לאחר מאמצים מדיניים פרסם היום (שני) האיחוד האירופי את החלטתו כי כל ההסכמים בין האיחוד בינו לבין ישראל לא יחולו מעבר לקו הירוק. בהודעת מטעמם נכתב כי צעד זה אינו מהווה חרם על ישראל וכי האיחוד האירופי מתנגד בתקיפות לחרמות על ישראל. ההחלטה מבוססת על החלטות קודמות של האיחוד האירופי, שהבדילו גם כן בין ישראל בגבולות 1967 להתנחלויות ולמזרח ירושלים. עם זאת מדגישים בהחלטה את ההתנגדות של האיחוד והמדינות החברות בו להתנחלויות ולהמשך הבנייה בהן.



ההחלטה, כך אומרים גורמים באיחוד האירופי, מחדדת את המצב הקיים ובו תימשך ההפרדה בין ישראל להתנחלויות. עם זאת מדגישה מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי שכל ההסכמים שחתמו עם ישראל יכובדו אך תימשך ההפרדה שנעשית כבר היום. בנוסף מרככים באיחוד האירופי את הטון כלפי ישראל ומדגישים שהם מתנגדים לחרם נגד ישראל.



מועצת שרי החוץ של האיחוד האירופי דנה בהצעת החלטה לפיה כל ההסכמים הדו צדדיים שחתמו מדינות האיחוד עם ישראל יחולו אך ורק על שטחה הריבוני של ישראל ולא על השטחים, וזאת בהמשך להמלצה על סימון מוצרים מהתנחלויות. מאחורי ההצעה עומד שירות החוץ האירופי ובייחוד ראש חטיבת מזרח תיכון באיחוד, כריסטיאן ברגר. מדובר בדיפלומט אוסטרי בכיר שלטענת ישראל מוביל כבר זמן רב קו אנטי-ישראלי מובהק ודוחף לסנקציות נגד ההתנחלויות. הוא גם עמד מאחורי היוזמה לסימון מוצרים מהתנחלויות.



לפי ההצעה שנידונה, האיחוד ימשיך בצורה ברורה ושאינה משתמעת לשתי פנים להבדיל בין ישראל לכל השטחים שכבשה בשנת 1967 ובכלל זה מזרח ירושלים ורמת הגולן. לפי ההצעה, כל ההסכמים הדו צדדיים של ישראל עם 28 מדינות אירופה יחולו אך ורק על שטח ישראל ולא על ההתנחלויות.



באיחוד אומרים כי ההחלטה לא משנה דרמטית את המצב אך גורמים מדיניים אומרים כי גם סימון המוצרים מההתנחלויות נתפס כעניין טכני אך בעיני ישראל הוא דרמטי ומתקבל כאפליה בלתי מתקבלת על הדעת.



ההנחיות לסימון מוצרי ההתנחלויות לפי החלטת נציבות האיחוד האירופי הסימון אמור להשפיע על פחות מאחוז אחד מקשרי המסחר בין האיחוד האירופי לישראל, שנאמדים בכ-30 מיליארד אירו.



ח"כ יצחק הרצוג: "האיחוד האירופי נרתם לסייע ל-BDS"


ביקורת על החלטת האיחוד האירופי נשמעה הערב במערכת הפוליטית. ראש האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג, מתח ביקורת על ההחלטה: "צר לי שהאיחוד האירופי נרתם לסייע ל-BDS. זו משמעות ההחלטה שהתקבלה שם הערב". הרצוג תקף את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואמר כי "הם לא מבחינים בין גושי ההתיישבות הלגיטימיים לבין התנחלויות מבודדות וזה עוול משווע. הדבר העצוב הוא שמדיניות החוץ הכושלת של שר החוץ נתניהו, שהצליח לקומם עלינו את מדינות אירופה, תרמה לכך רבות".



ח"כ נחמן שי, אמר בתגובה להחלטה כי מדובר ב"יום שחור לדיפלומטיה הישראלית". "אירופה וארה"ב העבירו היום מסר חד וברור, הן מתנגדות בכל תוקף לשליטת ישראל בשטחים ואינן מתכוונות לעבור על כך לסדר היום", אמר שי. הוא תקף את הממשלה והוסיף כי "הממשלה הזו אטומה. היא לא יוזמת ולא מחפשת מוצא מהמלכוד שנכנסנו אליו".



ח"כ יאיר לפיד, טען הערב כי החלטת האיחוד ממשיכה קו בעייתי בו הוא נוקט בניסיון להתערב בריבונות של מדינת ישראל. "ההצהרה מנסה לקבוע גבולות עתידיים וליצור מציאות בשטח. היא מרחיקה את הסיכוי להסדר של היפרדות בין ישראל לפלסטינים. ההתעקשות של האיחוד האירופי להמשיך ולהשתמש בקווי 67 בכל הצהרה, מנוגדת לכל תהליך מו"מ שהתרחש בין הצדדים בעבר", הוסיף לפיד. 



על רקע ההחלטה של האיחוד האירופי תקפה ח"כ עאידה תומא-סלימאן את ראש הממשלה ואמרה כי "נתניהו מבודד את ישראל בעולם". לדבריה ההחלטה מוכיחה שוב שישראל וממשלתה הן היחידות שלא רואות פגם בכך שעם שלם נמצא תחת כיבוש.