לאחר מפלת הליכוד בבחירות של 2006, שבה הובסה המפלגה בראשות בנימין נתניהו וקיבלה 12 מנדטים בלבד, פרסם ח"כ סילבן שלום את "תוכנית סילבן להצלת הליכוד". שלשום, תשע שנים לאחר מכן, נאלץ שלום לפרוש בבושת פנים מהפוליטיקה הישראלית בעקבות צבר של עדויות אנונימיות של נשים שטענו בתקשורת כי הטריד אותן מינית. דווקא כשהגיע יום הדין מבחינתו, לא הייתה בידיו שום תוכנית הצלה אישית. ידידיו ומקורביו שליוו אותו לאורך שנים בתחנות השונות במהלך הקריירה הפוליטית שלו ביכו השבוע את עלייתו ונפילתו של הצעיר המבטיח מבאר שבע. "במקום להיות ראש ממשלה, הוא מסיים כמעט כמו משה קצב", אמר אחד מחבריו לסיעה. 



כששלום החל את הקריירה הציבורית שלו ב־1992, עת נבחר לראשונה לכנסת מטעם הליכוד, העתיד עוד נראה מבטיח מבחינתו, והשמיים היו הגבול. מאז הוא הספיק למלא שורה ארוכה של תפקידים בממשלות ישראל, ובהם יועץ לשר, סגן שר הביטחון, שר המדע והטכנולוגיה, שר האוצר וגולת הכותרת מבחינתו - שר החוץ של מדינת ישראל, כשלאלה נלווים גם תוארי כבוד מרשימים אבל חסרי משמעות, כמו סגן ראש הממשלה והמשנה לראש הממשלה. אלא שאז נבלם. שלום החל לדשדש במקום, הקריירה דעכה ולבסוף באה גם הנפילה.



"צחוק הגורל"


שלום, 57, נולד בתוניסיה בשם ציון סילבן משה להוריו שמעון ומרים. המשפחה עלתה לישראל בשנת 1959 והתגוררה בבאר שבע. חבריו כינו אותו בשכונה "סטיב" על שמו של שחקנה הקשוח של מכבי תל אביב בכדורסל סטיב צ'ובין, כינוי שדבק בו עד עצם היום הזה, וכך מכנה אותו גם רעייתו ג'ודי שלום ניר מוזס. את ילדותו של שלום ליוותה טרגדיה. אביו נהרג כשהיה בן 37 במהלך שוד בסניף בנק שאותו ניהל בעיר. בהמשך דרכו רכש שלום השכלה ושלל תארים: עורך דין, רואה חשבון, כלכלן ובעל תואר שני במדיניות ציבורית, תארים שקיבל באוניברסיטאות תל אביב ובן־גוריון. בשל כך, הוא נחשב "אלוף הליכוד" בתארים אקדמיים.



לעולם הפוליטי נכנס שלום כאחד מעוזריו של יצחק מודעי, מי שהיה שר האוצר ומינה אותו בהמשך למנכ"ל משרד התשתיות ואחר כך גם ליו"ר חברת החשמל, והוא בן 32 בלבד. לימים הפך שלום עצמו לשר אוצר, בכנסת ה־15, בממשלת נתניהו, ובכנסת ה־16 זכה בתפקיד הנכסף של שר חוץ. אלא שמאז הקריירה נבלמה, ושלום מילא שורה של תפקיד זוטרים יחסית ואפרוריים כמו שר לשיתוף פעולה אזורי ושר לפיתוח הנגב והגליל. שלום שקל להציג את מועמדותו לנשיאות המדינה במערכת הבחירות ב־2014, אך לבסוף נמנע מכך. במהלך התקופה ששקל את מועמדותו, הגישה אישה תלונה במשטרה נגד שלום בטענה שהטריד אותה מינית לפני 15 שנה, אך על תלונה זו חלה התיישנות ולא ננקטו הליכים. מאז הקמתה של הממשלה ה־34, במאי 2015, ועד לפרישתו שימש שלום שר הפנים.



"הקריירה שלו נבלמה בשיא, ולטעמי משום שהוא פספס הזדמנות אדירה שיכלה להקפיץ אותו לתפקיד ראש הממשלה", אומר ח"כ דוד ביטן (ליכוד), שמכיר מקרוב את הקריירה הפוליטית של שלום. "בשנת 2001 נפתח לסילבן חלון הזדמנויות להיבחר לראש ממשלה, אך הוא פספס אותו. זה קרה אחרי שאהוד ברק התפטר מראשות הממשלה, והמדינה הלכה לבחירות ישירות לראשות הממשלה. בליכוד לא היה ברור מי יתמודד, יו"ר המפלגה אריק שרון או נתניהו שהיה אז בפסק זמן מהחיים הפוליטיים. על רקע זה עלה שמו של סילבן שלום, והיו לו סיכויים מצוינים לנצח בבחירות הפנימיות בליכוד. אלא שהוא ויתר, שרון ניצח והשאר היסטוריה. לדעתי, זו הטעות הכי גדולה שהוא עשה לאורך כל הקריירה שלו. אם היה מתמודד, היה לו סיכוי טוב להפוך לראש ממשלה למרות שלא כולם ראו בו מועמד שיכול להוביל מדינה". גם שלום הודה לא אחת בפני מקורביו וגם בשיחות עם עיתונאים במזנון הכנסת כי הייתה זו החמצת חייו.



הזדמנות אחרת שהוחמצה מבחינת שלום, שעליה דווקא לא הצטער, הייתה הצעה שקיבל להצטרף לקדימה בראשות אריאל שרון. בראיון שהעניק למוסף "סופשבוע" של "מעריב" באפריל 2011 סיפר שלום: "היו לי הזדמנויות לכהן כראש ממשלה והחמצתי אותן. היו כמה צמתים שבהם יכולתי להיות ראש ממשלה בוודאות מוחלטת. כשקדימה התפלגה, הייתי שר בכיר אצל אריאל שרון וביחסים מאוד קרובים איתו, ולמרות זאת החלטתי לא להצטרף לקדימה.



אמרתי לו שאני לא מסוגל לעשות את המהלך הזה ולבגוד בערכי. אריק אמר שקדימה היא הליכוד החדש וכשיצאתי מחדרו ראובן אדלר תפס אותי ואמר לי: 'היום הליכוד בסקרים 17 מנדטים, אבל אם תצטרף לקדימה, הליכוד ירד למספר חד־ספרתי, ואני אומר לך שאתה ראש הממשלה הבא אחרי שרון'. סירבתי למרות שידעתי שאנחנו הולכים למדבר וכנראה נפסיד. הייתי בשיא העשייה שלי", הסביר שלום את ההחמצה. "למרות שיכולתי לשמור על תפקידי כשר חוץ ולהחליף את שרון עוד לפני אולמרט, העדפתי להישאר נאמן לערכים ולאידיאולוגיה שלי והפסדתי את ההזדמנות להיות ראש ממשלה".



באותו ראיון, וגם בהזדמנויות אחרות, אמר שלום כי הוא רואה עצמו מועמד מתאים לראשות הממשלה: "אני מאמין שניסיון הכי תורם לתפקיד ראש הממשלה, ואני הייתי בכל התפקידים האפשריים: שר החוץ וסגן שר הביטחון ושר המדע ושר האוצר ויו"ר חברת החשמל ועיתונאי ויועץ. בסופו של יום, בשלות וניסיון הם דבר חשוב מאוד".



"אני מכיר את סילבן באופן אישי ויש ידידות בינינו", מספר מאיר בן זקרי, חבר ליכוד מדימונה, שהכיר את שלום מפעילותו במפלגה ואף סייע לו בכמה מערכות של בחירות מקדימות. "הכרנו בפעילות במפלגה ב־1999 כשהייתי קופירייטר במטה ההסברה של הליכוד. יש לי מאות שעות איתו. לדעתי, הקריירה שלו נתקעה בעיצומה כמו שקרה להרבה אנשים מוכשרים בעידן נתניהו. נתניהו שומר על הטריטוריה שלו לעוד הרבה שנים, ברמה הפוליטית זה הזמן שלו, זמן נתניהו, ולאיש כמו סילבן לא היה כל סיכוי אצלו. איתרע מזלו, והוא פיתח קריירה דווקא בעידן הזה".



בכיר בליכוד, שביקש לא לציין את שמו, אמר כי "במרוצת השנים סילבן שלום נתפס על ידי נתניהו ואנשיו כאנטי־ביבי, כעושה בעיות סדרתי. כשהליכוד בהנהגת נתניהו ספג את אחת המפלות הגדולות בתולדותיו וירד בבחירות 2006, כאמור, מ־38 מנדטים ל־12 בלבד, סילבן נתפס כמי שמחפש את הראש של נתניהו. היו דיבורים על כך שהוא רוצה לפצל את הליכוד ולפרוש לקדימה עם עוד שלושה חברי כנסת. מאז הוא מדשדש במקום, מה גם שגדעון סער, גלעד ארדן וישראל כץ דחקו אותו אחורה".



"צחוק הגורל הוא שנתניהו חזר בגדול, נבחר שוב לראשות הממשלה ומעמדו חזק מתמיד בעוד שסילבן הולך הביתה", אמר חבר אחר בסיעת הליכוד.


בליכוד מזכירים כיצד לאחר הבחירות האחרונות לכנסת ניסה שלום לשריין לעצמו את תיק החוץ, איים עד רגע לפני השבעת הממשלה במשבר אם לא יקבל את תיק החוץ, אך בסופו של דבר הסתפק בתיק הפנים ובתואר משנה לראש הממשלה, הרבה פחות מציפיותיו.



"מר סטיב ומיסטר שלום"

בקרב חבריו בליכוד שלום ידוע כאוהד של הפועל באר שבע ובימים כתיקונם, הוא אף אורח כבוד באצטדיון. אמש היה צפוי להיערך משחק העונה בכדורגל בין מכבי תל אביב להפועל באר שבע, ובין מקורביו בליכוד של שלום הייתה תמימות דעים ש"משחק העונה שלו נגמר בתוצאה רעה מאוד עבורו".


מכריו של סילבן שלום מציינים כי לצד כישוריו והשכלתו היה לו "קטע", כלשונם, עם כבוד. "שלום עשה לא מעט סצנות הנוגעות למשל למיקומו סביב שולחן הממשלה", מספר אחד מהם. "הוא דרש תמיד שישימו אותו לצד נתניהו. כך, לאחר שהושבעה הממשלה והיא התכנסה לישיבה סמלית ראשונה בכנסת, שלום סירב לשבת ליד השולחן עד שיסדרו לו מקום לצד ראש הממשלה".



גם השד העדתי היה נוכח בהתבטאויותיו של שלום. "כבר היו לנו נשיאים ושרי חוץ ושרי ביטחון ושרי אוצר ורמטכ"לים וחייב להיות פה גם ראש ממשלה מזרחי", אמר לא אחת. "אני סיפור הצלחה ישראלי, אבל כשמוניתי לשר החוץ, אנשים אמרו: 'מה, הוא יודע אנגלית?' ולא היו שואלים את זה על אף אחד ממוצא אחר", אמר בעבר שלום בראיון ל"מעריב". "תמיד יגידו על המזרחי שהוא נעלב, חמום מוח, לא יודע אנגלית, אבל על אשכנזי יגידו שהוא קר, חסר רגשות. על האשכנזי יגידו שאין לו רגישות חברתית, אבל הוא יכול להנהיג את המדינה, ואילו על הספרדי יגידו במקרה הטוב שהוא חברתי".



גם אשתו, ג'ודי, פרטה לא אחת על הנימים העדתיים ורמזה כי קידומו של בעלה נבלם בשל מוצאו. "אני יודעת שזה לא פוליטיקלי קורקט לומר זאת, אבל עצם זה שרוב מצביעי הליכוד הם ספרדים, ובצמרת הליכוד ישנו רק סילבן שלום אחד - זה אומר משהו על חוסר", התבטאה בעבר בראיון. "כשאנחנו מסתובבים בארץ, אנשים רבים מדי אומרים לסילבן שאין לו סיכוי להיות ראש ממשלה כי הוא ספרדי. לא מדובר באמירות בודדות, אלא בדברים גורפים, וזה עצוב לי".



מכריו וחבריו של שלום בסיעת הליכוד מסכימים כי עשה טעות פטאלית בכך שלא פרש מהחיים הציבוריים מיד עם הפרסומים הראשונים שצצו בתקשורת בעת שהציג את מועמדותו לנשיא המדינה. "זה ממש לא מתחבר לי", אומר בן זקרי. "יש פער בלתי נתפס בין סילבן שאני מכיר, שהוא חרוץ, מבריק, פוליטיקאי בחסד עם אינטליגנציה רגשית גבוהה, אדם אנושי, לעומת התיאורים של אותן נשים. כאילו יש שני סילבנים. מר סטיב ומיסטר שלום".