן שמה שחשוב לה עובר, ומה שחשוב לגפני עובר. היא מייצגת את האמא של המגזר שלה. אנחנו לא מייצגים מגזר ספציפי. יש לה אג'נדה קבועה שאותה היא מקדמת. מפעל ההתיישבות הוא אידיאל אצלי. ההתיישבות שם היא הדבר הכי ישראלי שיש. רוב ההתיישבות שם היא חילונית בכלל. גפני הוציא פניות למשרד החינוך והמשפטים. הוא מתנהג כמו אופוזיציונר. עם האוכל בא התאבון. הוא רוצה עוד כסף לישיבות שלו. הוא רוצה עוד 37 מיליון שקלים מהאוצר לישיבות שלו. תסתכלו איך היא נראית בווידאו, זאת תת רמה, יש לי תרבות דיבור".
 
חה"כ סתיו שפיר מהמחנה הציוני אמרה בתגובה לדיון הסוער על העברות התקציביות של ועדת הכספים: "מה שהתרחש בוועדת הכספים הוא הוכחה ניצחת לכך שהתקציב שעבר לפני פחות מחודש היה בדיחה. שקר גדול שהציבור הישראלי משלם עליו בכספי המיסים שלו, שבמקום לעבור לשירותי הבריאות, הרווחה, פתרונות הדיור והמלחמה בעוני - הפכו לקומבינה פוליטית. הממשלה עושה שימוש במנגנון לא חוקי ומייצרת פתח אדיר לשחיתות ולמסחרה בכספי ציבור. את התוצאות של השיטה הזו ראינו בפרשת ישראל ביתנו ובאינספור פרשיות נוספות שעוד יתגלו. בגצ צפוי להכריע בנושא בשבועות הקרובים בעקבות עתירה שהגשתי לפני שנתיים בנושא. היה עדיף לו הממשלה היתה ממתינה להכרעה ולא ממשיכה בשיטה המושחתת הזו."