הקרב שמנהלת שרת התרבות מירי רגב על הפלייליסט של גלגלצ מגיע לכנסת. ועדת החינוך מתכנסת היום (שני) כדי לדון בתכני תחנת המוזיקה, ובמהלך הדיון תציגשרת התרבות והספורט מירי רגב מצגת ובה עיקרי התכנית שלה לשינויים ברשימת ההשמעה של התחנה הצבאית. מי שיעדר מהדיון הוא מפקד גלי צה"ל ירון דקל, לאחר ששר הביטחון משה יעלון אסר עליו את ההשתפות.



רגב מבקשת להתערב בעבודת ועדת הפלייליסט של ואף מציעה להקים גוף ציבורי שיפקח על גלגלצ כדי להקים גוף שיפקח על התחנה ותדאג לכך שרשימת ההשמעה שלה תביטא לידי ביטוי את כל הז'אנרים של המוסיקה הישראלית ותפסיק את ההדרה של הז'אנר הים תיכוני.



לדבריה, צריך לתת מקום במדינת ישראל ליצירה העברית ולשפה העברית, בוודאי בכלי תקשורת ציבורית. "אני פה בשם אמנים יוצרים ויוצרות שהודרו במשך שנים מהפלייליסט בגל"צ, בשם הרב תרבותיות והצדק התרבותי שצריך להיעשות ובשם אמות מידה וניהול תקין וקריטריונים תקינים של גוף שידור ציבור", אמרה רגב.



מנתונים שפורסמו בישיבה, כולה כי במהלך השנתיים האחרונות הושמעו בגלגלצ 748 אמנים ישראלים, מתוכם 38 בלבד מזוהים עם הז'אנר ים תיכוני. עוד עלה כי מספר השמעות עמד על 113,556, מתוכן 50,450 של שירים ישראלים ו-63,106 שירים לועזיים. מספר שירים ישראלים עמד על 2,686, לעומת מספר 4,036 שירים לועזיים. 



בשנת 2014, הזמר המושמע ביותר בתחנה היה עידן רייכל, עם 1,305 השמעות ואחריו ארי איינשטיין המנוח עם 1,088 השמעות ועברי לידר עם 997. שרית חדד מובילה בקרב הזמרים הים תיכוניים, עם 219 השמעות, ואחריה אייל גולן עם 2 פחות וזוהר ארגוב עם 204.



עוד אמרה רגב: "לא נפתח את סוגית גל"צ, אבל מרגע שיש גוף שידור ציבורי שנהנה מתמיכה ציבורית הוא חייב לעבוד על פי אמות מידה ציבוריות. גל"צ וגלגלצ הם לא שם ומנוהלים כמו עסק פרטי. הגיע הזמן לפקח על גל"צ. אין לי כוונה להתעסק בתכנים. לא מתעסקת, לא בזמר הזה או באחר ולא בשיר הזה או האחר. זה לא ענייני אבל כרגולטור יש לנו מחויבות לבדוק היכן ומדוע יש חסמים חברתיים. מרגע שהתחנה מנוהלת וממונת על ידי הציבור, יש זכות לציבור להבין כיצד פועלים בתחנה הזאת".  



שרת התרבות מירי רגב. צילום: פלאש 90
שרת התרבות מירי רגב. צילום: פלאש 90



השרה סיפרה כי פנו אליה מספר אמנים ויוצרים שעד לרגע זה חלקם אינם מוכנים להגיד מיהם ולהיחשף משום ש"הם פוחדים מאימת גלגלצ. "מה יקרה איתם. האם ימשיכו לשדר אותם או לא. הם פוחדים מתחנת השידור הזאת. היחידה שיצאה בקולה ולכן היא לא משודרת שם ופתחה לי את הצוהר זאת מאיה בוסקילה. אני לא באה לסנגר עליה. לא הייתי באף הופעה שלה. אני באה להציג מצב של אומנים שמדירים אותם".



"פניתי לשר הביטחון וביקשתי לקיים דיונים עם גל"צ", אמרה רגב. "הוא נתן את ברכתו". לדבריה, היו דיונים עם רוני מורנו, נציג משרד הביטחון ובדיון השני גלי צה"ל בעצמם באו עם הצעות לפתרון. הם הבינו שאין מספיק מוסיקה עברית וביקשו להעלות אותה ל-55%. הם הביאו את ההצעה. הם באו ברעיון של ערוץ גלגלצ 2. אמרתי אולי זה רעיון מצוין".



"זה לא זמן לדבר נגד שר הביטחון, בגלל הטרור", הוסיפה, "אבל אין ספק שהוא פספס הזדמנות היסטורית לעשות צדק תרבותי וחברתי עם גל"צ. אבל לא אלמן ישראל. ישנה כנסת במדינת ישראל שבה אנו אמורים לעשות דיונים ציבוריים וזה הדיון פה.



לדיון היום בכנסת הוזמנו מפקד גלי צה"ל ירון דקל, מנהל גלגלצ נדב רביד וכן אמנים ואנשי תעשית המוזיקה, אולם על פי הנחיית שר הביטחון דקל לא ישתתף בדיון.



בחודש אוגוסט האחרון נפגשה השרה רגב עם דקל ועם מנהל גלגלצ כדי לדון בשינויים ברשימת ההשמעה. בעקבות הפגישה הורה שר הביטחון למפקד גלי צה"ל ולאנשי התחנה למהמנע מפגישות אתה בנושא זה תוך שהוא אומר "שתעשה סיבובים על מישהו אחר". רגב הגיבה על כך ואמרה: "שר הביטחון שכח שהצבא זה צבא העם".



בפתח הדיון אמר יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי: "אני לא מתכוון להתערב בתכני גלגלצ, אבל אני רוצה לדעת מה תהליך קבלת ההחלטות שם ושכל פלח וזרם בחברה הישראלית מקבל את המגיע לו".