ביקורת קשה מצד חברי ועדת חוץ וביטחון נגד המנהל האזרחי. בדיון שקיימה היום הוועדה על הבנייה הבלתי חוקית הפלסטינית, בעקבות סיור של שדולת ארץ ישראל בשטח, ביחד עם שר החקלאות אורי אריאל (הבית היהודי) אמרו חברי הכנסת מן הימין כי המנהל מפקיר את השטח. בדיון התפתח עימות כשח"כ מוטי יוגב השתיק את אל"מ אורי מנדס, סגן ראש המנהל האזרחי. "אני מבקש ממך לא לדבר. ממך לא קיבלתי תשובות עד עכשיו אז תשב בשקט. אני לא נוהג לדבר ככה לקציני צבא, אתה הראשון או השני מבין אלפים שאני בדרך כלל מאוד מכבד. יש פה הפקרות, חוסר עבודה ואוזלת יד", אמר יוגב.



ח"כ מוטי יוגב (הבית היהודי) הוסיף כי  "המנהל האזרחי פועל באזלת יד ואינו מממש את אחריותו ומפקיר את השטח". ח״כ אמיר אוחנה (הליכוד) אמר כי "דווקא עכשיו כשהאיחוד האירופי מסמן אותנו, אנחנו צריכים כאן בארץ לקרוא אותם לסדר ולהרוס את הפרוייקטים הבלתי חוקיים שלהם״.



ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), אמר כי עובדי המנהל האזרחי ומשרד החוץ מבצעים את מדיניות הממשלה. הקריאה צריכה להיות לראש הממשלה, לשר החוץ, לשר הביטחון ולשרת המשפטים. ח״כ נאווה בוקר, גם היא מהליכוד, אמרה: ״אני מציעה לשלוח משלחת ח"כים לחברי הפרלמנט האירופי ולהציג בפניהם לאן הולך הכסף שלהם״.



ח"כ שולי מועלם תקפה את הסברי נציגי המנהל האזרחי ומשרד החוץ: "מעולם לא שמעתי כ"כ הרבה דברים שבהם לא נאמר שום דבר. ההתנהלות שלכם בלתי נסבלת. אם אתם לא יכולים לעשות את העבודה שלכם - שימו את המפתחות".



ח"כ מייקל אורן (כולנו), אמר שהבניה הפלסטינית היא הפרה בוטה של הסכמים שהאיחוד האירופי חתום עליהם. "זה נסיון בוטה של האירופים לכפות הקמת מדינה פלסטינית בלי מו"מ. יש לנו זכות וגם חובה למנוע את זה. אם לא נפעל מול הפרוייקט המאסיבי נעמוד בפני מציאות בלתי אפשרית. האחריות היא בידי הממשלה. זו החלטה מדינית". 



במהלך הסיור של שדולת ארץ ישראל תקף יו"ר השדולה, חבר הכנסת יואב קיש, את פעילות האיחוד האירופי בשטח ואמר: "בסיור נוכחנו בפני בנייה בלתי חוקית בחסות ובעידוד האיחוד האירופי. יש את מדינות אירופה בצד אחד, המקיימות עם ישראל יחסים תקינים, ומהצד השני יש את האיחוד האירופי שפועל בצורה חד צדדית כנגד ישראל ותומך לעיני כל בבנייה שאינה כדין. את הבנייה הזאת יש להפסיק. את הריבונות הישראלית יש לחזק וראוי שהאיחוד האירופי לא ילבה את היצרים באזורנו".



יו"ר שדולת ארץ ישראל, חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ', הוסיף: "מה שקורה כאן בלתי נסבל. יהודים לא בונים והפלסטינים בונים בהיקפים מטורפים. מימון של מדינות והכוונה של הרשות הפלסטינית עם אסטרטגיה ברורה, קובעים עובדות בשטח, משתלטים על המרחב ולמעשה מקימים כאן מדינה פלסטינית. הדבר הכי חמור הוא שאל מול המציאות הזו יש אפס אכיפה של מדינת ישראל, גם בצינורות הדיפלומטיים. מצב זה עומד לפתחם של ראש הממשלה ושר הביטחון לעשות את מה שצריך".