יו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, מותח ביקורת חריפה על ממשל אובמה. במהלך תדרוך שערך אתמול (שני) לעיתונאים זרים בירושלים, התייחס לפיד לאיום האיראני בעקבות עסקת הגרעין, ואמר כי החלטת ארצות הברית לבטל חלק מהסנקציות על איראן חמורה. לטענתו, הדבר יאפשר לסכומים עצומים של כסף לזרום לאיראן. לפיד הדגיש את חומרת הסרת הסנקציות ואמר כי המעצמות עזרו לאיראן לממן את המלחמה הבאה נגד ישראל.



למרות שקרא לבנייה מחדש של היחסים עם ארצות הברית, המשיך לפיד בביקורת: "מזכיר המדינה קרי אמר בעצמו בשבוע שעבר כי חלק מהסרת הסנקציות ילך למימון של טרור. עבורנו, זה לא תאורטי. הכסף הזה יתרגם את עצמו לרקטות שיהיו מכוונות לילדים שלנו. עימות הבא בצפון או בדרום ישראל הוא רק עניין של זמן". 


עוד הוסיף לפיד כי כרגע ישנם כאלף טרוריסטים שחופרים מנהרות טרור ברצועת עזה, חלקן מתחת לגבול וחלקן בתוך ישראל. "הפרות של המשפט הבינלאומי כבר מתרחשות ע"י החמאס והחיזבאללה על בסיס יומי, בגיבוי של איראן", אמר לפיד והוסיף כי הוא תומך בהיפרדות מהפלסטינים ובהקמתה של מדינה פלסטינית בהסכם ולא בצעדים חד צדדיים". כמו כן מתח ביקורת על הקהילה הבינלאומית ואמר כי "לחץ בינלאומי לא יקדם אותנו לקראת הסכם".

בקרוב טיסות ישירות בין טהרן לארה"ב?

הסכם הגרעין בין איראן לבין המערב ממשיך לקרב בין טהרן לארצות הברית. סוכנות הידיעות RT דיווחה היום כי שתי המדינות מנהלות מגעים לחידוש הטיסות המסחריות ביניהן, אחרי 36 שנים, מאז המפכה האסלאמית במדינה. המגעים מתנהלים בתמיכתו של הנשיא חסן רוחאני, שאמר כי היה רוצה לראות את הטיסות הישירות בין המדינות קורות שוב. דובר משרד החוץ בטהרן, ג'אבר אנסארי, אמר כי הנושא נמצא בבדיקה ותוצאות המו"מ יימסרו במועד המתאים. דבריו של רוחאני יתקבלו בברכה בקהילה האיראנית הגדולה בארצות הברית, שעד כה חבריה היו צריכים לקחת טיסות קישור דרך אירופה או המזרח התיכון על מנת להגיע למולדתם.

בסוף השבוע הודיעה טהרן על רכישת 127 מטוסי נוסעים מחברת איירבוס, בעסקה שעל פי הדיווחים, שווה יותר מ-20 מיליארד דולר. שר התחבורה האיראני עבאס אקונדי אמר כי לאיראן יש כעת רק 150 מטוסים פעילים והיא מעוניינת לחדש את צי המטוסים של מהר ככל האפשר, זאת בעקבות הסנקציות האמריקאיות על איראן, שמנעו ממנה לרכוש חלפים למטוסים.

לדברי עלי עבדזאדה ראש ארגון התעופה האזרחית האיראני, יש צורך בלפחות 500 מטוסים מסחריים בעשר השנים הקרובות. הוא הזמין אנשי עסקים זרים להשקיע בתעשיית התעופה האיראנית. רק אתמול חתם הנשיא רוחאני על הסכמים עם איטליה בשווי מיליארדי דולרים. ביום חמישי הקרוב הוא ידבר בפני 500 אנשי עסקים איטלקיים וייפגש עם האפיפיור פרנציסקוס, שצפוי להתייחס לסיכוי לשלום במזרח התיכון.