ראש הממשלה, בנימין נתניהו מגבש דרישות מהמגזר הערבי שיהוו תנאי להעברת מיליארדי שקלים למגזר, כך פורסם היום (שני) לראשונה בערוץ 2. רק לפני מספר ימים עברה בממשלה תכנית מקיפה לסיוע למגזר הערבי אולם נראה כי היא לא תיושם בקלות. ראש הממשלה מינה את השרים יריב לוין וזאב אלקין לגבש שורה של תנאים ועקרונות למגזר הערבי שעלולה להשפיע על קבלת הסיוע. המלצות השרים צפויות להתמקד באכיפת חוק ובעמידה בחוקי תכנון ובנייה. 



לשכת ראש הממשלה נמסר כי "רה"מ נתניהו מחויב ליישום התכנית להשקעה במגזר הערבי. אלקין ולוין יעבירו המלצות בנושא הגברת האכיפה במגזר הלא יהודי". בקרבת ראש הממשלה הדגישו כי הוא לא מנסה לסכל את התכנית אלא מינה את צוות השרים לאחר שאלה אמרו לו כי יש להם השגות בנוגע לתכנית. גורמים פוליטים במגזר הערבי אמרו כי הם מקווים שנתניהו לא מנסה לסכל את התכנית: "זה נהיה אופנתי לצאת נגד המגזר הערבי אבל לא כך צריך לסכל תכנית מקיפה שתעזור למגזר שלם".



יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, תקפה את החלטתו של ראש הממשלה נתניהו ואמרה כי "החלטתו של נתניהו להתנות את העברת מיליארדי השקלים שנועדו לצמצום הפערים בחברה הערבית היא בבחינת המשך מופע ההסתה הבזוי שלו מזירת הפיגוע במוצאי שבת. ביבי הולך ומתרחק מהמקובל בדמוקרטיה מתוקנת. במקום להסתפק במילים הוא התקדם למעשים בכך שהתנה את אזרחותם של 20 אחוזים מאוכלוסיית המדינה בציות לכללים שייקבעו על ידי השרים אלקין ולוין, שהוכיחו לאורך כל הקריירה הפוליטית שלהם שהם רואים באזרחי ישראל הערבים אזרחים על תנאי".



יו"ר סיעת מרצ, ח"כ אילן גילאון, מתח גם הוא ביקורת על ראש הממשלה ואמר כי "נתניהו ממשיך את מדיניות ההסתה שלו במדיניות של סחיטה באיומים, איש שדמויות ההתייחסות שלו הן פוטין וארדואן. כמו שהוא אומר ש'את מה שהוא רוצה הוא משיג', חבל שהדברים שהוא רוצה רוצה מנוגדים לכל מה שטוב לאזרחי המדינה הזו".



שילוב מורים ערבים בבתי ספר יהודים. ארכיון
שילוב מורים ערבים בבתי ספר יהודים. ארכיון



התכנית שאישרה הממשלה נועדה לצמצם פערים ולסייע בפיתוח כלכלי מהיר של אוכלוסיית המיעוטים בישראל. בין היתר נועד התקציב לצמצום הפער בתחומי החינוך, התחבורה הציבורית, תשתיות הכבישים, פעולות לעידוד תעסוקה ויזמות, ביטחון הפנים ואכיפת החוק. כזכור, הממשלה אישרה פה אחד את תכנית חומש לצמצום פערים במגזר הערבי בהיקף של 15 מיליארד שקלים. מדובר בהצעתם של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר משה כחלון, והשרה לשוויון חברתי גילה גמליאל, לקידום תכנית מערכתית ומבנית לפיתוח כלכלי באוכלוסיית המיעוטים, ביניהם: מוסלמים, נוצרים, בדואים, דרוזים וצ'רקסים.



התכנית כוללת תיקון מבני של מנגנוני הקצאה ממשלתיים, במטרה לצמצם פערים ולסייע בפיתוח כלכלי מהיר של באוכלוסייה זו. על פי התכנית 1.2 מיליארד שקלים יוקצו לקידום תכניות דיור בבנייה רוויה ו-1.4 מיליארד שקלים יוקצו לחיזוק הרשויות המקומיות לצורך פיתוח תשתיות פיזיות ואנושיות. למרות דרישות שרי הליכוד, הוחלט שלא להכניס לתכנית ערים מעורבות דוגמת רמלה, לוד ועכו.