האם חוק העמותות שמקדמת שרת המשפטים איילת שקד יגרום למשבר דיפלומטי נוסף ביחסי ישראל ארצות הברית: היום (חמישי) תיפגש שקד עם שגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו, לשיחה בנושא החוק לאחר שהממשל האמריקני הביע דאגה מהחוק. דובר מחלקת המדינה אמר כי "החוק עשוי להוות סכנה לקיומה של חברה אזרחית חופשית ומתפקדת".



הפגישה של שקד ושפירו נקבעה לבקשתו של שפירו אולם היא צפויה להיות מתוחה אך השרה שקד מציינת כי למרות הסוגיות הבוערות היא שמחה על קיום הפגישה ואמרה: "אני נפגשת עם שגריר ארצות הברית בארץ לשיחה כנה על חוק השקיפות ועל חוק סוכן זר המקביל בארצות הברית, אמרה שקד ל"מעריב אונליין": "בעיניי, לא יעלה על הדעת שממשלות זרות יתערבו כך במדיניות הישראלית, כשם שלא יעלה על הדעת שמדינת ישראל תממן ארגונים שבעד הפצת נשק בארצות הברית או ארגונים בעד הפלות. בתסריט שכזה השגריר היה נקרא מיד לנזיפה".



שקד הדגישה כי היא שמחה להיפגש עם השגריר אולם היא מתכוונת להמשיך ולקדם את החוק שאושר השבוע בוועדת השרים לענייני חקיקה גם בכנסת. הממשל האמריקני העביר לישראל מסרים לפיהם הוא מודאג מקידומו של חוק העמותות, כך אמר דובר מחלקת המדינה בוושינגטון, ג'ון קירבי. דבריו של קירבי מהווים את ההתייחסות הפומבית הראשונה בדרג האמריקני הבכיר ביותר עד כה לחוק העמותות.



קירבי אמר כי הממשל האמריקני הבהיר לנתניהו את דאגתו מקידום החוק השנוי במחלוקת, שבין השאר יכריח נציגים של ארגוני זכויות אדם לענוד תגי זיהוי מיוחדים המעידים על המדינות התורמות להם. לדברי קירבי, ארצות הברית סבורה שהחוק עשוי להוות סכנה לקיומה של חברה אזרחית חופשית ומתפקדת במחלקת המדינה האמריקאית דחו בתדרוך את ההשוואה שעושה שקד בין חוק העמותות לבין "חוק רישום הסוכנים הזרים" של ממשלת ארצות הברית, המחייב לוביסטים מטעם מדינות זרות להירשם ולדווח על פעולותיהם לממשלה האמריקנית. "אלה שני דברים שונים לגמרי", אמר דובר מחלקת המדינה קירבי.



ה"וושינגטון פוסט", פרסם בתחילת השבוע מאמר מערכת חריף בנושא, תחת הכותרת "סכנה לדמוקרטיה הישראלית". במאמר נכתב כי ישראל תצטרף למועדון לא מכובד של מדינות המטילות מגבלות על ארגוני זכויות האדם והחברה האזרחית, אם החוק אכן יאושר.