אחרי שנים של יחסים חמים וקרובים בין ישראל לקנדה, נראה כי חל שינוי ביחסה של אוטווה כלפי ירושלים בעקבות עליית הליברלים לשלטון במקום המפלגה השמרנית. הממשלה החדשה במדינה הצפון אמריקאית שלחה מסר חריף לישראל והביעה דאגה לאור האלימות הישראלית-פלסטינית, ההתנחלויות וצעדים פלסטיניים חד צדדיים.

המסר הגיע יום לאחר ששר החוץ הקנדי, סטפן דיון, ספג ביקורת על כך שאמר שהיוזמות הפלסטיניות בפורומים הבינלאומיים וההתנחלויות הישראליות לא עוזרות להגיע לפתרון שתי המדינות. 
"אנחנו בני ברית איתנים וחברים טובים, וחברים טובים יכולים מדי פעם להעביר מסר חריף, אבל זה בשום פנים ואופן לא אומר שאנחנו נסוגים מתמיכתנו בישראל", אמר ג'ו פיקרלי, דוברו של שר החוץ. 

ביום ראשון פרסם דיון הצהרה בה הוא מביע דאגה לגבי הסכסוך הישראלי-פלסטיני, וגרם להאשמות כלפיו מצד האופוזיציה השמרנית, שהממשלה הליברלית מבקרת את ישראל בצורה לא הוגנת. שר החוץ אמר, כי "כבעלת ברית איתנה וידידה של ישראל, קנדה קוראת לעשות את כל המאמצים על מנת להפחית את האלימות וההסתה ולסייע ביצירת התנאים לחזרה לשולחן המו"מ".
דוברו הרחיב ואמר שקנדה לא מנסה ליצור "איזון מזויף" בהשוואה בין האלימות של שני הצדדים, אך הדגיש את הצורך של אוטווה לדבר: "אנחנו לא משווים בין האלימות הפלסטינית לישראלית, אבל זאת סוגיה שצריך לדבר עליה".
השמרנים כועסים על הממשלה הליברלית שלא מאשימה את הפלסטינים על "ירי הרקטות ופיגועי הדקירה שבוצעו על ידי חמאס, ארגון טרור רשום בקנדה", וטוענים שלכן ההצהרה של שר החוץ "משווה בין פיגועי טרור לבניית התנחלויות. זה לא מתקבל על הדעת".