נשיא אוקראינה, פטרו פורושנקו, נשא היום (רביעי) במליאת הכנסת נאום חם ואוהד לישראל. הנשיא ניצל את נאומו גם להתקפה חריפה על רוסיה בשל מעורבותה במלחמת האזרחים באוקראינה וקרא למדינאים בישראל לגלות עמדה ברורה לגבי המתרחש בארצו. "אנחנו נלחמים נגד התוקפנות הרוסית. אנחנו מדינה חופשית ואנו מגנים על המשטר הדמוקרטי, אנו רוצים להחליט לבד על עתידנו היום. אוקראינה היא מרחב של דמוקרטיה במזרח אירופה, כפי שישראל היא מאחד של דמו במזרח התיכון", אמר פורושנקו.



פורושנקו התייחס למתיחות עם רוסיה והוסיף: "21 חודשים אנו נמצאים מול תוקפנות רוסית. 9,000 אוקראינים מצאו את מותם, מאות אלפי אוקראינים הפכו לעקורים. בשטחים הכבושים באוקראינה שוררים הפקרות, גזל וחמס". עוד הוסיף כי בחצי האי קרים הנתון לשליטה של מורדים נגד המשטר האוקראיני ישנן הפרות זכויות אדם שגורמות לצלצול פעמוני אזהרה. הוא ציין כי הקהילה היהודית בחצי האי קרים, המונה כ-17 אלף נפש, עלולה להימצא במצב קשה: "הכובשים החלו לפתח אנטישמיות ואף הציבו אנדרטה של סטלין".  



פורושנקו ציין כי המורדים במשטר האוקראיני משתמשים בנשק שיש אך ורק לצבא הרוסי וטען כי הקרמלין מממן את הפעילות האנטי אוקראינית בארצו. בהקשר זה הזכיר את הנשק המתוחכם שרוסיה העבירה באחרונה לסוריה ושאל מי מפעיל את הנשק הזה ולידי מי הוא עלול ליפול. לדברי הנשיא, בצבא האוקראיני שהפך לכוח מגן על ארצו, לוחמים גם יהודים. בנוסף הזכיר שבינואר השנה נפל בקרב בעיר דונייץ חייל יהודי שקיבל לאחר מותו עיטור גבורה ממלכתי.



הנשיא פורושנקו ציטט פתגם שאומר "אם אתה רוצה לבנות אומה טובה אתה חייב להיות מול אויב חזק" והוסיף כי "ייתכן שמישהו בקרמלין החליט להיות אויב חזק לאוקראינה".



במהלך דבריו סיפר נשיא אוקראינה על ההיסטוריה ארוכת השנים של הקהילה היהודית במדינתו, ובהקשר זה ציין את גורל יהדות אוקראינה בתקופת השואה, שבה למעלה ממיליון יהודים נרצחו. הוא הזכיר כי גם אוקראינים בני ארצו שיתפו פעולה עם גרמניה הנאצית והזכיר את בקשת הסליחה שהשמיע בשעתו נשיא אוקראינה לשעבר, לאוניד קרבצ'וק.



נשיא אוקראינה הודיע כי הוא יוזם טקס אזכרה מיוחד שיתקיים בספטמבר הבא, לציון 75 שנה לטבח באבי יאר והודיע כי הוא מזמין את נשיא המדינה וראשי המדינה בישראל להשתתף באירוע. הנשיא פורושנקו פתח וסיים את נאומו במילה שלום. נאומו התקבל בתשואות ע"י בנימין נתניהו וחברי הכנסת.