סערת ספר האזרחות: כ-600 אנשי אקדמיה בכירים חתמו על עצומה מיוחדת בה הם קוראים לנשיא המדינה ראובן ריבלין ולראש הממשלה בנימין נתניהו לגנוז את המהדורה של הספר מעורר המחלוקת.

לפי הפרסום הערב (ראשון) בערוץ 2, מרצים ופרופסורים רבים חתמו על העצומה, וקוראים לגנוז את הספר "להיות אזרחים בישראל" במהדורתו החדשה, לא להדפיס אותה ולשנות את התכנים שלו. מי שעומדים מאחורי העצומה הם פרופסור דן אבנון ופרופסור נמרוד אלוני. 

בעצומה נכתב, בין היתר, כי "על עריכת הספר השתלט קומץ מהמגזר הדתי לאומי תוך הדרת כל המגזרים האחרים. אזרחות דמוקרטית אמורה להיות מכילה, מקרבת ורב תרבותית, אבל תוכני הספר המתגבש מפלים ומעמיקים שסעים". ממשרד החינוך ביקשו שלא להגיב לדברים.

בין החתומים על העצומה: פרופ' מיכל גוברין - משוררת סופרת ובמאית, ד"ר יצחק פרידמן, המנצח יואב תלמי, יהושוע סובול, אלמה דישי, פרופ' אהרן אופנהיימר ופרופ' ישעיהו תדמור - יו"ר התנועה להעצמת הרוח בחינוך. 


סקר: האם ספר אזרחות יכול לקבוע שרצח רבין אינו תוצאה של הסתה? הצביעו

כזכור, ספר האזרחות החדש, שטרם פורסם, עורר סערה לאחר הדיווח כי בחלק העוסק ברצח ראש ממשלה לשעבר יצחק רבין, נכתב כי לא הוכח שלהסתה יש חלק בהירצחו: "היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, אמר כי לא הוכח שרצח ראש הממשלה יצחק רבין הוא תוצאה של הסתה... הדבר הברור היחיד הוא שהרצח היה תוצאה של כשל אבטחתי".

על פי הדיווח, הספר גם משווה בין רצח על רקע פוליטי לבין הוראה של ראש ממשלה: "אלימות על רקע אידיאולוגי-פוליטי, כגון הטבעת האונייה 'אלטלנה' ב-1948, רצח אמיל גרינצווייג בהפגנת 'שלום עכשיו' ורצח ראש הממשלה יצחק רבין...".

בספר אף נרשמה התייחסות למעורבות ערביי ישראל בגל הטרור: "בסתיו 2015 התבצעה סדרת פיגועי דקירה ברחבי המדינה. מרביתם בוצעו בידי ערבים אזרחי ישראל...". האמירה הזאת אינה עולה הקנה אחד עם המציאות, שכן רק חלק קטן מהפיגועים אמנם בוצעו על ידי ערבים ישראלים. 

ממשרד החינוך נמסר בתגובה לאחר פרסום הציטוטים: "הציטוטים המובאים הם מגמתיים וסלקטיביים, ולחלוטין אינם משקפים את רוח הספר. הציטוטים אינם מהימנים. הם חלקים מטיוטות לא מעודכנות, ולא מתוך הגרסה האחרונה. כאשר יפרסם המשרד את הספר במתכונתו המלאה, הוא יעמיד אותו לרשות הציבור כדי לאפשר דיון ציבורי אמיתי וראוי".