יו"ר "ישראל ביתנו", ח"כ אביגדור ליברמן, התייחס היום (ראשון) בכנס "לימוד FSU 2015" שנערך בקיבוץ גינוסר, לשיחות על חידוש היחסים הדיפלומטיים בין ישראל לטורקיה, ואמר כי "ההסכם עם הטורקים עוד לא הושלם אבל הנזק המדיני כבר נגרם".



שר החוץ לשעבר אמר כי "האופורטוניזם הוא לא תחליף למדיניות שקולה וחכמה. ארדואן מנהיג משטר אסלאמיסטי-רדיקאלי, הטורקים סוחרים עם דאעש ופלשו לעיראק בניגוד לכל הכללים בזירה הבינלאומית ויש להם מתיחות עם רוסיה. השקענו בשנים האחרונות מאמצים גדולים בפיתוח והידוק היחסים עם יוון וקפריסין והגענו להבנות חשובות על שיתופי פעולה חשובים וזה מהלך שיפגע ביחסים הללו. זה יפגע גם ביחסים עם מצרים כי אני מתקשה לראות שארדואן יוותר על דרישותיו בעניין עזה וכל דריסת רגל של הטורקים בעזה תבוא על חשבון מצרים".



על סוגיית הגז אמר ליברמן: "גם בעניין זה יש מספיק יעדים לייצא אותו וקודם כל היו כבר הרבה שיחות והבנות וישנן ציפיות ביוון ובקפריסין בעניין ייצוא הגז, בעיקר כשאחד השדות משותף לישראל ולקפריסין". הוא הוסיף כי לדעתו, השותפות הפוטנציאליות הן יוון וקפריסין גם מבחינת אופי המשטר, חברותן באיחוד האירופי ושיתוף הפעולה שהתפתח בשנים האחרונות. "זה אחד היעדים שהצבתי לעצמי כשר החוץ. כרגע הכל יורד לטמיון בלי שהגענו להסכמה עם הטורקים רק בגלל הפטפטת הישראלית".



ליברמן בכנס לימוד



על היעדר שר חוץ בפועל אמר ליברמן: "אין דבר כזה משרד החוץ. הוא לא קיים יותר. הוא חולק בין שישה שרים ועוד שמונה רשויות. אין שם עם מי לדבר. הכל משותק. התוצאות נוראות ואיומות". עוד התייחס ליברמן למצב הרשות הפלסטינית בראשות אבו מאזן: "הרשות הפלסטינית לקראת קריסה וברור שאבו מאזן לא ישרוד פוליטית עד סוף 2016. אנחנו צריכים להיערך לכך כי המשמעות היא תוהו ובוהו ביהודה ושומרון, בשילוב עם היעדר וטו אמריקאי במועצת הביטחון, כשברקע היוזמה הצרפתית והניו זילנדית". לתיאור המצב בישראל עשה שימוש בדימוי של השר לשעבר דוד לוי: "כשאני מסתכל על קברניטי מדינת ישראל ברור לי שזו טיסה לשום מקום והפילוסופיה היחידה זה לשרוד פוליטית בכל מחיר ולשמור על הקואליציה".



כמו כן, ח"כ ליברמן התייחס לניסיון נתניהו להרחיב את הממשלה ואמר: "אין שום סיכוי שהממשלה הזו תורחב מעבר ל-61 חברי כנסת, זה פשוט לא קיים. זו לא ממשלה ימנית או לאומית אלא ממשלה אופורטוניסטית שרק השרידות מעניינת אותה. הגשנו חוק שמשמעותו שחנין זועבי לא תוכל לכהן בכנסת והממשלה הזו מתנגדת לו. זו דוגמא אחת למה אנו לא מאמינים בממשלה הזו ולא נהיה חברים בה".



הרצוג: "נתניהו גרר רגליים, המחיר היום גבוה יותר"


יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג שנכח גם כן בכנס התייחס גם הוא ליחסים עם טורקיה ואמר: "אם היינו מגיעים להסכם עם טורקיה לפני שנתיים, ישראל הייתה מרוויחה ממנו יותר. אבל נתניהו כרגיל גרר רגליים והתנהל מתוך הבהלה שלו מליברמן ושותפים אחרים בקואליציה ולכן המחיר היום גבוה יותר, את זה אני אומר מידיעה". הרצוג הוסיף כי "הצעד שנעשה כעת הוא צעד בכיוון נכון ויש לוודא כי לא תיווצר לארדואן שום דריסת רגל בעזה בעקבותיו. את הקשר עם טורקיה יש לחזק במישורים נוספים". 



כזכור, במהלך פגישה סודית שנערכה ביום חמישי בשווייץ הצליחו נציגים משתי המדינות לגבש מסמך הבנות שיאפשר את החזרתם של היחסים הדיפלומטיים בין המדינות לסדרם ואת הפיצויים שישראל תשלם כ20 מליון דולר לנפגעי משט המרמרה. ביום חמישי נפגשו בז'נבה הנציגים הישראלים - ראש המועצה לביטחון לאומי שייכנס בקרוב לתפקידו כראש המוסד, יוסי כהן, ויוסף צ'חנובר - עם תת שר החוץ הטורקי. בסיום הפגישה נקבעו שורה של הבנות שיגובשו לכדי הסכם שצפוי להיחתם בימים הקרובים. 



שר האנרגיה יובל שטייניץ בירך אתמול על ההסכמה לחידוש היחסים הדיפלומטיים, ואמר: "אין לי ספק, שההתקדמות בחודשים האחרונים במתווה הגז תרמה תרומה משמעותית להתקרבות ביחסי ישראל-טורקיה. זוהי דוגמה מצוינת לרלוונטיות המדינית של מתווה הגז, שאושר סופית". שטייניץ הרחיב בנושא המו"מ שהתבצע עם טורקיה ואמר: "מזה כמה חודשים שאנחנו מנהלים בירורים בדרכים שונות בנוגע לקידום ייצוא גז ישראלי לטורקיה, מה שיתרום לפיתוחו המהיר של מאגר לוויתן, ויהווה תמריץ לחברות בינלאומיות לחזור ולחפש שדות גז נוספים במים הכלכליים של ישראל".