יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג אמר הערב (שלישי) בכנס המכון למחקרי ביטחון לאומי כי "הייתי מצפה מבנט למעשה של אחריות אזרחית - אחרי הדברים שאמר הבוקר הוא היה צריך להתפטר".



הרצוג הוסיף ואמר: "אנחנו בעיצומה של האינתיפאדה השלישית. ואם נמשיך ונתכחש לאמת, זו עלולה להיהפך לאינתיפאדה האכזרית מקודמותיה, אינתיפאדה ברוח דאעש. אבל אצלנו ממשיכים לחלום חלומות... החלומות הרומנטיים של גורמים מהשמאל שמחר בבוקר רק נושיט יד לשלום ומיד הפלסטינים ילחצו אותה לשלום, הם חלומות באספמיה. יש יותר מדי שנאה ויותר מדי הסתה. גם החלומות המשיחיים של גורמים מהימין, שמחר תקום כאן מדינה אחת על כל השטח בין הירדן לים ותהיה הבית הלאומי של שני העמים, מדינה עם 6 מיליון פלסטינים ו-6 מיליון יהודים, זה לא חלום – זהו סיוט".

"אפילו יו"ר מפלגת הבית היהודי נפתלי בנט שהסכים איתי היום ואמר בעצמו שביבי לא מביא ביטחון. הוא מתח ביקורת חריפה אבל לא הציע שום פתרון מעשי", אמר הרצוג והציע היפרדות מהירה מהפלסטינים, לצד השלמת החומה סביב גושי ההתיישבות וצעדים נוספים.
 

בנט תקף הבוקר בחריפות את הממשלה שבה הוא חבר, באותו הכנס, בעקבות הפיגוע בעתניאל וגל הטרור ואמר כי "לא הקיפאון המדיני הוא האיום המרכזי בפנינו, אלא הקיפאון המחשבתי שלנו. לא המרצחים שפוגעים באזרחינו ברחובות ישראל והכניסו את הבטונדות לליבה של ירושלים - אלא הבטונדות התפיסתיות שלנו. במקום לעצב במו ידינו את עתידנו, ישראל נגררת אחר המציאות הקיימת. זוהי, בעיניי, הסכנה הגדולה ביותר על ביטחוננו".



השר תקף את מקבלי ההחלטות בקבינט הביטחוני: "מחדר הקבינט נוכחתי שוב בפער בין איכות המפקדים והלוחמים לבין טיב הקונספציה האסטרטגית שבתוכה הם פעלו. ההנחה המחממת והמערסלת על הצבא הישראלי הטוב בעולם ועל החיילים הטובים בעולם, נכונה ככל שתהיה, לא הופכת את האסטרטגיה שלנו, של קברניטי מדיניות הביטחון, לנכונה".



בנט המשיך וטען כי יש צורך ליצור תפיסה חדשה וברורה יותר: "מול החדשנות המשבשת של אויבינו - ישראל נותרה מאחור. עלינו להתחדש בתפיסות, לא רק בכלי נשק. כל מטוסי ה-F35 היקרים כל כך – לא יעזרו מול חמישים לוחמי קומנדו שחופרים את הדרך לנתיב העשרה. השכפ"צים הקרמיים החדישים ביותר לא יגנו עלינו ממתקפת הדה לגיטימציה – שהפכה להיות אבן יסוד בפגיעה בישראל, ומסוגלת לנטרל אחוזים ניכרים של עצמתנו הפיזית. עלינו לייצר תפיסה ביטחונית חדשנית, יצירתית וברורה". עוד הוסיף כי "במקום לרכוש עוד מטוסים, במקום לעשות שוב את אותו הדבר ולצפות לתוצאות שונות, עלינו לחשב מסלול מחדש, לבחון את הנחות היסוד שלנו בכל החזיתות ולאתר את השינויים שיובילו אותנו לדרך אחרת".



ח"כ ציפי לבני נאמה אחרי בנט והתייחסה לדבריו: "בנט מדבר על חדשנות מדינית? זה אותה אידיאולוגיה ישנה של ארץ ישראל השלמה במילים הייטקיסטיות. במסווה של דיון בטחוני, כשיישקע האבק נקבל מדינה אחת עם סכסוך מתמשך. מה שאנחנו רואים עכשיו זה הפרומו למדינה דו לאומית. גם בנט יודה שהתנחלויות לא תורמות לביטחון".