ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה היום (ראשון) את חוק העמותות של שרת המשפטים איילת שקד (הבית היהודי). בדברי ההסבר להצעה נכתב כי היא מבקשת להגביר את השקיפות בפעילותן של עמותות, אשר עיקר מימונן מגיע מתרומות של ישויות מדיניות זרות ולחייבן בשקיפות מוגברת. החוק יחול על כל עמותה שמעל חמישים אחוז מתקצובה מגיע מישויות מדיניות זרות.



השרה שקד התייחסה לאחר האישור בוועדה, לדברי שגריר האיחוד האירופי נגד החוק לפיהם, לטעמו החוק מהווה פגיעה בדמוקרטיה, וביקש מישראל "להימנע מפעולות שיפגעו בחופש הביטוי וההתאגדות".



"אני רוצה להרגיע את השגריר ולהבטיח לו כי הצעת החוק אינה פוגעת כלל בחופש הביטוי", אמרה שקד. "מלבד זאת, אני דווקא סבורה כי התערבותן של מדינות זרות במשטרה ובמדיניותה של מדינה אחרת הן הסכנה האמיתית לדמוקרטיה. לא ייתכן כי האיחוד האירופי תורם לעמותות הפועלות בשמה של מדינת ישראל, כאשר למעשה הן משמשות כלי בידיהן של מדינות זרות ליישום המדיניות שלהן".



"מפתיע אותי כיצד השגריר והאיחוד היוצאים נגד החוק אינם עושים בדק בית ורואים כיצד החלטת האיחוד האירופי על סימון מוצרי התנחלויות מבקשות לעשות את אותו הדבר בדיוק, רק שכאשר ההחלטה מגיעה מאירופה ופוגעת בכלכלת ותושבי ישראל היא נחשבת למעשה לגיטימי", אמרה השרה.



היא הוסיפה כי "אנו מבקשים ממדינות המעוניינות להתערב בענייניה הפנימיים של מדינת ישראל לעשות זאת בגלוי, בדרכים הדיפלומטיות המקובלות ובאופן המקובל".



"סתימת הפיות לארגוני זכויות אדם וארגוני שמאל"


יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, תקפה את החלטת ועדת השרים לענייני חקיקה: "החלטת הממשלה לתמוך בחוק העמותות שמקדמת שקד, היא המשך הציד, הרדיפה הפוליטית וסתימת הפיות לארגוני זכויות אדם וארגוני שמאל שמעבירים ביקורת על התנהלות הממשלה".



לדבריה, "מטרת הצעת החוק היא לפגוע בלגיטימיות ובפעילות של עמותות שמזוהות עם השמאל הפוליטי וארגוני זכויות אדם כצעד ראשון של סימון לפני הוצאה מחוץ לחוק ועצירת פעילותן. לעומת זאת, אין שום ניסיון להגביר את השקיפות בקרב עמותות המקדמות אג'נדה ימנית, המקבלות תרומות מארגונים ומאנשים פרטיים זרים, שבמקרים רבים אף נשארים חסויים".



יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה אמר: "הממשלה בראשות נתניהו ממשיכה לתקוף ולהחריב את מה שנשאר מהמרחב הדמוקרטי במדינה. לארגוני זכויות אדם יש תפקיד מהותי בכל חברה ששואפת להיות דמוקרטית ולכן הם הפכו לאויבי השלטון בישראל. נתניהו מנסה להשתיק כל ביקורת נגד מדיניותו אך בכך רק תורם להגדלת המודעות ולחשיפת פשעי שלטונו גם כאן וגם בעולם. אני מקווה שבעקבות גל החקיקה האנטי דמוקרטית ייקומו עוד ועוד אנשים וידרשו סיום לכיבוש ויצירת מרחב דמוקרטי שוויוני בתוך המדינה".



הממשלה ממשיכה לתקוף ולהחריב את מה שנשאר מהמרחב הדמוקרטי במדינה". עודה. צילום: מרק ישראל סלם"
הממשלה ממשיכה לתקוף ולהחריב את מה שנשאר מהמרחב הדמוקרטי במדינה". עודה. צילום: מרק ישראל סלם"



חברת הכנסת שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) הגדילה לעשות והגישה, בתגובה לחוק העמותות, הצעת חוק שתאסור על פוליטיקאים לגייס תרומות לפריימריז מגורמים זרים, זאת לדבריה בתגובה "לצביעות מחרידה של תומכי חוק העמותות שהם שיאני גיוס כספים מגורמים עלומים בחו"ל לצורך מימון הפריימריס שלהם. גרים בבית זכוכית וזורקים אבנים על הציבור".



אבל לא רק באופוזיציה מביעים התנגדות לחוק השנוי במחלוקת. ח"כ מייקל אורן (כולנו) הודיע כי יתנגד לחוק אם לא יוכנסו בו שינויים: "כמי שפעל כל חייו לקדם את יחסי החוץ של מדינת ישראל, מצפוני אינו מאפשר לי להצביע בעד חוק העמותות כפי שהוא מנוסח היום".