השר לביטחון פנים גלעד ארדן אמר הבוקר (רביעי) בדיון בוועדת הפנים על טיפול המשטרה בנשק בלתי חוקי במגזר הערבי כי "90 אחוזים מהנשק הבלתי חוקי בצפון הארץ מגיע מצה"ל". הוא אמר כי קיימת תופעה של חיילים המוכרים נשק ומדווחים על אבדן. לדבריו, מדובר לא רק ברובים אלא גם בלבנות חבלה, רימונים ואמצעים אחרים. ארדן מסר כי בין השנים 2014 ל-2015 נפתחו בכל שנה 2,500 תיקים על עבירות אמל"ח והודיע כי בכוונת משרדו והמשטרה להעמיק את ניטור הנשק בלתי חוקי במגזר הערבי, לפתוח תחנות משטרה נוספות ולגייס שוטרים ושוטרות מהמגזר.



חבר הכנסת אחמד טיבי התייחס בדיון לקורבנות מהמגזר הערבי ואמר כי במגזר הערבי כי מאז שנת 2000 נרצחו במגזר 1,100 בני אדם כתוצאה מפעילות עבריינית. הוא הוסיף כי הקריאות לאיסוף נשק באו מראשי המגזר וכי בפגישה הראשונה שקיימו אנשי הרשימה המשותפת עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הם העלו בפניו את הדרישה לאסוף הנשק הלא חוקי.



ח"כ טיבי תקף את ראש הממשלה על דבריו במהלך ביקורו באתר הפיגוע ברחוב דיזנגוף, לאחר שאמר כי יפעל נגד הרמקולים במסגדים. טיבי שאל "מה הקשר בין קריאות המואזין לבין איסוף נשק בלתי חוקי?". במהלך הדיון התעמת השר לביטחון פנים, גלעד ארדן, עם חבר הכנסת טיבי ואמר לו : "בלהשמיע אתם טובים, אבל כשהמשטרה תיכנס לאיזה כפר לאסוף נשק בלתי חוקי, אתם תגבו את המתנגדים".



חבר הכנסת דוד ביטן עורר סערה בוועדת הפנים של הכנסת כשאמר כי המשטרה צריכה להיכנס לכפרים הערבים עם שריוניות. לדבריו "בכפרים הערבים מצפצפים על החוק, אנחנו לא אשמים שהכפרים הערבים הפכו למערב הפרוע וכשהמשטרה מבקשת להצטרף היא צריכה משוריינים, אולי באמת המשטרה צריכה להיכנס לשם עם שריוניות". דבריו נקטעו בקריאות זעם של חברי הכנסת של הרשימה המשותפת שהביאו מחאה על הדברים. ח"כ באסל גטאס אמר כנראה שביטן מעולם לא ביקר בכפר ערבי". בעקבות דבריו של ח"כ ביטן אמר ח"כ זוהיר בהלול כי "אם זה נכון שהמשטרה צריכה משוריינים כדי להיכנס לאסוף נשק מהכפרים הערבים המדינה 'הלכה פייפן'".




"בעד תיאום עבודות מוחלט עם המשטרה"



עימות נוסף התרחש בין יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה לבין השר ארדן. עודה אמר כי "אנו בעד תיאום עבודות מוחלט עם המשטרה לגבי איסוף נשק כי אנו הניזוקים העיקריים ממנו, אם זו פעולה קונקרטית לאיסוף נשק בלתי חוקי, אנחנו נברך עליה, אבל אם בפעולה זו הורגים בן אדם, אנחנו נצא נגדכם". עודה אמר את הדברים תוך שהוא מתייחס למקרה שבו נהרג דודו של המחבלנשאת מלחם שביצע את הפיגוע ברחוב דיזנגוף. השר ארדן השיב בזעם: "מה אתה רוצה? שאנחנו נצרף חבר כנסת לכל פעולה של איסוף נשק ואתם תגידו אם הפעולה בסדר או לא?. איך אתה חושב לעצמך שמדינה עובדת?".



ח"כ דודי אמסלם הדגיש כי מדובר בסוגיית הנשק הבלתי חוקי שאינה קשורה רק למגזר מסוים: "אני לא רואה את הדיון הזה מהזווית של ערבים ויהודים. תניחו את ההתנצחויות האלו בצד. חייבים לפתור את הבעיה שגובה מחיר כבד של אזרחים חפים מפשע גם מכאן וגם משם".



ראש אגף חקירות ומודיעין במשטרה, ניצב מני יצחקי מסר בדיון לוועדת הפנים כי בין כלי הנשק הבלתי חוקיים שנגנבו מצה"ל הנמצאים בידי גורמים עבריינים במגזר הערבי, ישנם גם רימונים. הוא אמר כי המשטרה מנהלת שורה של מבצעים לתפיסת הנשק, וכי מתחילת השנה היו כבר 11 מבצעים כאלה, כשהאחרון אירע אמש. "יש לנו תכניות מקצועיות ומבצעיות שלא אוכל לפרט אותן, שנועדו לטפל בסחר בנשק, גם בסוחרים וגם בזמינות של הנשק", אמר ניצב יצחקי.



מפקד המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) אלוף משנה ארז רבן, מסר לוועדה את הנתונים על גניבות נשק מצה"ל בשנים האחרונות ואמר כי בשנת 2015 נגנבו 67 נשקים. לדבריו כשליש מהנשקים מאותר ומוחזר לצבא. עם זאת, אמר רבן כי מעבר לגניבת כלי הנשק נגנבים מצה"ל אמצעי לחימה בכמויות גדולות ומטרידות. יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אמסלם הביע תמיהה על הנתונים ואמר: "הבנו שהיקף הנשק במגזר הערבי גבוה הרבה יותר".