צעד חריג: שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו פרסם היום (שני) הודעה יוצאת דופן, בה הוא מציין כי נפגש עם שרת המשפטים איילת שקד והביע בפניה את דאגת הממשל האמריקאי מחוק העמותות שהיא מקדמת, ושנועד להטיל הגבלות על עמותות המזוהות עם השמאל בישראל.

לדברי שפירו הממשל האמריקאי מודאג מהסכנה שהחוק הזה מעמיד בפני הדמוקרטיה. בפגישה עם שקד, שפירו הבהיר לשקד שבניגוד לטענותיה, החוק שהיא מקדמת אינו דומה בשום צורה לחוק "הסוכן הזר" בארה"ב.

"אחד הנושאים שנדונו בפגישה היה הצעת החוק הממשלתית בנושא ארגונים בלתי ממשלתיים, שתחייב עמותות שרוב תקציבן מבוסס את תרומות מממשלות זרות להיות מסומנות ככאלה", נמסר בהודעה החריגה שהוציאה השגרירות. "השגריר שפירו ביקש מהשרה שקד מידע נוסף לגבי הצעת החוק וציין כי ארה"ב מודאגת ממנו".

בהודעה צוין, כי אחת ממטרות הפגישה הייתה להשיב לטענות שהשמיעה שקד בשבועות האחרונים, שהחוק שהיא מקדמת אינו שונה מחוק "הסוכן הזר" האמריקאי. שפירו אמר לשקד שאין כל דמיון בין שני החוקים. בנוסף הוציאה השגרירות הודעה עם מידע על חוק הסוכן הזר האמריקאי.

ועדת השרים לענייני חקיקה אישרה לפני כשבועיים את חוק העמותות. בדברי ההסבר להצעה נכתב כי היא מבקשת להגביר את השקיפות בפעילותן של עמותות, אשר עיקר מימונן מגיע מתרומות של ישויות מדיניות זרות ולחייבן בשקיפות מוגברת. החוק יחול על כל עמותה שמעל חמישים אחוז מתקצובה מגיע מישויות מדיניות זרות.

גלאון: "רדיפה פוליטית" 

השרה שקד התייחסה לאחר האישור בוועדה, לדברי שגריר האיחוד האירופי נגד החוק לפיהם, לטעמו החוק מהווה פגיעה בדמוקרטיה, וביקש מישראל "להימנע מפעולות שיפגעו בחופש הביטוי וההתאגדות".

"אני רוצה להרגיע את השגריר ולהבטיח לו כי הצעת החוק אינה פוגעת כלל בחופש הביטוי", אמרה שקד. "מלבד זאת, אני דווקא סבורה כי התערבותן של מדינות זרות במשטרה ובמדיניותה של מדינה אחרת הן הסכנה האמיתית לדמוקרטיה. לא

יו"ר מרצ, ח"כ זהבה גלאון, תקפה את החלטת ועדת השרים לענייני חקיקה: "החלטת הממשלה לתמוך בחוק העמותות שמקדמת שקד, היא המשך הציד, הרדיפה הפוליטית וסתימת הפיות לארגוני זכויות אדם וארגוני שמאל שמעבירים ביקורת על התנהלות הממשלה".

לדבריה, "מטרת הצעת החוק היא לפגוע בלגיטימיות ובפעילות של עמותות שמזוהות עם השמאל הפוליטי וארגוני זכויות אדם כצעד ראשון של סימון לפני הוצאה מחוץ לחוק ועצירת פעילותן. לעומת זאת, אין שום ניסיון להגביר את השקיפות בקרב עמותות המקדמות אג'נדה ימנית, המקבלות תרומות מארגונים ומאנשים פרטיים זרים, שבמקרים רבים אף נשארים חסויים".

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה אמר: "הממשלה בראשות נתניהו ממשיכה לתקוף ולהחריב את מה שנשאר מהמרחב הדמוקרטי במדינה. לארגוני זכויות אדם יש תפקיד מהותי בכל חברה ששואפת להיות דמוקרטית ולכן הם הפכו לאויבי השלטון בישראל. נתניהו מנסה להשתיק כל ביקורת נגד מדיניותו אך בכך רק תורם להגדלת המודעות ולחשיפת פשעי שלטונו גם כאן וגם בעולם. אני מקווה שבעקבות גל החקיקה האנטי דמוקרטית ייקומו עוד ועוד אנשים וידרשו סיום לכיבוש ויצירת מרחב דמוקרטי שוויוני בתוך המדינה".ייתכן כי האיחוד האירופי תורם לעמותות הפועלות בשמה של מדינת ישראל, כאשר למעשה הן משמשות כלי בידיהן של מדינות זרות ליישום המדיניות שלהן".