טורקיה לא רואה כל אפשרות לנורמליזציית היחסים עם ישראל, אלא אם תנאיה לסיים את המצור על עזה ולפצות את משפחותיהם של עשרת הפעילים הטורקים מספינת המאווי מרמרה ימולאו, כך אמר היום (שני) הדובר נשיאותי, איברהים קאלין. תגובתו של הדובר הנשיאותי הפיגה את התקוות להתחממות ביחסים והתקרבות של שתי המדינות בזמן הקרוב, בניגוד לדברים שנאמרו בשבועות האחרונים.

היחסים בין המדינות נמצאים במשבר מאז 2010, כאשר 10 אזרחים טורקים נהרגו בהשתלטות של חיל הים הישראלי על הספינה הטורקית "מאווי מרמרה", שניסתה לפרוץ את המצור הישראלי על רצועת עזה, כשעל סיפונה נמצאו כלי נשק, שבהם הותקפו החיילים. "יחסי טורקיה-ישראל לא יעברו נורמליזציה עד שישראל תמלא אחר התנאים. אנחנו לא ויתרנו עליהם", אמר הדובר.
בצד הדרישה להתנצלות על הרג הפעילים ב"מאווי מרמרה", והפיצוי עבור המשפחות, טורקיה מתעקשת בתוקף כי ישראל תסיים את המצור על הפלסטינים החיים בעזה. "טורקיה תמשיך למלא את תפקידה עד שפתרון שתי המדינות יושג, והעם הפלסטיני יקבלו את מדינתו. לא יכול להיות שלום מתמיד באזור עד שהבעיה הפלסטינית לא תיפתר", אמר הדובר במסיבת עיתונאים באנקרה.
 

ייצוא גז טבעי לטורקיה

הציפיות כי טורקיה וישראל ייטיבו את יחסיהן העלו את רף התקוות להתקדמות מהירה בשיחות על ייצוא גז טבעי ישראלי לטורקיה, פרויקט ובו פוטנציאל לרווח של מיליארדי דולרים, במיוחד מפני שיחסיה של טורקיה עם ענק האנרגיה הרוסי נמצאים בשפל. מוקדם יותר החודש, פורסם כי גורמים רשמיים מצד שתי המדינות נפשים במאמץ לאחות את הקרעים, בין שני הכוחות שפעלו פעם כבעלות ברית. ראש ממשלת טורקיה אהמד דבוטולו אמר בשבוע שעבר שהשיחות על השבת היחסים עם ישראל לתקינותם ממשיכות.

רק לפני יומיים הועבר בעיתון "הורייט דיילי ניוז" אותו מסר: הממשלה באנקרה לא תקבל את המגבלות הישראליות על העברת סיוע טורקי לשטח שבשליטת חמאס. נציגיו של הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן למו"מ עם ישראל העבירו את הדרישה הזאת. כמו כן, נאמר כי טורקיה דורשת שישראל תסיר את המצור ותאפשר גישה בלתי מוגבלת לרצועת עזה כתנאי לחידוש היחסים בין המדינות.