"ציפי לבני פעלה לסיכול המינוי שלי לשגריר בברזיל", כך מאשים הערב (שני) דני דיין, השגריר המיועד למדינה הדרום אמריקאית. בציוץ בטוויטר כתב דיין כי לבני חברה לאנשי הרשימה המשותפת ו"פעלה ללא לאות נגד מינויו": 




בתגובה ענתה לו לבני: "דני לא פעלתי נגד המינוי. אני בעד שגרירים ראויים ומוכשרים שמייצגים את הממשלה ואתה בוודאי כזה. מה שגורם נזק לישראל אינו המינוי שלך, אלא מדיניות הממשלה, כפי שגם אמרתי בראיון. אבל אתה לא צריך לשלם את המחיר. אני בעד שהממשלה תתעקש על המינוי אם הוא מייצג את עמדותיה". 


דיןן ענה לה: "ציפי, שמח על תגובתך. אך כפי שאמרתי לך בעבר לא זה מה שהברזילאים יכלו להבין משפע ראיונותיך, יחידה בזירה, בכל התחנות. אך זו זכותך!"


מינוי של דיין הוכרז על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו כבר לפני יותר מארבעה חודשים, אולם הממשלה בברזיל מסרבת לקבלו בגלל שהוא גר בהתנחלות ובגלל דעותיו המדיניות - דיין מתנגד להקמת מדינה פלסטינית. 



בעקבות העיכוב במינוי, ישנו חשש למשבר ביחסים בין ישראל לברזיל. בשנים האחרונות הורע מצבה התדמיתי של ישראל במדינות הלטיניות ביבשת, בעיקר לאור המשא ומתן עם הפלסטינים. במהלך מבצע צוק איתן, נקרא השגריר דאז, מנצור, לשיחת נזיפה על ידי ברזיל, שהצהירה לא אחת כי מדינה פלסטינית חייבת לקום בהקדם.



כשהודיע על מינוי דיין, אמר נתניהו כי "אמריקה הלטינית היא אחד היעדים המרכזיים של מדינת ישראל כחלק מהמאמצים לפתח שווקים חדשים אשר יתרמו להגדלת הצמיחה במשק. אני סמוך ובטוח שדני דיין יביא איתו לתפקיד את ניסיונו הרב ויעמיק את היחסים בין ישראל לבין ברזיל".



ח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת) פנה בעבר לנשיאת ברזיל, דילמה רוסף, בבקשה שלא תאשר את המינוי. הוא גם נפגש עם שגריר ברזיל בישראל, אנריקה סרדיניה פינטו, והציג בפניו את הסיבות להתנגדותו למינוי דני דיין לשגריר. 



"הבהרתי לשגריר שאנחנו מייצגים כחמישית מאזרחי המדינה שמתנגדים למינוי. רק אתמול נשיאת ברזיל הביעה שוב את תמיכתה בהקמת מדינה פלסטינית, ולכן אנו מאמינים כי ברזיל תתנגד למינוי דיין ותביע עמדה ברורה נגד ההתנחלויות ונגד העמקת הכיבוש", אמר ח"כ ג׳בארין.



גם בכיר הרשות הפלסטינית, סאיב עריקאת, הביע את התנגדותו. "ברזיל תאבד מאמינותה אם תסכים לפשעי מלחמה, אפרטהייד וקולוניזציה. וזה מה שדני דיין מייצג", אמר עריקאת לעיתון הברזילאי הנפוץ "פוליה" היוצא לאור בסן פאולו.



עריקאת הוסיף עוד: "דיין הוא מתנחל בלתי חוקי, שעבודתו היא להצדיק את הקולוניזציה הפושעת של ישראל בפלסטין. ראינו במינויו אישור מחודש למחויבות הישראלית להתנחלויות". כזכור, ברזיל מעכבת למעלה משלשה חודשים את הסכמתה לצינויו של דני דיין לשגריר בברזיל.