תגובות סוערות במערכת הפוליטית להחלטת האיחוד האירופי, לפיה כל ההסכמים בין האיחוד בינו לבין ישראל לא יחולו מעבר לקו הירוק. ההחלטה מבוססת על החלטות קודמות של האיחוד האירופי, שהבדילו גם כן בין ישראל בגבולות 1967 להתנחלויות ולמזרח ירושלים. עם זאת מדגישים בהחלטה את ההתנגדות של האיחוד והמדינות החברות בו להתנחלויות ולהמשך הבנייה בהן.



ח"כ יצחק הרצוג, מתח ביקורת על ההחלטה: "צר לי שהאיחוד האירופי נרתם לסייע ל-BDS. זו משמעות ההחלטה שהתקבלה שם הערב". הרצוג תקף את ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ואמר כי "הם לא מבחינים בין גושי ההתיישבות הלגיטימיים לבין התנחלויות מבודדות וזה עוול משווע. הדבר העצוב הוא שמדיניות החוץ הכושלת של שר החוץ נתניהו, שהצליח לקומם עלינו את מדינות אירופה, תרמה לכך רבות".

משרד החוץ מסר בתגובה:  בעקבות מאמץ דיפלומטי ומדיני של רה״מ נתניהו ומשרד החוץ, ריכך האיחוד האירופי את החלטתו. עם זאת ממשיך האיחוד לנהוג כלפי ישראל בסטנדרט כפול, תוך התעלמות מאחריותה של הרשות הפלסטינית לקיפאון המדיני ולהסתה שמזינה את גל הטרור הפלסטיני. מתוך כ-200 סכסוכי גבול בעולם, האיחוד האירופי בוחר להפלות לרעה רק את ישראל. גישה זו מונעת מהאיחוד להיות שחקן הוגן ביישוב הסכסוך". 

ח"כ נחמן שי, אמר בתגובה להחלטה כי מדובר ב"יום שחור לדיפלומטיה הישראלית". "אירופה וארה"ב העבירו היום מסר חד וברור, הן מתנגדות בכל תוקף לשליטת ישראל בשטחים ואינן מתכוונות לעבור על כך לסדר היום", אמר שי. הוא תקף את הממשלה והוסיף כי "הממשלה הזו אטומה. היא לא יוזמת ולא מחפשת מוצא מהמלכוד שנכנסנו אליו".

ח"כ יאיר לפיד, טען הערב כי החלטת האיחוד ממשיכה קו בעייתי בו הוא נוקט בניסיון להתערב בריבונות של מדינת ישראל. "ההצהרה מנסה לקבוע גבולות עתידיים וליצור מציאות בשטח. היא מרחיקה את הסיכוי להסדר של היפרדות בין ישראל לפלסטינים. ההתעקשות של האיחוד האירופי להמשיך ולהשתמש בקווי 67 בכל הצהרה, מנוגדת לכל תהליך מו"מ שהתרחש בין הצדדים בעבר", הוסיף לפיד. 

על רקע ההחלטה של האיחוד האירופי תקפה ח"כ עאידה תומא-סלימאן את ראש הממשלה ואמרה כי "נתניהו מבודד את ישראל בעולם". לדבריה ההחלטה מוכיחה שוב שישראל וממשלתה הן היחידות שלא רואות פגם בכך שעם שלם נמצא תחת כיבוש.