מאמץ מדיני של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל משרד החוץ למנוע מחר קבלת החלטה אנטי ישראלית חריפה במועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי. מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי תדון בהצעת החלטה לפיה כל ההסכמים הבילטרליים שחתמו מדינות האיחוד עם ישראל יחולו אך ורק על שטחה הריבוני של ישראל ולא על השטחים, וזאת בהמשך להמלצה לסמן מוצרים מההתנחלויות.



את המהלך שישראל מנסה לבלום מוביל הדיפלומט האוסטרי כריסטיאן ברגר, העומד בראש חטיבת המזרח תיכון באיחוד האירופי ולהצעת ההחלטה שלו הצטרפו 16 מתוך 28 המדינות החברות באיחוד האירופי. במשרד החוץ הנחו הערב (ראשון) את שגרירי ישראל באירופה לנסות ולפעול למנוע את קבלת ההחלטה או לכל הפחות לרכך אותה.


דיווח: שבדיה פועלת מאחורי הקלעים


בטיוטה שתובא לפני שרי החוץ של האיחוד האירופי נכתב בין היתר כי "האיחוד ימשיך בצורה ברורה ושאינה משתמעת לשתי פנים לעשות הבחנה בין ישראל לבין כל השטחים שכבשה ב-1967. ההסכמים בין ישראל לאיחוד האירופי חלים אך ורק על ישראל. האיחוד האירופי והמדינות החברות בו מאוחדות במחויבות שלהן להבטיח יישום מלא של החקיקה האירופית ושל ההסכמים בנוגע למוצרים מההתנחלויות. האיחוד האירופי מאשרר את החלטתו לסמן מוצרים מההתנחלויות ואינו רואה בה כחרם על ישראל, דבר לו האיחוד האירופי מתנגד".



כאמור, במסגרת המאמצים למנוע את קבלת ההחלטה ערך הערב ראש הממשלה שיחות עם מנהיגים ושרי חוץ באירופה והוא ימשיך בשיחות גם מחר. גם מנכ"ל משרד החוץ ואנשי המערך המדיני פועלים במקביל נגד ההחלטה. במקביל, שגרירי ישראל במדינות אירופה פועלים מול משרדי החוץ במדינותיהם. מדיווחים שהגיעו לישראל שבדיה פועלת מאחורי הקלעים ודוחפת לכיוון החלטה נגד ישראל.



ראש הממשלה הורה היום בישיבת הממשלה להעביר לשרי החוץ של האיחוד האירופאי ולשרת החוץ של האיחוד מוגריני, חומרים על ההסתה הפלסטינית, שהיא הגורם לאלימות באזור ולחוסר היכולת להגיע להסכם עם הפלסטינים. בכלל זה הועבר סרטון הסתה בטלוויזיה הרשמית של הפלסטינים ובמערכת החינוך הפלסטינית וע"י בכירי הרשות הפלסטינית.


"מאמץ דיפלומטי מקיף"


כזכור, נתניהו אמר אתמול בישיבת הממשלה כי "ביחס לסטנדרט כפול שמופעל כלפינו - שרת החוץ השבדית, כזכור לכם, אמרה שהפעולה של כוחות הביטחון בישראל וגם של אזרחים למנוע את הירצחם על ידי אנשים שבאים עם סכינים זה הוצאות להורג, יש לחקור את זה בהתאם לחוק הבינלאומי."



"אני רוצה לשאול אותה אם האירוע שקרה בשבדיה ב-10 באוקטובר, שבו אדם בא, לא עם סכין, אבל עם חרב, סכין ארוכה, והרג שלושה אנשים וכוחות הביטחון השבדים הרגו אותו - האם היא מציעה גם לחקור את המקרה זה בהתאם לחוק הבינלאומי כהוצאה להורג", שאל ראש הממשלה והוסיף: "ברור לגמרי שיש פה אבסורד, שיש פה עיוות מוחלט, ואת הדבר הזה אנחנו תוקפים בכל לשון ודוחים על הסף".



כמו כן הביע נתניהו תקווה ש"הרוח הזאת לא תימשך בדיונים של שרי החוץ של האיחוד האירופי השבוע. הסטנדרט הכפול כלפי ישראל, העיוות והתקיפה של ישראל, ההטיה נגד ישראל לא יעזרו לאיחוד האירופי להיות שותף לדיונים במזרח התיכון, אבל מעבר לזה, זה פשוט לא ראוי, לא צודק ואנחנו לא נקבל זאת".




אביב שיראון, סמנכ"ל אירופה במשרד החוץ, אמר היום: "אנו במאמץ דיפלומטי מקיף ורציני כדין להביא לשינוי במסקנות שאמורות להתפרסם היום על ידי שרי החוץ האירופים. לפי דעתי בעקבות מאמץ דיפלומטי הצלחנו לשנות את השפה של המסקנות אך עדיין יש שם התייחסויות לא הוגנות לישראל, כמו רמז לדברי שרת החוץ השבדית שישראל עושה שימוש בכוח מופרז נגד טרוריסטים פלסטינים".