שגריר ארה"ב בישראל דן שפירו יצא בביקורת נגד התנהלות ישראל בגדה המערבית. שפירו שיבח את ההתקדמות בחקירת הפיגוע בדומא, אולם הדגיש כי יש טיפול לקוי מצד הרשויות הישראליות באלימות של מתנחלים כלפי פלסטינים. את הדברים אמר שפירו בכנס המכון למחקרי בטחון לאומי.

"יש יותר מדי מקרים שבהם ישראלים בגדה נוטלים את החוק לידיהם ואינם נחקרים", אמר "אין חקירות ממצות ולעתים נדמה כי לישראל יש שני סטנדרטים של אכיפת חוק בגדה המערבית – אחד עבור יהודים ואחר עבור פלסטינים". שפירו אמר כי פתרון שתי המדינות הוא הדרך היחידה למנוע מישראל להפוך למדינה דו-לאומית וכי "יש למצוא דרכים לשימור פתרון שתי המדינות". הוא ציין כי הממשל האמריקאי "מודאג נוכח מדיניות ההתנחלויות של ממשלת  ישראל, "שמעלה סימני שאלה לגבי כוונותיה של ישראל". 

 לפני כשבועיים הביעה מחלקת המדינה האמריקאית גם היא דאגה נוכח כוונות ישראל לבנייה בהתנחלויות. דובר מחלקת המדינה ג'ון קירבי פירט את הדאגות האמריקאיות ואמר כי ההחלטה מתווספת לעובדה ש-70% משטח C בגדה המערבית, בו שולטת ישראל גם אזרחית וגם ביטחונית, כבר הוגדר כאדמות מדינה וכחלק מהשטח המוניציפאלי של המועצות המקומיות או האזוריות אליהן שייכות ההתנחלויות. 
 
לשכת רה״מ הגיבה בחריפות לדברים של שפירו: "דברי השגריר, ביום שבו קוברים אם לשישה שנרצחה, וביום שבו נדקרת אישה הרה - אינם מקובלים ואינם נכונים.  ישראל אוכפת את החוק כלפי ישראלים וכלפי פלסטינים. מי שאחראית לקיפאון המדיני היא הרשות הפלסטינית, שממשיכה להסית ומסרבת למו״מ".